Kelan psykoterapiapäätöksen kanssa kestää. Onko mitään tehtävissä?
Jätin hakemuksen Kelan psykoterapiaa varten kesäkuun alussa. Lääkäri oli jo ennen sitä toimittanut B-lausunnon Kelaan. Käsittelyajaksi oli mainittu viisi viikkoa. Sovimme jo käyntejä terapeutin kanssa loppukesälle (mainittu aloitusajankohta hakemuksessa), koska ajattelin että Kelan päätös varmistuisi heinäkuun aikana.
Mitään päätöstä ei ole kuitenkaan tullut ja Kelan sivuilla lukee, että yhä odotetaan asiantuntijalääkärin arviota hakemuksesta. Kaikki on Kelan hidastelun takia täysin auki. Mitä oikein teen sovittujen terapiakäyntien kanssa? Voiko niistä saada Kelalta korvausta jälkikäteen, jos hakemuksesta tulee myöhemmin myönteinen päätös?
Kommentit (8)
Soita sinne ja kysy onko kaikki OK.
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne ja kysy onko kaikki OK.
Laitoin Kelaan viestiä, mutta sieltä vastattiin ainoastaan asian käsittelyn olevan kesken. Yritin kyllä tähdentää sitä, että tarvitsisin tiedon nopeasti, koska terapeuttikin haluaa tietää toteutuvatko käynnit sovitusti.
Minusta koko terapia pitäisi jättää korvaamatta. Siinä hyötyy vain ja ainoastaan terapeutti, no ehkä 10 % potilaista voi saada apua. Näytä mulle yksikin ihminen joka oikeasti on hyötynyt terapiasta. Olethan ap käynyt siellä itsekin eikä apua ole tuntunut löytyvän. Terapeutti tietysti väittää, että vasta vuosikausien käymisestä on hyötyä... Miksiköhän...
Vierailija kirjoitti:
Minusta koko terapia pitäisi jättää korvaamatta. Siinä hyötyy vain ja ainoastaan terapeutti, no ehkä 10 % potilaista voi saada apua. Näytä mulle yksikin ihminen joka oikeasti on hyötynyt terapiasta. Olethan ap käynyt siellä itsekin eikä apua ole tuntunut löytyvän. Terapeutti tietysti väittää, että vasta vuosikausien käymisestä on hyötyä... Miksiköhän...
Hohhoijaa taas. Kuka kysyi sinun näkemystäsi terapian tarpeellisuudesta? Se ei kiinnosta minua.
Kannattaa soittaa Kelaan ja pyytää kiirehtimään päätöstä, samalla tietysti kannattaa kysyä mikä siellä ylipäätään kestää. En tiedä korvaako Kela jälkikäteen käyntejä. Kannattaa varautua siihen, että Kela ei välttämättä edes myönnä koko terapiaa, vaan keksii jonkin epämääräisen perusteen miksi et muka pääse sinne. En halua kuulostaa inhottavalta, mutta oma tapaukseni piti olla ns."läpihuutokeissi", mutta olikin kaikkea muuta :( Oli monen mielenterveysammattilaisen suositukset taustalla (ja tietenkin vaadittava B-lausunto), mutta Kela hylkäsi hakemukseni kolme kertaa ennen kuin vihdoinkin pääsin. Jouduin tappelemaan asiasta vuoden, ja aina hylkäyksessä oli eri perusteet, ihan mielivaltaista touhua siis. Onneksi terapeutti piti mulle paikkaa, vaikka pääsin aloittamaan käynnit vasta 11 kk meidän ensitapaamisen jälkeen.
Joka tapauksessa tarkoitus ei ollut kuulostaa liian negatiiviselta, halusin vaan varoittaa siitä mahdollisuudesta, että Kela saattaa hylätä noita selkeitäkin hakemuksia. Toivon kovasti, että pääset ilman ongelmia, ja että päätöksessä nyt vaan jostain syystä kestää noin kauan :) Kaikkea hyvää sulle ja onnea terapiatyöskentelyyn!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa soittaa Kelaan ja pyytää kiirehtimään päätöstä, samalla tietysti kannattaa kysyä mikä siellä ylipäätään kestää. En tiedä korvaako Kela jälkikäteen käyntejä. Kannattaa varautua siihen, että Kela ei välttämättä edes myönnä koko terapiaa, vaan keksii jonkin epämääräisen perusteen miksi et muka pääse sinne. En halua kuulostaa inhottavalta, mutta oma tapaukseni piti olla ns."läpihuutokeissi", mutta olikin kaikkea muuta :( Oli monen mielenterveysammattilaisen suositukset taustalla (ja tietenkin vaadittava B-lausunto), mutta Kela hylkäsi hakemukseni kolme kertaa ennen kuin vihdoinkin pääsin. Jouduin tappelemaan asiasta vuoden, ja aina hylkäyksessä oli eri perusteet, ihan mielivaltaista touhua siis. Onneksi terapeutti piti mulle paikkaa, vaikka pääsin aloittamaan käynnit vasta 11 kk meidän ensitapaamisen jälkeen.
Joka tapauksessa tarkoitus ei ollut kuulostaa liian negatiiviselta, halusin vaan varoittaa siitä mahdollisuudesta, että Kela saattaa hylätä noita selkeitäkin hakemuksia. Toivon kovasti, että pääset ilman ongelmia, ja että päätöksessä nyt vaan jostain syystä kestää noin kauan :) Kaikkea hyvää sulle ja onnea terapiatyöskentelyyn!
Kiitos paljon! Tuo sinun kohtelusi Kelan taholta kuulostaa todella kurjalta. Varmasti ollut raskasta, kun terapiaan pääsemiseksi on joutunut tuolla tavalla taistelemaan moneen otteeseen. Tuo vaihtoehtokin on käynyt kyllä mielessä.
Eniten luulen kuitenkin kyse olevan siitä, että hakemuksen käsittelyä ei ilmeisesti ole vielä edes Kelassa aloitettu, jos lääkärin lausuntoa yhä odotetaan. Ilmeisesti siellä on hakemusten käsittely pahoin ruuhkautunut.
Miten muut ovat vastaavassa tilanteessa toimineet? Onko parasta vain perua sovitut käynnit ja jatkaa odottelua?