Voiko nahkatakin pestä pesukoneessa?
Vanha takki haisee pahalle, lähinnä vuori. Olen pyyhkinyt sitä rätillä, fairyllä, omolla... mutta vuori haisee vielä.
Mitä tapahtuu, jos pesen sen pesukoneessa?
Kommentit (16)
Voi pestä, mutta tulee käyttää kuuminta ohjelmaa, ettei mene pilalle.
Onko se aitoa nahkaa? Onko siinä pesulappua? Minä ainakin tekonahkatakkeja olen pessyt.
90-asteessa voi pestä. Se pehmittää myös nahkaa.
tavallinen pesuainekaan ei toimi nahalle. kaada joukkoon kloritea.
Siis tämä takki haisee järkyttävän pahalle. Olen tuulettanut koko viime talven, ja koko parvekke haisee siltä, vaikka lasit auki. Ei takuulla lähde pesulassakaan pois.
Takki on 80-luvulta, silloin arvokas. Mutta roskiin lentää, jos hajua ei saa pois.
Ap
Googlasin äsken. Porukka näköjään pesee villapesuohjelmalla 30 asteessa.
Ei voi. Käännä nurinpäin ja koita pestä vuori jollain satulasaippualla. Sellaisella, että se ei kuivata nahkaa. Jos nahka kuivuu, niin rasvaus auttaa.
Jos takkia ei voi nyt käyttää kuitenkaan, niin kokeilin pestä harjalla ja satulasaippualla koko talon. Sen jälkeen hyvä rasvaus.
Pesen nahkalaukut ja kengät koneessa. Loppuveteen saippuaa.
Ja sitten muotoonsa kengät saa kuivattamalla lestillä ja lankkia päälle. Laukkuihin kannattaa kuivauksen ajaks tunkea vaikka pyyheliina.
Miksei siis takkiakin vois pestä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä takki haisee järkyttävän pahalle. Olen tuulettanut koko viime talven, ja koko parvekke haisee siltä, vaikka lasit auki. Ei takuulla lähde pesulassakaan pois.
Takki on 80-luvulta, silloin arvokas. Mutta roskiin lentää, jos hajua ei saa pois.
Ap
Sama se on kokeilla pestä sitten siinä tapauksessa. Jos menee pesussa pilalle niin roskiin se oli menossa muutenkin. Yleensä vaatteet kestää pesulappujen vastaisen pesemisen ihan hyvin. Vaikka siinä aina on riskinsä olemassa. Enempi olisin huolissani miten se nahka käyttäytyy kuivuessaan.
Tule sitten kertomaan kuinka kävi.
Kaikki tavalliset pesuaineet kuivattaa. Ja pitkä vedessä olo kuivattaa.
Kokeilisin nopeaa pesukonepesua jollain hyvällä nahkasaippualla. Hidas kuivaus. Vanha sanonta "siinä nahka palaa, missä voi sulaa". Eli matala lämpö.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten muotoonsa kengät saa kuivattamalla lestillä ja lankkia päälle. Laukkuihin kannattaa kuivauksen ajaks tunkea vaikka pyyheliina.
Mitä saippuaa loppuveteen?
Millä pesuaineella?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä nähdä laukut. Onko varmasti nahkaa vai tekonahka?
Vuorihan siinä kaipaa pesua. Joku marseiile.saippua voisi olla kompromissi. Ei pilaa nahkaa, mutta puhdistaa muitakin.
Ihan nahkaa on kyllä. Muotoilua se vaatii pesun jälkeen ja ei linkousta. Käsittelyainetta kuivana.
Luulenpa että tekonahka ei kestäis.
Ap, sulle trollataan nyt.
Oikeasti nahkatakkia EI SAA PESTÄ VEDELLÄ, eikä nyt varsinkaan pesukoneessa. Se pesetetään kemiallisesti pesulassa.
https://kotiliesi.fi/koti-ja-puutarha/nahkavaatteiden-hoito/
Voihan sen pestä, mutta pilalle menee.