Onko liittoon pakko liittyä?
Aloitin ensimmäisessä oikeassa työpaikassani viikko sitten. Eräs vanhempi työntekijä on päivittäin jankuttanut, että olen hölmö, jos en liity liittoon (pam). Luulin, että ytk:hon kuuluminen olisi ok, mutta onko sitten vakituisessa paikassa pakko kuulua liittoon?
Kommentit (15)
Ei ole pakko. En kuulu mihinkään liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko, mutta kannattaa.
Miksi kannattaa? Ytk on halvempi.
Pakko ei ole. Itse kuulun myös ytk:n
Ei välttämättä kannata. Itse olen säästänyt jo tuhansia euroja kun en kuulu liittoon. Jäsenmaksut on kalliita.
Pakko ei ole. Jos tarvitset apua jossain työsuhdeongelmissa joskus, niin pelkkä kassa ei auta. Jos esim. kusetetaan palkoissa.
Ytk on yrittäjän, sittemmin kokoomusvaltuutetun perustama ja sen tarkoitus on olla ammattiliittojen vastainen. Eli jos ei haittaa, että pelaa työnantajien pussiin siihen kuulumalla niin siitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ensimmäisessä oikeassa työpaikassani viikko sitten. Eräs vanhempi työntekijä on päivittäin jankuttanut, että olen hölmö, jos en liity liittoon (pam). Luulin, että ytk:hon kuuluminen olisi ok, mutta onko sitten vakituisessa paikassa pakko kuulua liittoon?
Ei ole pakko eikö kannata. Minut vakinaistettiin 2007 ja olen kuulunut YTK:hon vuodesta 2008.
Kukaan ei voi edes tietää kuuluuko liittoon, jos se nyt jotakuta kiinnostaisi. Myös painostaminen liittoon liittymiseen on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko liittyä, kassamaksu riittää. Painostaminen ei ole ok koska tuo on jokaisen oma asia. Pyydä työntekijää lopettamaan jankuttaminen.
Ei ole pakko, mutta pääluottamusmieheltä on turha pyytää apua jos tulee ongelmia työnantajan kanssa.
Jos epäilet, että työpaikallasi saattaa tulla erimielisyyksiä työsuhteeseen liittyvissä asioissa niin ko. alan liitto ei auta ellet ole jäsen, mutta jäsen pitää olla vähintään puoli vuotta ennenkuin saat apua sieltä. Jos sen ei ole niin väliä niin pelkkään kassaan kuuluminen on ihan ok.
Sano sille, että liityin jo, niin se hiljenee.
Voit liittyä myös pelkkään työttömyyskassaan, siis myös pelkkään PAMin kassaan. Jäsenmaksu on huomattavasti pienempi, kun kuulut vain kassaan, etkä liittoon. YTK:n jäsenmaksu taitaa olla kassoista suurin. Se on nimittäin ainut kassa, joka voi itseään mainostaa, eivätkä ihmiset tiedä muusta, jos eivät erikseen ymmärrä kysyä.
Liitot tykkäävät kyttyrää, jos liiton kassat mainostavat alempaa jäsenmaksuaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole. Jos tarvitset apua jossain työsuhdeongelmissa joskus, niin pelkkä kassa ei auta. Jos esim. kusetetaan palkoissa.
No tes kyllä velvoittaa työnantajaa huolimatta siitä kuuluuko työntekijä liittoon tai ei.
Ei. Eikä kannata.