Urheilulääkärille vai ortopedille 11v polvikipuisen jalkapalloilijan kanssa?
Onko noissa lopulta suurta eroa kummalle menee? Pojalla nyt kuukauden verran kipuillut välillä voimakkaasti polven yläpuoli juostessa tai kyykkyyn mennessä. Luultavasti rasitusperäistä, ei ole sitä ainakaan loukannut.
Kommentit (9)
Mä olen käyttänyt omaa jalkapalloilija-poikaa urheilulääkärillä. Tarvittaessa ohjaa kyllä ortopedille, fysiatrille tai fysioterapiaan, mikäli katsoo tarpeelliseksi kuvantamisen ym. tutkimusten jälkeen. Meillä on saatu apu jo siltä urheilulääkäriltä.
Lääkärille mäkin veisin. Luultavasti Osgood-Schlatter.
Schlatterihan sitä mitä todennäköisimmin on ja urheilulääkäri on oikea paikka. Tosin kunnon osaava fyssari tuossa on tärkeämpi ja oikeanlainen lihasjumppa - ei siis pelkkä lepo
Meille yleislääkäri sanoi että kasvuiässä olevilla lapsilla on polvikivut yleisiä varsinkin rasituksessa. Johtuvat kasvamisesta eikä mitään operaatioita kannata alkaa tehdä ettei aiheuteta vaurioita. Annettiin asian olla, lapsi piti taukoa juoksulenkeistä ja nyt 16- vuotiaana pystyy taas liikkumaan kivutta.
Vierailija kirjoitti:
Ko. tauti ei kyllä oireile polven päällä vaan polvilumpion alla. Itse siis olen kyseisen sairastanut ja leikattiin sitten vihdoin kun olin 16v ja kasvu loppunut.
Tuo johtuu useasti kasvusta, rasituksesta ja niistä seuraavista lihaskireyksistä jotka aiheuttavat virheasentoja liikeratoihin. Meillä pari poikaa on saanut helpotuksen moniin polvi, kantapää, kipuihin asiantuntevalta Ostepaatilta tai urheiluhierojalta. Eli heti kun alkaa kipuja tulemaan niin sinne käsittelyyn ja yllättävää jopa yhdellä kerralla on palattu taas kentälle. Kun vaan menee heti.
Samassa seurassa yksi poika kävi lääkärillä ja sai puolen vuoden pelikiellon lääkäriltä ja venyttelyohjeet. Kun kuuli meidän ostepaatin hoidon, niin hänkin palasi kentälle kuukaudessa, vaikka oli polvet todella huonona, kun oli viivytellyt hakeutumista hoitoon.
Jos nuo vaihtoehtoiset hoidot eivät auta, niin sitteen on hyvä mennä jatkotutkimuksiin, mutta aivan varmasti saa jo lausunnon tuolta asiantuntijalta mistä kipu voi johtua.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten oli tuo, mutta se oli polven alapuolella. Nyt vaiva yläpuolella, eli luultavasti eri vaiva. Itsediagnoosimme hyppääjän polvi. Lapsilla tuolle vaivalle oli ona nimensä, mitä en muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten oli tuo, mutta se oli polven alapuolella. Nyt vaiva yläpuolella, eli luultavasti eri vaiva. Itsediagnoosimme hyppääjän polvi. Lapsilla tuolle vaivalle oli ona nimensä, mitä en muista.
Samanlaisista vaivoista kysymys ja näihin ei siis oikea hoito ole pelkkä lepo vaan oikeanlainen jumppa. Lisäksi nykysuositusten mukaan liikkuminen sen mukaan kuin pystyy.
Jos se on lihaskipua niin urheilulääkärille, ortopedi operoi luuta.