Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa yli kaksi kertaa enemmän lihavia kuin Ruotsissa

Vierailija
30.07.2018 |

Eikö tästä HS:n jutusta https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005773657.html ole vielä avausta av:llä? Jutussa on mm. tilasto, jonka mukaan suomalaisista lähes 28% ylittää lihavuusrajan BMI 30, kun Ruotsissa vastaavaan yltää vain reilut 12% ja Norjassa vielä hivenen vähemmän. Mitäs tästä tuumaatte, arvon mammat? Olemmeko me kehopositiivisempia?

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissasin juuri Saksassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Englannissa ja huomasin saman. Väki on pääsääntöisesti hoikkaa. Suomi on poikkeus, väki on pääsääntöisesti ylipainoista.

Vierailija
2/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissasin juuri Saksassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Englannissa ja huomasin saman. Väki on pääsääntöisesti hoikkaa. Suomi on poikkeus, väki on pääsääntöisesti ylipainoista.

Saman olen huomannut minäkin. Asun Keski-Euroopassa ja hätkähdän aina palatessani lomillani Suomeen, kuinka paljon Suomessa on ylipainoisia. Mistähän tuo ero Suomen ja Ruotsin välillä oikein johtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..ja sen kyllä huomaa, kun kadulla kävelee, ja naisväki hytkyy ja läikkyy vastaan.

Samoin kuin myös miesväki. Ylipainoisia miehiähän on Suomessa vielä enemmän.

Vierailija
4/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, eihän lihavia ole, on vain enemmän tai vähemmän painavia miisuja. Ja hyvä niin.

Vierailija
5/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään suruun, ketutukseen ym, muualla ehkä yhteisöllisempää eikä tarvitse potea ja selvitä yksin?

Vierailija
6/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaustapa oli eri, Ruotsissa ilmoittivat painonsa itse.

Vierailija
7/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa? Just siellä lomalla olleena katsoin päinvastaista, että onpa varsinkin naiset lihoissa, jopa nuoret! Suomessa keski-iän myötä alkaa olla lihavia, mutta briteissä näkyi sellaisia 15-25 v naisiakin joilla kunnon läskit löllyi.

Vierailija
8/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kertaa enemmän meinaa kolminkertaista määrää. onko 28% kolminkertainen määrä 12%:sta? no ei.

Vierailija
9/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa? Just siellä lomalla olleena katsoin päinvastaista, että onpa varsinkin naiset lihoissa, jopa nuoret! Suomessa keski-iän myötä alkaa olla lihavia, mutta briteissä näkyi sellaisia 15-25 v naisiakin joilla kunnon läskit löllyi.

Mites Englannissa, kantaako sielläkin jokainen oman ruhonsa?

Vierailija
10/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te. Miehistä 66 prosenttia on ylipainoisia. Kuusikymmentäkuusi on JÄRKYTTÄVÄ luku.

Vierailija
11/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen juuri katselin ruotsalaista sarjaa ja miehelle ihmettelin, että kuinka nuo on tuollaisia paksunaamoja, varsinkin miehet.

Mutta ap:n juttuun on vaikea ottaa kantaa, kun ei pääse lukemaan.

Vierailija
12/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödään suruun, ketutukseen ym, muualla ehkä yhteisöllisempää eikä tarvitse potea ja selvitä yksin?

Tai sitten tuo enempi sosiaalisuus vaikuttaa vähemmän positiivisen kautta: on suurempi sosiaalinen paine olla muille kelpaavan näköinen, ja menestyvän ihmisen näköinen. 

Itse en tosin tunne ruotsalaisia juurikaan, mutta joissain maissa näin ainakin on. Esim. italialaiset naiset on euroopan hoikimpia, ja siellä kun asuin niin tiedän että se johtui ihan valtavasta sosiaalisesta paineesta olla hoikka. Miehet saivat kehittää pientä pehmeyttä ja kaljamahaa 35 vuoden jälkeen, mutta naiselle oli armoton vaatimus olla timmi ja hoikka, tai ei melkein ole edes ihminen, ei ainakaan nainen. Muutenkin naisen ulkonäkö siellä oli ihan käsittämättömän jatkuvan tarkkailun ja kritiikin alainen. Esim. mulle kerran lähikaupan myyjä sanoi suoraan, kun menin ilman meikkiä kauppaan, että kyllä mun kannattaisi meikata, kun iässäni "alkaa jo tarvita restaurointia että julkisivu on edustuskelpoinen".

Mä kyllä arvostan tätä suomen rennompaa asennetta paljon, että vaikka olisikin läski tai meikitön tai mitä vaan, niin silti kohdellaan pääosin tasa-arvoisena ihmisenä, eikä jonain ihme örkkinä.

Vierailija
13/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama, oon hoikka suomalaisen nainen. Ei kiinnosta muiden painot😂

Vierailija
14/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään ole ruottalaisia sweduneniä, nenästä huomaa heti ruottalaisen.

Vierailija
15/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset syö täysin eri tavalla kuin suomalaiset.

Paljon mereneläviä, paljon kalaa jne. suomalaiset ei syö melkein yhtään kalaa, ja sekin vähä on kassilohta, joka on epäterveellistä.

Norjalaiset samoin, paljon, paljon kalaa. Joten ne saa paljon enemmän jodia ja seleeniä, molemmat vaikuttaa kilpirauhaseen.

Paljon myös aurinkoa, kaikki on ruskettuneita kesällä ruotsissa ja norjassa, tutkimusten mukaan auringon ottaminen on yhteydessä parempaan terveyteen, pienempään kuolleisuuteen ja pienempään painoon. Tämä tietysti saa suomalaisen itkemään, koska aurinko pelottaa, mutta totta tuo on kuitenkin.

Molemmissa maissa myös syödään vähemmän ns. kevytuotteita ja kaikenlaisia laktoositon yms. juttuja.

Olen siis asunut ison osan elämästäni ruotsissa, useita vuosia norjassa, siitä tiedän tuon.

Vierailija
16/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin Italiassa. Todella hoikkia ja hyvin puettuja naisia. Vyötärö löytyi. Sitten meidän hotellista löytyi kolme ylipainoista naista (itse olen heistä yksi).

Vierailija
17/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen ero on Suomessa alueiden välillä. Asun Uudellamaalla ja hätkähdän joka kerta Savossa ja Pohjois-Karjalassa käydessäni ihmisten lihavuutta. Ja juu, kyllä sinä tunnet läskin vantaalaisen ja hoikan kuopiolaisen, mutta otoksesi ei vielä ihan riitä antamaan kokonaiskuvaa.

Vierailija
18/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä kun laihat on huolissaan lihavista. :D

Vierailija
19/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittänee asiaa, että näin normaalipainoisena ja jopa BMI:n mukaan lievää ylipainoa hipovana saa jatkuvasti kuulla olevansa laiha ja että pitäisi kuulemma syödä enemmän.

Vierailija
20/208 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut minäkin. Asun Keski-Euroopassa ja hätkähdän aina palatessani lomillani Suomeen, kuinka paljon Suomessa on ylipainoisia. Mistähän tuo ero Suomen ja Ruotsin välillä oikein johtuu?

Geeneistä.