Suomalaiset eivät osaa asiakaspalvelua tilanteessa jossa henkilökemiat eivät kohtaa.
Asiakaspalvelija on vain työntekijä eikä viihdyttämässä itseään. Jos asiakas ja työntekijä ovat hyvin erilaisia persoonia, ei kassan takana oleva nirppanokka saa nyrpistellä nenäänsä. Hän edustaa firmaa, eikä asiakas kohtaa häntä henkilökohtaisesti.
Kommentit (5)
Kyse on ammattitaidosta. Nuorilla se on heikompaa, ja he menevät myös helpommin jäihin näissä tilanteissa. Yleistämiselle ei kuitenkaan ole tarvetta.
Suomalaiset sitä ja tätä. Ap. sentään on maailmaa nähnyt.
Vika on todennäköisesti asiakkaassa. Lähes kaikki asiakaspalvelijat ovat olleet asiallisia ja tai lämpimiä minulle.
M40
Vierailija kirjoitti:
Kyse on ammattitaidosta. Nuorilla se on heikompaa, ja he menevät myös helpommin jäihin näissä tilanteissa. Yleistämiselle ei kuitenkaan ole tarvetta.
Tämä on totta. Ja muutenkin, ei se ihminen muutu miksikään koneen jatkeeksi töihin mennessään, vaan pysyy ihan sinä omana persoonanaan. Ja toisille vain menee asiat helpommin tunteisiin, kokemushan tuossa auttaa paljonkin, että osaa suhtautua neutraalisti, mutta ei välttämättä sataprosenttisesti koskaan.
Millä logiikalla tästäkin saa kaikkia koskevan yleistyksen?
Ja pakko sanoa, että sama koskee myös toisinpäin, eli jos ei kemiat kohtaa, myöskään sillä toisella puolella olevan nirppanokan ei tarvitse nyrpistellä nenäänsä, hän ei ole ketään kohtaamassa henkilökohtaisesti, vain maksajan roolissa. Siis jotenkin vain tuosta aloituksesta paistaa se, että itsekin tuota kemioiden kohtaamista toit esiin.