Täällä jotkut kertoo syövänsä superterveellisesti ja siksi
Voivansa tosi hyvin ja säilyvänsä nuorekkaana. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä superterveellisesti syövä syö?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne koskaan kerro, ihan turha kysyä :D:D:D
Niinpä.
Paljon kasviksia, todella vähän prosessoitua ruokaa, ei paljoa punaista lihaa, hyviä rasvoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kasviksia, todella vähän prosessoitua ruokaa, ei paljoa punaista lihaa, hyviä rasvoja jne.
Suoraan kopsattu jostain esitteestä :)
Mä olen aina luullut, että nuorekkuus tulee sisältäpäin. Että olet luonteeltasi nuorekas. Oppia ikä kakki.
No voi hele. Ei sitä tarvi syödä "superterveellisesti" jos haluaa ulkonäköään elintavoilla kohentaa. riittävän ravintoaineirikasta ruokaa syöminen riittää varmasti kohentamaan itse kenenkin habitusta.
Sitten kaikkeahan ei voi superterveellisellä ruokavaliollakaan ulkonäölle tehdä. Siihen vaikuttaa geenit, aiempi elämä.. Jos on vuosia elänyt ihan miten sattuu niin ei se ulkonäkö siitä välttämättä paljoa kohene. Tupakointi, alkoholin käyttö, jatkuva kahvin litkiminen, vähäiset unet, vähäinen vedenjuonti liika treenaus ja stressi näkyy päällepäin. Itsellä hyvän kosteuttavan voiteen löytäminen on nuorentanut tosi paljon kun iho ei ole enää niin kuiva, ja iho näyttää kuivana monesti vanhemmalta. Paljon on kyllä elintavatkin vaikuttaneet siihen miltä oma iho näyttää.
Vierailija kirjoitti:
No voi hele. Ei sitä tarvi syödä "superterveellisesti" jos haluaa ulkonäköään elintavoilla kohentaa. riittävän ravintoaineirikasta ruokaa syöminen riittää varmasti kohentamaan itse kenenkin habitusta.
Sitten kaikkeahan ei voi superterveellisellä ruokavaliollakaan ulkonäölle tehdä. Siihen vaikuttaa geenit, aiempi elämä.. Jos on vuosia elänyt ihan miten sattuu niin ei se ulkonäkö siitä välttämättä paljoa kohene. Tupakointi, alkoholin käyttö, jatkuva kahvin litkiminen, vähäiset unet, vähäinen vedenjuonti liika treenaus ja stressi näkyy päällepäin. Itsellä hyvän kosteuttavan voiteen löytäminen on nuorentanut tosi paljon kun iho ei ole enää niin kuiva, ja iho näyttää kuivana monesti vanhemmalta. Paljon on kyllä elintavatkin vaikuttaneet siihen miltä oma iho näyttää.
Puhumattakaan siitä jos on korventanut itseään auringolla rusinan näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina luullut, että nuorekkuus tulee sisältäpäin. Että olet luonteeltasi nuorekas. Oppia ikä kakki.
:D
Vierailija kirjoitti:
💩
Kerron nyt vain omasta ruokavaliostani:
Ei punaista, eikä muuta lihaa
kuin
Kalaa
*
Ei valkoista sokeria vaan hunajaa (smoothiet jne.)
*
Ei hiivaa, ei vaaleita jauhoja
*
Ei valmisruokia vaan kaikki itse tehden mahdollisimman alkuperäisin raaka-ainein
*
Kaikki mahdollinen luomuna
*
Marjoja, pähkinöitä, kasviksia, juureksia
*
Kuusenkerkkiä, viherjauheita, ituja
*
Ei alkoholia vaan vettä ja valkosokerittomia hedelmä-, marja tai vihannesmehuja, esim. jouluksi itse tehty glögisekoitus.
Muista rasva, ettei naama kuivarypisty
Mulla menee usea kilo tuoreita marjoja viikossa. Hedelmiä joka päivä. Vihanneksia. Kasvisruokaa.
Mustikka, vadelma, kirsikka, mansikka, aprikoosi, erilaiset omenat, mango, papaija, melonit, täysjyväleipä, hapanleipä, ei levitteitä, avokado, mantelit, tomaatit, idut (mungpapu paras), kohtuudella vuohenjuustoa, tyrni, puolukka, karpalo, paprikat, kurpitsat, venäläiset suolakurkut, kimchi, hapankaali, pavut, perunat, kaalit, tummanvihreät lehtivihannekset kuten rucola ja pinaatti, kohtuudella erilaisia riisejä ja pastoja, säilötyt tomaatit, valkosipuli, tatit, pistaasit, sienet, chilit...
Näitä menee koko ajan. En ole ortorektikko, eli elämään ei kuulu kalorien tai makrojen laskenta. Elämään mahtuu nautintojakin kuten lasi viiniä, hyviä juustoja, suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitteestä, joka jakoi ihan oikeaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee usea kilo tuoreita marjoja viikossa. Hedelmiä joka päivä. Vihanneksia. Kasvisruokaa.
Mustikka, vadelma, kirsikka, mansikka, aprikoosi, erilaiset omenat, mango, papaija, melonit, täysjyväleipä, hapanleipä, ei levitteitä, avokado, mantelit, tomaatit, idut (mungpapu paras), kohtuudella vuohenjuustoa, tyrni, puolukka, karpalo, paprikat, kurpitsat, venäläiset suolakurkut, kimchi, hapankaali, pavut, perunat, kaalit, tummanvihreät lehtivihannekset kuten rucola ja pinaatti, kohtuudella erilaisia riisejä ja pastoja, säilötyt tomaatit, valkosipuli, tatit, pistaasit, sienet, chilit...
Näitä menee koko ajan. En ole ortorektikko, eli elämään ei kuulu kalorien tai makrojen laskenta. Elämään mahtuu nautintojakin kuten lasi viiniä, hyviä juustoja, suklaata.
Rasvoina erilaiset pähkinäöljyt, oliiviöljyt, avokadoöljy, siemenöljyt.
No voit ihan itse lukea tutkimuksista millainen ruoka ja millainen elämäntapa on terveellinen ja terveellinen on sama kuin nuorekkuutta ylläpitävä. Minusta nuorekkuus on sitä, että keho on terve, vahva ja notkea, vastustuskyky korkea, ryhti hyvä, askel kepeä. Mieli on virkeä ja positiivinen, ihminen nauttii elämästään ja tuntee elävänsä ns. täysillä, mitä se sitten itsekullekin tarkoittaa. Toki esim. iho, hiukset, kynnet pysyy siinä samalla paremmassa kunnossa, eli vanhanakin voi olla vielä vaikkapa paksut hiukset, jos ne ovat sitä nuorempanakin olleet.
Tutkimuset osoittavat, että elämäntavat ruokavalioineen vaikuttaa terveyteen valtavan paljon enemmän kuin ne täällä höpötetyt geenit, jopa 80-90 % sydän- ja verisuonisairauksista aiheutuu elämäntavoista, syövästä samoin. Kyllä me kaikki tiedämme ne terveelliset elämäntavat, mutta niitä vain ei viitsitä noudattaa. Ohjeet, joita meille annetaan, ovat vieläpä todella helppoja, joten niiden vaikutuskaan ei ole hirveän suuri, esim. kehotetaan syömään päivässä puoli kiloa kasviksia, no se toki lisää vitaaliaineiden saantia ja hieman pienentää riskiä sairastua moniin sairauksiin, mutta kun syöt vegaaniruokaa, pienennät tietysti riskiä valtavan paljon enemmän. Ja nyt sitten alkaa tulla niitä vastalauseita, tiedän.
Eli syön siis vegaaniruokaa, tottakai sekin pitää koostaa terveelliseksi, ei se ole sen terveellisempi kuin sekaaniruokavaliokaan, jos syö lähinnä eineksiä, sipsejä, karkkia. Jos nyt alan tässä omaa ruokavaliotani tarkemmin selvittämään, niin jaksaakohan sitä kukaan edes lukea? Voin kertoa, että eilen söin esim. kaurasta ja soijamaidosta tehtyä tuorepuuroa + tuoreita mustikoita, smoothien, jossa oli mansikoita, musta- ja punaherukoita, pihalta kerättyjä villivihanneksia, spirulinaa, merilevää, chlorellaa, chiansiemeniä, seesaminsiemeniä, banaania ja vettä. Itsetehtyjä falafelejä, yrtti-perunasalaattia, jossa oliiviöljyä, tomaattia, kurkkua, salaattia, harissa-kastiketta kaurafraicheen tehtynä. Linssi-kasviskeittoa thaimaalaisittain, gluteenitonta leipää + avokadotahnaa, iso annos kasviksia: porkkanaa, naurista, paprikaa, kurkkua, vesimelonia, salaattia. Pala raakasuklaakakkua ja mansikoita + yrttiteetä.
Ruokavalio on tärkeä juttu, mutta suuri merkitys on muillakin elämäntavoilla; liikunta ja muu fyysinen aktiivisuus, uni ja lepo, stressin välttäminen, mielekkäät harrastukset, viihtyisä koti ja asuinympäristö, ystävät, parisuhde, perhe ja muut läheiset, kiinnostus yleensä elämää kohtaan, uuden opiskelu, käsillä tekeminen, luonnossa ja erityisesti metsässä liikkuminen ja oleilu, positiivinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö superterveellisesti enkä edes terveellisesti, mut ihan päästäni pyöräytin :) Ei se mitään ydinfysiikkaa ole
Ei ne koskaan kerro, ihan turha kysyä :D:D:D