vauvan nukuttaminen vatsallaan
Kerroin tuttavalleni,että meidän vauva saa parhaiten nukuttua masullaan. Tähän tuo tuttuni tokaisi, että mahallaan nukuttaminen tekee vauavlle länkisääret. Onko tuo tosiaan totta? Voinko pilata pienokaiseni jalat?
En ole ikinä ennen tuollaista kuullut,että masulla nukuttaminen tekee länkisääret. APUA!
Kommentit (28)
Totta että jokaisen vanhemman on voitava viime kädessä tehdä itse päätös nukuttamisesta, mutta mikä minua on outoa, niin se, että esim neuvolassa tuota seikkaa todellakin tunnutaan vähättelevän. Mielestäni jokaisen olisi saatava asianmukaista tietoa, jonka perusteella päätöksen voi tehdä.
Sinun tapauksessasi ratkaisu oli varmaankin oikea, mutta usein kuulee vanhemmista, jotka turhan heppoisin perustein masullaan nukuttavat (tyyliin " no nukuttihan minun äitinikin" / " tutkimustulokset on nyt niin ja näin" )
t: melilea, joka taitaa joka selälläännukuttamis-keskustelussa tämän puolesta hehkuttaa ;) (nähtävästi aivopesty Ranskassa, jossa asiaan TODELLAKIN panostetaan...)
Miettikää mitä aiheutatte, JOS nyt kävisikin niin, että ap:n vauva menehtyisi nukkuessaan. Onko pakko olla aina niin vietävän oikeassa kaikessa?!?!
Miksi tällä palstalla ei osata keskustella, vaan aina parjataan toisia ja ollaan itse NIIN oikeassa?!?!?
Riski mikä riski, mutta yhtä paljon on silti mielipiteitä kuin on sanojiakin, tutkimuksista huolimatta. ESIM: Kuinka moni teistäkin ' oikeassa olijoista' tupakoi, vaikka tietää tasan tarkkaan sen haitat jos minkälaisten tutkimusten perusteella?! Pelkästään Suomessa kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä tupakoinnin aiheuttamiin/edesauttamiin sairauksiin!!!
Miettikää mitä aiheutatte, JOS nyt kävisikin niin, että vauva menehtyisi nukkuessaan. Onko pakko olla aina niin vietävän oikeassa kaikessa?!?!
Miksi tällä palstalla ei osata keskustella, vaan aina parjataan toisia ja ollaan itse NIIN oikeassa?!?!?
Riski mikä riski, mutta yhtä paljon on silti mielipiteitä kuin on sanojiakin, tutkimuksista huolimatta. ESIM: Kuinka moni teistäkin ' oikeassa olijoista' tupakoi, vaikka tietää tasan tarkkaan sen haitat jos minkälaisten tutkimusten perusteella?! Pelkästään Suomessa kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä tupakoinnin aiheuttamiin/edesauttamiin sairauksiin!!!
Miettikää mitä aiheutatte, JOS nyt kävisikin niin, että vauva menehtyisi nukkuessaan. Onko pakko olla aina niin vietävän oikeassa kaikessa?!?!
Miksi tällä palstalla ei osata keskustella, vaan aina parjataan toisia ja ollaan itse NIIN oikeassa?!?!?
Riski mikä riski, mutta yhtä paljon on silti mielipiteitä kuin on sanojiakin, tutkimuksista huolimatta. ESIM: Kuinka moni teistäkin ' oikeassa olijoista' tupakoi, vaikka tietää tasan tarkkaan sen haitat jos minkälaisten tutkimusten perusteella?! Pelkästään Suomessa kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä tupakoinnin aiheuttamiin/edesauttamiin sairauksiin!!!
Vierailija:
Miettikää mitä aiheutatte, JOS nyt kävisikin niin, että ap:n vauva menehtyisi nukkuessaan. Onko pakko olla aina niin vietävän oikeassa kaikessa?!?!Miksi tällä palstalla ei osata keskustella, vaan aina parjataan toisia ja ollaan itse NIIN oikeassa?!?!?
Riski mikä riski, mutta yhtä paljon on silti mielipiteitä kuin on sanojiakin, tutkimuksista huolimatta. ESIM: Kuinka moni teistäkin ' oikeassa olijoista' tupakoi, vaikka tietää tasan tarkkaan sen haitat jos minkälaisten tutkimusten perusteella?! Pelkästään Suomessa kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä tupakoinnin aiheuttamiin/edesauttamiin sairauksiin!!!
kuin kukaan asiatonta tietoa saanut äiti.. Kuinka moni neuvolatäti sa
t: monessa asiassa varmaankin väärässä oleva, mutta tämän nukuttamisen sydämen asiakseen ottanut Melilea
Niin, että kuinkahan moni neuvolatäti sanoisi että no, eihän sitä ennenkään lapsia kuljetettu missään turvaistuimissa, laittakaa taapero tavallisiin vöihin vain...
Niin että MIKSI masullaan nukuttamisen vaaroja niin vähätellään???
tulokseen etta mielummin nukutin tuon nuorimmaisen vatsallaan kuin etta ei olisi kukaan nukkunut yhtaan! Sihen katkytkuolemaan liittyy kuitenkin niin paljon muita tekijoita kuin se vatsallaan nukuttaminen ja meilla ei ne muut riskitekijat tayttyneet. Esim. tupakointi, paihteet, liian kuumaa sisalla, ei paksuja peitteita/tyynyja. Myos vauvan niska/kaulavoimista ja jostain sellaisesta olen lukenut etta saattaa tulla kemiallinen hairio aivoissa tms sellaiselle vauvalle joka ei osaa paataan kaantaa sivulle ja myos oli jotain tekemista tuolla ja patjan ja suun valisella hengitysilmalla, mutten enaa muista yhtaan miten tuo koko teoria meni.. Mutta siina oli jotenkin niin etta sellainen vauva olisi heikko joka tapauksessa, kenenkaan sita tietamatta eli siis riskiryhmassa, ja jos tallaista vauvaa sitten nukutettaisiin vatsallaan, olisi se suuri riski hanelle.