Miksi Suomen kulttuurissa pitää sanoa "kiitos", kun nousee ruokapöydästä?
Tätä tapaa ei ole esim. Etelä-Euroopan maissa. Siellä se on jopa loukkaus.
Heille se tuo mieleen tavan jostain satojen vuosien takaa, jolloin palvelijoille ja rengeille annettiin herrasväen rippeet ruuaksi ja he kiittivät siitä. Normaalin perheen sisällä tai vieraille tarjoiltaessa ei todellakaan sanota lopussa "kiitos". Ruokaa sen sijaan pitää kehua syönnin lomassa.
Miksi Suomessa se "kiitos" on niin tärkeää?
Kommentit (73)
Jonkun tekemästä ja tarjoamasta ruuasta nyt yleensä kuuluu hyviin tapoihin lausua kiitos sille joka sitä tarjoaa. Varsinkin jos on vieraana jossain jonkun luona.
" Ohhoh, tulipahan syötyä. Pitänee tästä lähteä ihan paskalle. Missäs se teiän vessa on?"
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi: se, että sinä et ole esim. Etelä-Euroopassa törmännyt tällaiseen tapaan ei tarkoita sitä, etteivätkö ei-moukat kiittäisi. Kyllä sivistyneellä seuralla on tapana kiittää sielläkin, mutta sinä et ehkä tällaiseen ole törmännyt...
Espanjassa ei tosiaan tällaista tapaa ole -edes sivistyneiden ruokailijoiden kesken ei ruoasta kiitetä. Espanjassa puolestaan tapana on kehua ruokaa ruokailun lomassa, mikäli mielii olla kohtelias -aivan kuten aloittaja taisi mainitakin. Maassa maan tavalla. Vaikea näitä tietää ennen kuin törmää ja tavat tulevat tutuiksi. Ei espanjalainen miehenikään osannut aluksi Suomessa kiittää ruoasta, enkä minä tajunnut kehua ruokaa vain ollakseni kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi: se, että sinä et ole esim. Etelä-Euroopassa törmännyt tällaiseen tapaan ei tarkoita sitä, etteivätkö ei-moukat kiittäisi. Kyllä sivistyneellä seuralla on tapana kiittää sielläkin, mutta sinä et ehkä tällaiseen ole törmännyt...
Espanjassa ei tosiaan tällaista tapaa ole -edes sivistyneiden ruokailijoiden kesken ei ruoasta kiitetä. Espanjassa puolestaan tapana on kehua ruokaa ruokailun lomassa, mikäli mielii olla kohtelias -aivan kuten aloittaja taisi mainitakin. Maassa maan tavalla. Vaikea näitä tietää ennen kuin törmää ja tavat tulevat tutuiksi. Ei espanjalainen miehenikään osannut aluksi Suomessa kiittää ruoasta, enkä minä tajunnut kehua ruokaa vain ollakseni kohtelias.
Se kiitos on tuossa kehujen muodossa. Kiitetään kyllä, mutta kehumalla ruokaa ja mahdollisesti myös ruuan tekijän taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syön jonkun toisen pöydässä, kiitän. Kun joku syö mun pöydässä ja kiittää, ei ole tullut mieleen, että kylläpä mua nyt kohdellaan renkinä.
Missä Etelä-Euroopan maissa tuota ruoasta kiittämistä muuten pidetään epäkohteliaana? Ei ole tullut aikasemmin vastaan koko juttu.
Minulle tämä tieto tuli 90-luvun lopussa asuessani vaihdossa perheessä Ranskassa. Perheenäiti näytti todella nyrpeää naamaa aina kun sanoin "Kiitos" ruokailun lopuksi. Sitten selvisi mistä kenkä puristi.
Muut maat, joissa tapa "kiitos" on loukkaava on ainakin Espanja ja Italia. Muut voi kertoa muita maita, onko muissa maissa sama homma. En tiedä muita maita.
Tuo "kiitos" on siis hyvin loukkaava, se otetaan vähän niinkuin vittuiluna, että olitpas armollinen ja tarjosit kokkauksiasi (jotka eivät olleet hääppöisiä) minulle poloiselle. Melkein sama, kuin Suomessa ei sanoisi sitä kiitosta. Mutta siis ruokaa pitää kehua ruokailun aikana!!
Taisi olla lähinnä kyseisen perheenpäidin henkilökohtainen ongelma.
Ei tainnut. Sama on koko muussakin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Kyse on kulttuurista.
Tai niin ainakin kuvittelet tietäväsi. Laitahan yksikin lähde jossa asiaa on käsitelty jollain matkailusivustolta tms.
Luulisi että näin perusasiaa olisi opastettu ennenkin jos pitäisi paikkaansa.
Harvemmin varmaan satunnainen matkailija ruokailee paikallisten seurassa niin, että ruoan laittajakin on paikalla. Miksi tällaista asiaa tulisi siis käsitellä matkailusivustolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syön jonkun toisen pöydässä, kiitän. Kun joku syö mun pöydässä ja kiittää, ei ole tullut mieleen, että kylläpä mua nyt kohdellaan renkinä.
Missä Etelä-Euroopan maissa tuota ruoasta kiittämistä muuten pidetään epäkohteliaana? Ei ole tullut aikasemmin vastaan koko juttu.
Minulle tämä tieto tuli 90-luvun lopussa asuessani vaihdossa perheessä Ranskassa. Perheenäiti näytti todella nyrpeää naamaa aina kun sanoin "Kiitos" ruokailun lopuksi. Sitten selvisi mistä kenkä puristi.
Muut maat, joissa tapa "kiitos" on loukkaava on ainakin Espanja ja Italia. Muut voi kertoa muita maita, onko muissa maissa sama homma. En tiedä muita maita.
Tuo "kiitos" on siis hyvin loukkaava, se otetaan vähän niinkuin vittuiluna, että olitpas armollinen ja tarjosit kokkauksiasi (jotka eivät olleet hääppöisiä) minulle poloiselle. Melkein sama, kuin Suomessa ei sanoisi sitä kiitosta. Mutta siis ruokaa pitää kehua ruokailun aikana!!
Ei tainnut. Sama on koko muussakin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Kyse on kulttuurista.
Tai niin ainakin kuvittelet tietäväsi. Laitahan yksikin lähde jossa asiaa on käsitelty jollain matkailusivustolta tms.
Minä löysin pikaisella googlettamisella jutun, jossa puhuttiin intialaisesta tavasta, mutta Etelä-Eurooppaa ei tuossa kyllä mainittu.
Diih, oisko ehkä mainittu jos tapa olisi yleinen myös Etelä-Euroopassa?
Intialaisten kiitos-ongelmalle löytyy ulkomaisiakin lähteitä.
On kyllä yleinen tapa ainakin Espanjassa ja Italiassa. Ruoasta ei kiitetä, mutta ruokaa tulee kehua, jos haluaa olla kohtelias.
Entä jos se ruoka oikeasti ei ole hyvää. Täytyy siltikin vain kehua, jos ei halua olla epäkohtelias? Hölmöltä tuntuisi. Suomalainen tapa kiittää on minusta rehellisempu. Kyllä ei niin hyvästä ruoastakin voi kiittää sen tekijää.
Suomalaisilla on vielä pitkä matka ottaa Euroopan sivistyskansat kiinni. Kyllä hävettää.
No oli sellainen tapa ulkomailla tai ei, niin miksi ihmeessä Suomessa ei saisi olla oma tapansa? Miksi se on ap:n mielestä huono juttu, että täällä kiitetään?
Oletko ap joku idiootti? Mietihän nyt hetki suomalaista historiaa ja kulttuuria. Kyllä pula-ajan kansa kiittää ruuastaan. Eiköhän suomalaisten perinteille ole omat syynsä. Miksi meidän pitäisi muuttaa tapojamme yhden mielensäpahoittajan takia?
Tämä aihe todistaa niin hyvin taas sitä- jos ei ole suomalaisilla ongelmia kyllä ne niitä keksii. Elämä on muuten liian tylsä eikö niin? Kyllä tämmönen tapa on ihan Viron kulttuurissaki. Varmaan on niitä maita vielä enemmän jossa kiitetään ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tapana kiittää sekä ruoasta ja kiittää myös sitä, joka on ruoan valmistanut eli nähnyt vaivaa. Se, joka Suomessa poistuu pöydästä kiittämättä, on vailla käytöstapoja ja antaa vaikutelman, että ruoan tarjoaja on palveluskuntaa, jota ei tarvitse kiittää, kun hän tekee vain työtään, josta saa palkan.
Jos Espanjassa ei kiitetä, se on OK heille. Meillä on eri tavat-
Tämä. Meidän perheessä vaaditaan kiitoksen sanomista ruoan jälkeen. Mieheni pitää henkilökohtaisena loukkauksena ruoanlaittajaa kohtaan jos ruoasta ei kiitetä. Samoin ärsyyntyy jos ruokapöydästä myöhästytään tai ei tulla ensimmäisellä pyynnöllä ”syömään!”.
Kiitoksella osoitetaan arvostusta ruoanlaittajan vaivannäköä ja kattausta ym kohtaan ja ruoan maukkautta.
Yksinkertainen kiitos, on jotenkin suomalaisempi tapa olla kohtelias, kuin että kesken ruokailun koko ajan kehuisi vuolaasti ruokaa ja makuja.
Mieheni on ihan hiljaa ruokapöydässä kun nauttii erityisesti ruoasta. Silloin hän keskittyy siihen makuun ja nautintoon, ja siksi lakkaa puhumasta. 16 vuotta yhdessä oloa takana ja huomaan jo yhdellä vilkaisulla miehestäni kun hän erityisesti tykkää tekemästäni ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset ovat sivistymättömiä juntteja.
Ainakin meillä on opetettu sukupolvesta toiseen kiittämään ruoasta vaikka syötäisiin oman perheen kesken ja koko perhe teinejä myöten olisi osallistunut ruoanlaittoon.
Jos espanjalainen närkästyy siitä etten ole syömisen ajan hokemassa miten hyvää ruokaa on niin opetan hänelle suomalaisen sananlaskun "niin hyvää ettei sanotuksi saa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin pari päivää sitten italiaista dekkarisarjaa Areenasta. Ainakin 1970-luvulla osattiin sarjan mukaan kiittää Sisiliassa ruoasta syötiinpä sitten muiden luona tai ravintolassa. Mistä lienee johtuikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin pikaisella googlettamisella jutun, jossa puhuttiin intialaisesta tavasta, mutta Etelä-Eurooppaa ei tuossa kyllä mainittu.
Tuossa artikkelissa vodkan juomisessa puhuttiin lähinnä miehistä. Venäläiset naiset käyttävät lasia lähinnä huulillaan skoolaamisen jälkeen koska humalaista naista pidetään vastenmielisenä reppanana olipa hän kuinka kaunis tahansa. Entisen Neuvostoliiton maissa naiset saavat olla korkeintaan hieman huppelissa. Ruoasta kieltäytyminen on kyllä venäläiselle karkea loukkaus. Ruoasta voi kiittää vaikka maljapuheessaan. Venäjällä niitä pidetään aterian aikana lukemattomia. Talon emännälle viedään aina kukkia!
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapaa ei ole esim. Etelä-Euroopan maissa. Siellä se on jopa loukkaus.
Heille se tuo mieleen tavan jostain satojen vuosien takaa, jolloin palvelijoille ja rengeille annettiin herrasväen rippeet ruuaksi ja he kiittivät siitä. Normaalin perheen sisällä tai vieraille tarjoiltaessa ei todellakaan sanota lopussa "kiitos". Ruokaa sen sijaan pitää kehua syönnin lomassa.Miksi Suomessa se "kiitos" on niin tärkeää?
Minkä takia Suomessa ei mässytetä kun syödään? Jossain päin maailmaa mässytetään oikein suu auki kun syödään.
Miksi Etelä-Euroopassa kehutaan ruokaa eikä kiitetä vaikka Suomessa ruuasta kiitetään?
Minun kaveriporukka koostuu enimmäkseen Espanjalaisista, Briteistä, Ranskalaisista ja Ruotsalaisista, ja kaikilla tuntuu olevan samanlaiset ruokailutavat että ruokaa kehutaan syödessä, etenkin jos se on erittäin hyvää, ja usein lopuksi sellainen "kiitos että kokkasit meille" tai "kiitos ateriasta, se oli todella loistavaa, nautin siitä" ja ei ole kenelläkään ollut ongelmia.
Muakin saksalainen vaihtojärjestö "varoitti" suomalaisesta tavasta kiittää pöydästä noustessa, kun lähdin vaihtoon. En osannut lopettaa, kun multa se tulee automaattisesti, mutta tuon jälkeen kyllä katsoin tarkkaan kaikkia pöydästä nousevia koko reissun ajan, ja ne tosiaan sanoivat useimmin "maistui hyvältä" tjsp. Mä joskus sulautin vahingossa noita yhteenkin ja sanoin "kiitos, maistui hyvältä". :D Ei ne mua hirttäneet tai katsoneet oudosti. Mutta ehkä mä sitten olin vähän renki, kun ilmaiseksi hyvää hyvyyttään mua ruokkivat.
Ennen taputetriin joka kerta ainakin 20 vuotta.
Enää ei ole tapana.