Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies komentaa minua töistä kotiäidiksi. Siis millä vuosituhannella nyt eletäänkään?

Vierailija
30.07.2018 |

Palasin vuosi sitten töihin, kun kuopus oli 1 v 2 kk. Ihan taloudelliset syyt taustalla. On asuntolainaa ja 3 lasta. Mihinkään ei riittänyt rahat. Siis oikeasti: koko viime kesänä käytin lapset yhden ainoan kerran jäätelökioskilla. Jos jädelle kinusivat, jouduin sanomaan, että ostetaan tuuttipaketti tai litran tarjousjätskipaketti ja syödään kotona. Meidän kesälomamatka miehen lomarahoilla oli viikko vuokramökillä ja 5 päivää mummolassa. Rahat ei riittäneet ostaa edes mansikoita tuoreena kuin muutaman kerran.

Ja nyt miehellä meni kuppi nurin, että tämä meidän arki ei toimi, kun minä käyn töissä. Pidin 3 viikkoa kesälomaa, ja ehdittiin tehdä vaikka mitä. Miehen mielestä kotona on kaaos, kukaan ei ehdi laittaa töiden jälkeen kunnon ruokaa ja lapset on aina kauhean nälkäisiä hoitopäivän jälkeen. Meillä on siivottu viimeksi kunnolla kuukausi sitten, minun kesäloman alussa. Ei me kyllä olla oltu kotonakaan paljon, ja pyykkivuori (pestyt) on valtava juuri siksi, että palattiin matkoilta päivää ennen töiden alkua. Viikonloppu meni perhejuhlissa, eikä siksi ehditty tehdä kotona mitään. Kuulostaa puolustelulta joo, mutta tuskin tämä kaaos on sen pahempi kuin muissakaan lapsiperheissä arkeen paluun jälkeen.

Mies oli nyt laskenut, että päivähoitomaksujen ja kaikkien autokulujen vähenemisen myötä meille jäisi vain 300€ vähemmän käteen, jos jään kotiin hoitamaan lapsia. Ekaluokkalainenkaan ei tarvitsisi iltapäiväkerhoa, kun äiti olisi kotona. Minusta vaan tuntuu, että niissä sen laskelmissa on virhe. Meillä eletään tällä hetkellä paljon leveämmin kuin viime kesänä. Toisaalta ärsyttää, että hän ei ole valmis jäämään kotiin. Minä olen ollut 3 lapsen kanssa kotona viimeisen 7 vuoden sisällä yhteensä melkein 5 vuotta. Tasa-arvo? Mitä tekisit minun tilanteessani? Eihän se 300€ kuussa vähemmän käteen ole paljon, jos jään kotiin, mutta kokemukseni mukaan se on ratkaisevan paljon vähemmän, että pystyy elämään normaalisti.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin haluaisin uskoa hyvään, mutta taitaa olla vain murto-osa miehistä, jotka huolehtivat perheestä. AP:n miehen ehdotus on todella itsekeskeinen ja lyhytnäköinen. Ukko ei ilmeisesti mitenkään ole kompensoinut tähän astista kotihoitoa. Joko ei tajua tai välitä siitä aiheutuvista taloushuolista tai ei pidä näitä ap:n ja lasten huveja tarpeellisina. Oma mies ei laita tikkua ristiin ja valittaa kovaan ääneen, jos erehdyn puhumaan itselle mieluisista asioista mutta miehelle ei niin. Vaikka mansikat, jäätelökioski ja matkustaminen sekä ulkona käyminen ovat sellaisia. Miehelle riittää sohva ja telkku sekä makkara. Ero tulossa. Muu on turhaa. Kuulostaako tutulta?

Miesvihaprovo ilmoitettu asiattomaksi ja nettivinkattu

Vierailija
42/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäisin kotiin vain jos olisin syntymärikas eli olisi sen verran avioehdolla suojattua varallisuutta, että eron tai leskeyden tullessa en jäisi pulaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin haluaisin uskoa hyvään, mutta taitaa olla vain murto-osa miehistä, jotka huolehtivat perheestä. AP:n miehen ehdotus on todella itsekeskeinen ja lyhytnäköinen. Ukko ei ilmeisesti mitenkään ole kompensoinut tähän astista kotihoitoa. Joko ei tajua tai välitä siitä aiheutuvista taloushuolista tai ei pidä näitä ap:n ja lasten huveja tarpeellisina. Oma mies ei laita tikkua ristiin ja valittaa kovaan ääneen, jos erehdyn puhumaan itselle mieluisista asioista mutta miehelle ei niin. Vaikka mansikat, jäätelökioski ja matkustaminen sekä ulkona käyminen ovat sellaisia. Miehelle riittää sohva ja telkku sekä makkara. Ero tulossa. Muu on turhaa. Kuulostaako tutulta?

Meillä taas miehellä on joka ilta omia menoja. Hän on hurahtanut kuntoiluun, joten salille on päästävä. Jos ei ole salipäivä, lähtee uimaan, pyöräilemään tai juoksemaan. Tulee töistä klo 17, syö, hetken osallistuu johonkin kodin puuhaan (esim. täyttää astianpesukoneen tai laittaa pyykit pyörimään) ja lähtee omiin menoihinsa. Mies tulee yleensä kotiin klo 20, jolloin alkaa lasten iltatoimet, jotka hän hoitaa. Tästä on riidelty nyt 2 vuotta. Minusta tuntuu, että olen aina yksin kotona lasten kanssa. Viikonloppuisin me päästään kesällä lähtemään mökille tai isovanhemmille la klo 12, koska mies käy ensin aamulla treenaamassa. Minä pakkaan sillä aikaa tavarat. Mökilläkin hänellä on aina jokin projekti, kuten laiturin rakennus tai ikkunoiden kunnostus tänä kesänä. Talvella on ehditty onneksi enemmän tehdä yhdessä viikonloppuisin, käyty vaikka hoplopissa tai mäkeä laskemassa tai luistelemassa perheenä. Olisin iloinen, jos mies joskus osaisi vain olla.

Vierailija
44/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas miehellä on joka ilta omia menoja. Hän on hurahtanut kuntoiluun, joten salille on päästävä. Jos ei ole salipäivä, lähtee uimaan, pyöräilemään tai juoksemaan. Tulee töistä klo 17, syö, hetken osallistuu johonkin kodin puuhaan (esim. täyttää astianpesukoneen tai laittaa pyykit pyörimään) ja lähtee omiin menoihinsa. Mies tulee yleensä kotiin klo 20, jolloin alkaa lasten iltatoimet, jotka hän hoitaa. Tästä on riidelty nyt 2 vuotta. Minusta tuntuu, että olen aina yksin kotona lasten kanssa. Viikonloppuisin me päästään kesällä lähtemään mökille tai isovanhemmille la klo 12, koska mies käy ensin aamulla treenaamassa. Minä pakkaan sillä aikaa tavarat. Mökilläkin hänellä on aina jokin projekti, kuten laiturin rakennus tai ikkunoiden kunnostus tänä kesänä. Talvella on ehditty onneksi enemmän tehdä yhdessä viikonloppuisin, käyty vaikka hoplopissa tai mäkeä laskemassa tai luistelemassa perheenä. Olisin iloinen, jos mies joskus osaisi vain olla.

☑️ Mies on sika, koska huolehtii kunnostaan ja terveydestään

☑️ Mies on sika, koska ei huolehdi kunnostaan ja terveydestään

Vierailija
45/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole kyse siitä miehestä! Kun ei koko perheen elämän tarvitsisi pyöriä miehen navan ympärillä. Kyse on siitä, osaako ottaa muutkin huomioon. Raskaaksi käy, jos yksin jää vetovastuuseen perheen elämästä, olipa kyseessä mies tai vaimo.

Vierailija
46/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät naiset jääkö kotiin hoitamaan lapsia vuosiksi, vaan jakakaa perhevapaat miehen kanssa puoliksi.

Jäin juuri eläkkeelle ja saan n. 200€ pienempää eläkettä kuin mieheni, kun oli yli 6v kotona hoitamassa lapsia ja meillä on sama työ ja palkka.

Ei ole vissiin tarkoitus olla yhdessä enää eläkkeellä, eikä ainkaan yhteisillä rahoilla? Miehenkin eläke laskee, jos hän on perhevapailla.

Jos lapset hankitaan yhteisellä päätöksellä, niin taloudelliset menetykset pitäisi jakaa molempien vanhempien kesken, myös pitkällä aikavälillä.

Ja tilastollinen fakta on myös, että Suomessa joka toinen avioliitto päättyy eroon, avoliitossa vielä useampi. Myös naisen elinikäennuste on pitempi, kuin miehen ja leskeksi jäänyt puoliso ei saa edes leskeneläkettä, jos oma tuöeläke on n.1000€/kk.

Ihan ohiksena ja huomiona että useimmiten se liitto päättyy NAISEN toimesta.

Vierailija
47/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hankkinut lapsia, ei voi olla joka ilta poissa kotoa lasten nukkumaanmenoon saakka. Koska niistä lapsista on huolehdittava ja niiden kanssa on vietettävä aikaa. It's that simple.

Enkä usko että löytyy ihmistä jonka mielestä riittävästi kunnostaan huolehtiakseen on urheiltava joka päivä. Ja jos löytyy niin se on hänen oma häpeänsä.

Vierailija
48/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät naiset jääkö kotiin hoitamaan lapsia vuosiksi, vaan jakakaa perhevapaat miehen kanssa puoliksi.

Jäin juuri eläkkeelle ja saan n. 200€ pienempää eläkettä kuin mieheni, kun oli yli 6v kotona hoitamassa lapsia ja meillä on sama työ ja palkka.

Ei ole vissiin tarkoitus olla yhdessä enää eläkkeellä, eikä ainkaan yhteisillä rahoilla? Miehenkin eläke laskee, jos hän on perhevapailla.

Jos lapset hankitaan yhteisellä päätöksellä, niin taloudelliset menetykset pitäisi jakaa molempien vanhempien kesken, myös pitkällä aikavälillä.

Ja tilastollinen fakta on myös, että Suomessa joka toinen avioliitto päättyy eroon, avoliitossa vielä useampi. Myös naisen elinikäennuste on pitempi, kuin miehen ja leskeksi jäänyt puoliso ei saa edes leskeneläkettä, jos oma tuöeläke on n.1000€/kk.

Ihan ohiksena ja huomiona että useimmiten se liitto päättyy NAISEN toimesta.

Meinaat, ettei mies ollut tällöin tehnyt riittävän paljon töitä sen eteen ettei naisella olisi taloudellista mahdollisuutta ja henkistä voimaa enää poistua epämiellyttävästä liitosta?

Vierailija
49/55 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on sika perhesuhteessa silloin kun ei halua viettää aikaa perheensä kanssa kuin satunnaisesti, omat menot menee aina perheen edelle, ja viettää omasta halustaan pois perheensä luota yli 90% ajasta nukkuma-aika mukaanlukien. Miksi tulee yllätyksenä, että nainen päättää ettei tuota vajaata 10% tarvita enää, ja ottaa eron? Ja miksi silloin se oma aika onkin yhtäkkiä niin huono asia?

.

Vierailija
50/55 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä nämä eläkekeskustelut. Karttuuhan eläkettä esim. äitiyslomalta ja vanhempainvapaalta myös. Täällä on oletuksena, että kaikki elävät eläkeikään asti ja että kaikkien työura jatkuisi katkeamattomana eläkeikään asti ilman lasten kanssa kotona vietettyjä vuosia. Ei se niin yksinkertaista ole. Minäkin jäin työttömäksi yt-neuvottelujen jälkeen, olin vuoden työnhakijana, lähdin opiskelemaan uutta ammattia 3,5 vuodeksi. Onnistuin saamaan pätkätöitä pari vuotta, kävin läpi vakavan sairauden ja olin ensin poissa työelämästä sairauden vuoksi ja sitten olin taas työttömänä. Nyt on vuoden loppuun asti tiedossa sijaisuus. En mieti ikinä, paljonko eläkekertymä on.

Vierailija
51/55 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palasin töihin kun lapsi oli 2 vuotta ja 3 kuukautta. Mies silloin ilmaisi juuri tuosta siivoamisesta ja ruoan laitosta mielipiteensä.

Minulla on usein yhdeksän tunnin työpäivä ja liikun julkisilla. Miehellä saattaa olla kaikkea nopeasta käynnistä kahdeksaan tuntiin. Usein on neljän tunnin päiviä.

Hänestä oli suuri vääryys että koti ei ole siistinä kun hän tulee töistä. Hän raukka joutui jopa käymään kaupassa töiden jälkeen!

Olin aika puulla päähän lyötynä, en ymmärrä mistä tämä miesvauva tuli. Kyllä hän siitä tokeni ja tajusi että töissä käyminen ei ole hyvä vain meidän taloudelle vaan myös minun mielenterveydelle. En ole pelkästään lapsia kasvattava kodinkone.

Nyt heinäkuun mies kn tehnyt todella lyhyitä päiviä ja kun pienempi on tarhassa ja isompi leikkimässä kavereiden kanssa käy kotona lepäämässä. Sitten vasta hakee lapsen tarhasta ja käy kaupassa.

Ei siinä mitään että köyttää ajikaa lepäämikseen. Ei jos ei valittaisi minulle esimerkiksi tiskeistä tai leluista lattialla joita ei itse kuitenkaan saa siivottua sillä aikaa kun on kotona.

Taidan alkaa itse martyyriksi miten kauheassa kunnossa koti on ja sitten minun pitää vielä pitkän päivän jälkeen laittaa ruokaa vaikka toinen on jo kotona ollut pidempää siinä vaiheessa kun minä sinne pääsen...

Vierailija
52/55 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä naisia jotka jäävät kotirouviksi, aivan älytön taloudellinen riski. Ei myöskään sovi feministiseen maailmankuvaani, että naisen on oltava miehen armoilla.

Ei kaikki kotona olevat naiset ole miehen armoilla. Meillä on yhteiset rahat joita minä hallinoin. Teen kauppalistat ja hoidan laskut. Mies ei ole avuton vaan meillä on yritys jonka taloutta hän hoitaa. Jakamalla saadaan enemmän selvyyttä asioihin.

Töihin pystyin palaamaan ihan koska halusin. Eläke tietysti pienenee mutta alalla jossa olen töissä palkka on jo niin pieni että kärpäsenkakasta ei se pieni osa enää tunnu missään.

Vierailija
53/55 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä naisia jotka jäävät kotirouviksi, aivan älytön taloudellinen riski. Ei myöskään sovi feministiseen maailmankuvaani, että naisen on oltava miehen armoilla.

Ei kaikki kotona olevat naiset ole miehen armoilla. Meillä on yhteiset rahat joita minä hallinoin. Teen kauppalistat ja hoidan laskut. Mies ei ole avuton vaan meillä on yritys jonka taloutta hän hoitaa. Jakamalla saadaan enemmän selvyyttä asioihin.

Töihin pystyin palaamaan ihan koska halusin. Eläke tietysti pienenee mutta alalla jossa olen töissä palkka on jo niin pieni että kärpäsenkakasta ei se pieni osa enää tunnu missään.

Eläke, eläke, eläke. Jos sitä eläkekertymäänsä haluaa nostaa, kannattas hankkia parempipalkkainen työ. Ei ne eläkekertymät kummoisia ole esim. hoitoalalla! Oletteko koskaan miettineet, miksi lääkäreillä on hyvät eläkkeet, vaikka ovat poissa työelämästä jopa 10 vuotta? Koska palkka on iso. Joku lähihoitaja voi tehdä 50 vuotta töitä putkeen ja saada mitätöntä eläkettä. Ei pidä ajatella, mitä 30-40 vuoden päästä tapahtuu! Pienelläkin eläkkeellä tulee ihan hyvin toimeen, jos on saanut asuntonsa maksettua ja velat pois. Jos on lapsia, jotka auttavat vanhana, selviää paljon pienemmillä kuluilla, kun ei tarvitse joka palvelua ostaa. Mekin käydään mummille kaupassa kerran viikossa, koska nettikauppa otti ryöstöhintoja. Tyyliin juhla Mokka 6€/ paketti, Valion meijerivoi 5,50€. Ja ne valmiit ateriat vasta maksoikin. Hinta oli noin 7€, ja oli aikamoista sontaa. Yksinäisillä ei ole varaa valittaa. Nyt ollaan päädytty siihen, että me käydään kaupassa ja monesti viedään kotiruokaa, esim. lihaperunalaatikon saa tehtyä alle 4 eurolla, ja siitä saa 3-4 isoa annosta. Viimeksi vietiin mummille iso karjalanpaisti (ainekset noin 5€), ja pakastettiin osa annoksiksi mikrossa lämmitettäväksi. Säästö on useampi satanen kuussa. Usein pystytään myös käyttämään häntä lääkärissä, joten takseihin kuluu harvoin rahaa. Toki hän kympin tai pari työntää käteen silloin tällöin ajeluun takia. Hyvin riittää eläkerahat mummin menoihin, eikä kenenkään pitäisi vielä 30-40-vuotiaana miettiä, putoaako eläketulot niiden lasten takia ja onko vaikutus kympin vai satasen kuussa. Jos ei kuolo korjaa ennen sitä vanhuutta siis. Sekin on mahdollista, ettei siitä eläkkeestään pääse nauttimaan montakaan vuotta.

Vierailija
54/55 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja. Periaatteessa lapsuus on hyvin lyhyt aika, ja jos se nyt taloudellisesti on mahdollista, miksei niitä lapsia voisi jäädä hoitamaan kotiinkin, ainakin siihen asti, kun nuorin täyttää 3 vuotta. Kannatan itse tuota hetkessä elämistä. Kun ei tiedä, mitä huominen tuo tullessaan. Itse olen siis lähtenyt takaisin töihin, kun lapset ovat olleet noin vuoden iässä, vähän päälle. Rahat eivät ole riittäneet. 10 vuoden päästä olisi ollut varmaan eri tilanne, mutta minulle se hetkessä elämisen kysymys, että lapsia saa tulla 25 ja 28 vuotiaana.

Vierailija
55/55 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opettelee tekemään kotitöitä, niin yksinkertaista. Jos et itse halua jäädä kotiin, niin et tietenkään jää.