Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomen kulttuurissa pitää sanoa "kiitos", kun nousee ruokapöydästä?

Vierailija
29.07.2018 |

Tätä tapaa ei ole esim. Etelä-Euroopan maissa. Siellä se on jopa loukkaus.
Heille se tuo mieleen tavan jostain satojen vuosien takaa, jolloin palvelijoille ja rengeille annettiin herrasväen rippeet ruuaksi ja he kiittivät siitä. Normaalin perheen sisällä tai vieraille tarjoiltaessa ei todellakaan sanota lopussa "kiitos". Ruokaa sen sijaan pitää kehua syönnin lomassa.

Miksi Suomessa se "kiitos" on niin tärkeää?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En  kyllä osaa selittää sitä niin, että asia sinulle aukenisi. 

Vierailija
2/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Ei ole oma tapani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en sano koskaan, korkeintaan jos en pitänyt ruuasta sanon ”hyi vittu että oli pahaa ruokaa” tms

Vierailija
4/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syön jonkun toisen pöydässä, kiitän. Kun joku syö mun pöydässä ja kiittää, ei ole tullut mieleen, että kylläpä mua nyt kohdellaan renkinä.

Missä Etelä-Euroopan maissa tuota ruoasta kiittämistä muuten pidetään epäkohteliaana? Ei ole tullut aikasemmin vastaan koko juttu.

Vierailija
5/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Jeesus ruoasta, ole aina luonamme.

Vierailija
6/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset ovat sivistymättömiä juntteja.

Vierailija
7/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syön jonkun toisen pöydässä, kiitän. Kun joku syö mun pöydässä ja kiittää, ei ole tullut mieleen, että kylläpä mua nyt kohdellaan renkinä.

Missä Etelä-Euroopan maissa tuota ruoasta kiittämistä muuten pidetään epäkohteliaana? Ei ole tullut aikasemmin vastaan koko juttu.

Minulle tämä tieto tuli 90-luvun lopussa asuessani vaihdossa perheessä Ranskassa. Perheenäiti näytti todella nyrpeää naamaa aina kun sanoin "Kiitos" ruokailun lopuksi. Sitten selvisi mistä kenkä puristi.

Muut maat, joissa tapa "kiitos" on loukkaava on ainakin Espanja ja Italia. Muut voi kertoa muita maita, onko muissa maissa sama homma. En tiedä muita maita.

Tuo "kiitos" on siis hyvin loukkaava, se otetaan vähän niinkuin vittuiluna, että olitpas armollinen ja tarjosit kokkauksiasi (jotka eivät olleet hääppöisiä) minulle poloiselle. Melkein sama, kuin Suomessa ei sanoisi sitä kiitosta. Mutta siis ruokaa pitää kehua ruokailun aikana!!

Vierailija
8/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että maassa maan tavalla. Eli on syytä tietää, että joissain maissa tuo on loukkaus. Jos haluaa kunnioittaa maiden tapoja.

Tätä ei moni tiedä. Kuten en tiedä sitä, miksi Suomessa yhä kiitetään ruuasta kun muissa maissa se kuitataan sillä ruuan kehumisella - miksei siis Suomessakin voisi olla näin? Siksipä tein aloituksen.

Vierailija
9/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tämä tieto tuli 90-luvun lopussa asuessani vaihdossa perheessä Ranskassa. Perheenäiti näytti todella nyrpeää naamaa aina kun sanoin "Kiitos" ruokailun lopuksi. Sitten selvisi mistä kenkä puristi.

Muut maat, joissa tapa "kiitos" on loukkaava on ainakin Espanja ja Italia. Muut voi kertoa muita maita, onko muissa maissa sama homma. En tiedä muita maita.

Tuo "kiitos" on siis hyvin loukkaava, se otetaan vähän niinkuin vittuiluna, että olitpas armollinen ja tarjosit kokkauksiasi (jotka eivät olleet hääppöisiä) minulle poloiselle. Melkein sama, kuin Suomessa ei sanoisi sitä kiitosta. Mutta siis ruokaa pitää kehua ruokailun aikana!!

Taisi olla lähinnä kyseisen perheenpäidin henkilökohtainen ongelma.

Vierailija
10/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se "kiitos" -sana sitten ylipäätään on muissa kielissä, jos sen sanominen on loukkaus? Ja sehän opetetaan kielissä ihan niiden ensimmäisten sanojen joukossa. Missä yhteydessä sitä sitten saa käyttää? 

Vierailija
11/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku siitä loukkaantuu että kiitän häntä hyvästä ruoasta niin loukkaantukoon. Minä olen suomalainen ja meillä kiitos on kohteliaisuus.

Vierailija
12/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut. Sama on koko muussakin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Kyse on kulttuurista.

Vierailija
13/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomessa voisi riittää ruuan kehuminen? Täytyykö lasten kiittää vanhempiaan ylipäänsä ruuan saamisesta? Eikö se ole itsestäänselvyys?

Vierailija
14/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että maassa maan tavalla. Eli on syytä tietää, että joissain maissa tuo on loukkaus. Jos haluaa kunnioittaa maiden tapoja.

Tätä ei moni tiedä. Kuten en tiedä sitä, miksi Suomessa yhä kiitetään ruuasta kun muissa maissa se kuitataan sillä ruuan kehumisella - miksei siis Suomessakin voisi olla näin? Siksipä tein aloituksen.

Miksi meillä pitäisi tehdä tämä asia samalla tavalla kuin jossain muissa maissa, vaikka meillä ei ole samanlaisia (mahdollisia) perinteisiä syitä? Eikö se olis omituista? Että me loukkaannuttaisiin sanasta kiitos väärässä kohtaa? 

Vierailija
15/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut. Sama on koko muussakin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Kyse on kulttuurista.

Tai niin ainakin kuvittelet tietäväsi. Laitahan yksikin lähde jossa asiaa on käsitelty jollain matkailusivustolta tms.

Luulisi että näin perusasiaa olisi opastettu ennenkin jos pitäisi paikkaansa.

Vierailija
16/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomessa voisi riittää ruuan kehuminen? Täytyykö lasten kiittää vanhempiaan ylipäänsä ruuan saamisesta? Eikö se ole itsestäänselvyys?

Lapsien pitää kiittää vanhempiaan, koska heille opetetaan näin se kiittämisen tapa. Miten lapsi osaisi kiittää kyläpaikassakaan ruoasta, jos siitä ei ole kotona tehty luontevaa tapaa? Ruoan saaminen ei ole itsestäänselvyys. Omituinen ajatustapa. 

Vierailija
17/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ruoasta kiitetään on vain merkki kulttuurillisesta takapajuisuudesta, ei sen kummempaa.

Vierailija
18/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tapaa ei ole esim. Etelä-Euroopan maissa. Siellä se on jopa loukkaus.

Heille se tuo mieleen tavan jostain satojen vuosien takaa, jolloin palvelijoille ja rengeille annettiin herrasväen rippeet ruuaksi ja he kiittivät siitä. Normaalin perheen sisällä tai vieraille tarjoiltaessa ei todellakaan sanota lopussa "kiitos". Ruokaa sen sijaan pitää kehua syönnin lomassa.

Miksi Suomessa se "kiitos" on niin tärkeää?

Otapa laiskamato ihan itse asiasta selvää.

Vierailija
19/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska Suomen kulttuurissa siinä ei ole mitään (väitettyä) herrat-antaa-orjille-rippeitä painolastia vaan se on aito kiitos.

Enkä usko että nykyajan nuorempi Etelä-Euroopan väki tietää tällaisista omienkaan maiden (väitetyistä) kiitoshistorioista yhtään mitään.

Vierailija
20/73 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai niin ainakin kuvittelet tietäväsi. Laitahan yksikin lähde jossa asiaa on käsitelty jollain matkailusivustolta tms.

Luulisi että näin perusasiaa olisi opastettu ennenkin jos pitäisi paikkaansa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/kiittaminen-on-epakohteliasta-roskat-heitetaan-lattialle-tunnetko-nama-maailman-ruokailutavat/6658638#gs.EkXV2Wg

Minä löysin pikaisella googlettamisella jutun, jossa puhuttiin intialaisesta tavasta, mutta Etelä-Eurooppaa ei tuossa kyllä mainittu.