Hyttysenpistot, apua, neuvoja.
Nyt niksejä helpottamaan kutinaa ja jouduttamaan ihon toipumista.
Olen hyttysten ja muiden ötököiden suuri suosikki. Pahaksi onneksi olen myös kovin herkkäihoinen, saan isoja paukamia jotka kutiavat päiviä tai viikkoja eivätkä parane. Syön Zyrteciä, joskus jopa 2 päivässä, hieron painamiin kortisonivoiteita Bemetson ja Duocort. Miten te muut herkkäihoiset?
Kommentit (9)
Zyrtecin ja kortisonivoiteen lisäksi sauna, kylmä suhku ja liikunta auttavat. Ihan oikeasti.
Paukaman painaminen kuumalla, esim. kahvikupin pohjalla, helpottaa. Mistään varsinaisista kutinaan tarkoitetuista voiteista en ole saanut apua, mutta kylmägeelit ovat auttaneet. Itse saan nyrkin kokoiset paukamat läpi kesän, ja antihistamiini on käytössä heinäallergian takia. Särkylääkekin on välillä tarpeen, tuntuu että pistoista tulee välillä nivelkipuakin.
Joku on joskus mainostanut kehäkukkauutteen auttavan. Onko jollakulla tästä kokemuksia?
Allergialääke Kestine, ei edes väsytä eli tämän voi ottaa aamullakin. Hommasin tuota aikoinaan nikkeliallergian aiheuttamiin ihottumiin ja positiivinen yllätys oli vaikutus ötököihin. Ennen tuota lääkettä olin todellinen itikkaimuri, nyt käyvät iholla vain harvakseltaan. Tulleet paukamat eivät edes kutita juurikaan.
Painele jääpalalla tai kylmään veteen kastellulla pyyhkeellä. Minä saan hyttysistä monen sentin sinipunaiset paukamat, vaikka en raapisi yhtään ja kylmä on ainoa, mikä joksikin aikaa vie tolkuttoman kutituksen pois.
Raavin.