Miksi et matkustele?
Maailmassa on upeita paikkoja ja paljon nähtävää sekä koettavaa. Jotkut pysyttelevät Suomessa koko ikänsä, ankeaa.
Miksi sinä et matkustele?
Kommentit (75)
Ei kiinnosta vähääkään. Olen introvertti tyyppi, joka rakastaa kotiaan ja omaa rauhaansa.
Ei ole ketään kenen kanssa lähteä ja en ole yksin matkustelevaa sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa päästä johonkin kauemmas, pitää lentää, ja se saastuttaa.
Eikä pidä lentää. Esim. junalla Suomesta pääsee vaikka Vietnamiin, senkun vaan vaihtaa junaa välillä.
Jos on töissä käyvä ihminen, niin eipä ole oikein aikaa matkustaa Vietnamiin junalla.
Se on rasittavaa. Kaikki järjestelyt, majoitukset, matkat yms vain jotta näkee saman minkä jo tietää muista lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Nojatuolimatkailu on kivaa.
Näkee ja kokee kaikki paikat turvallisesti omasta kodista, telkkari on täynnä mielenkiintoisia matkaohjelmia.
Ei mene rahaa eikä saa trooppisia tauteja.
Sama juttu. Tykkään myös lukea matkakirjoja ja seuraan expatien blogeja.
Minä kyllä tykkään matkustaa, mutta silti jostain syystä aina ärsyynnyn hirveästi tällaisesta kysymyksestä. Varsinkin jos ne tulevat syyttävään tyyliin.
Mutta erilaisia näkökulmia rakentavasti on kiva kuulla. Tässäkin keskustelussa on tullut hyviä perusteluja matkustamattomuudelle.
Laivallakin pääsee Eurooppaan ja mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa päästä johonkin kauemmas, pitää lentää, ja se saastuttaa.
Eikä pidä lentää. Esim. junalla Suomesta pääsee vaikka Vietnamiin, senkun vaan vaihtaa junaa välillä.
Jos on töissä käyvä ihminen, niin eipä ole oikein aikaa matkustaa Vietnamiin junalla.
Se junamatka on jo itsessäänkin melkoinen kokemus.
Olenko siis ihmissaastaa kun olen lennättänyt perhettäni lomalle muutaman vuoden välein?!
Kierrättäminen, kulutamme muuten fiksusti ja syömme vain harvoin lihaa.
Matkustaminen on:
- raskasta
- vittumaista
- kallista
Siksi.
Ei ole rahaa, ei passia, eikä yksin huvita. Jos olisi jossain edes vähän ylimääräistä ja kaveri jonka kanssa lähteä, haluaisin kiertää maailman kaupunkeja, opetella surffaamaan ja rentoutua aktiivilomilla. En nimittäin ole sellainen jotellissa/rantatuolissa löhöilevää tyyppiä vaan on joko pakko päästä tekemään jotain tai sitten shoppailemaan ja käymään kahvilla.
Uskotteko päästöttömänä lentämiseen sadan vuoden säteellä?
Koska en pidä matkustamisesta. En kaipaa sitä yhtään mitenkään, en saa siitä mitään. Ei kiinnosta nähdä livenä muita paikkoja, ei kiinnosta eksoottiset ruoat, kulttuurit, mikään sellainen. Sen sijaan saan stressiä kaikesta ennakoimattomasta eli matkat on mulle stressiä, ilman mitään iloa. Miksi siis tuhlaisin rahaa ja ympäristöä sellaiseen mistä en edes saa mitään. Olen ollut ulkomaanmatkalla viimeksi 1980-luvulla enkä usko että eläissäni sellaiselle enää menen.
Vierailija kirjoitti:
Olenko siis ihmissaastaa kun olen lennättänyt perhettäni lomalle muutaman vuoden välein?!
Kierrättäminen, kulutamme muuten fiksusti ja syömme vain harvoin lihaa.
Martyyri ainakin olet.
Tässä on pääsääntöisesti ollut puhe niistä ihmisistä jotka matkustaa monta krt vuodessa. Esimerkiksi joku sanoi että 2-3krt vuodessa ei ole paha vaikka oikeasti se on.
Kyllä maailmassa varmaan on paljon hienoja paikkoja, joissa olisi kiva käydä. En vaan koskaan (kahta kertaa lukuunottamatta) ole jaksanut kokea sitä matkustamisen vaivaa; aikaisia lähtöjä kentälle, pitkiä odotuksia tylsillä letoasemilla, koneenvaihtoja, yllättäviä viivästyksiä, jatkuvia tarkastuksia, hikisiä jonotuksia, laukkujen odottelua, turistilaumojen ryntäilyä... Tuo kaikki on vaan niin tylsää, että en ole koskaan välittänyt lähteä mihinkään rantalomille tai kaukomatkoille. Kotimaassakin riittää nähtävää ja koettavaa ihan koko eliniäksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska en pidä matkustamisesta. En kaipaa sitä yhtään mitenkään, en saa siitä mitään. Ei kiinnosta nähdä livenä muita paikkoja, ei kiinnosta eksoottiset ruoat, kulttuurit, mikään sellainen. Sen sijaan saan stressiä kaikesta ennakoimattomasta eli matkat on mulle stressiä, ilman mitään iloa. Miksi siis tuhlaisin rahaa ja ympäristöä sellaiseen mistä en edes saa mitään. Olen ollut ulkomaanmatkalla viimeksi 1980-luvulla enkä usko että eläissäni sellaiselle enää menen.
Kuulutko johonkin uskonlahkoon? Vai oletko asperger tai muuten autistinen?
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko päästöttömänä lentämiseen sadan vuoden säteellä?
Ei kai täysin päästötön liikkuminen ole mahdollista. Uskon kyllä, että "nojatuolimatkailu" syrjäyttää perinteisen paikasta toiseen ramppaamisen, kun virtuaalitodellisuus lyö oikeasti läpi.
En halua sekoittaa suolistoani ulkomaan erilaisella bakteerikannalla. Lähiruoka ja lähibakteerit niin maha (ja sitä kautta ihminen) voi hyvin.
Olen katsonut varmaan liian monta jaksoa sarjasta Monsters inside me, ei oikein kiehdo lähteä hakemaan ulkomailta jotain loista, ameebaa tai muuta alkueläintä. Yhden ruokamyrkytyksen lomakohteessa ulkomailla kokeneena voinen todeta, että kiitti mulle riitti sen sortin eksotiikka.
En vain pidä matkustelusta ja sen aiheuttamasta stressistä, peloista ja turvattomuudentunteesta. Viihdyn ympäristössä mikä on tuttu ja turvallinen, etenkin lasten takia. Monet sanoo voi Suomessakin sattua vaikka ja mitä mutta varmasti keskimääräistä vähemmän täällä on esim. lasten kidnappauksia, erilaisia (uusia) tauteja, ja ruoka on puhdasta ja hyvää.
Nojatuolimatkailu on kivaa.
Näkee ja kokee kaikki paikat turvallisesti omasta kodista, telkkari on täynnä mielenkiintoisia matkaohjelmia.
Ei mene rahaa eikä saa trooppisia tauteja.