Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitteko kohta 15v tytön olla 4yötä yksin kotona?

Vierailija
29.07.2018 |

On kunnollinen ja harrastus vie monta iltaa viikossa. Pärjää ruoanlaiton yms kanssa. Onko mielestänne liian nuori?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yli 15-vuotiaan nuoren voi hyvin jättää muutamaksi yöksi yksin kotiin. Siis mikäli lapsi on luotettava.

Vierailija
42/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoittelevat vanhat avainlapset? HETI kun on syntynyt, pitää harjoitella yksinoloa. Omaanhuoneeseen yksin nukkumaan vauvasta alkaen, avain kaulaan ja kadulle, yksin pitää pystyä olemaan jo vaikka kuinka nuoresta jne. Maailmalla ei tulisi kuuloonkaan, että esim. alle 12- vuotias on yksin kotona päivälläkään hetkeäkään. Tosin Suomessa itsemurhaluvut, alkoholi - ja mielenterveysongelmat on suuria. Onkohan jotain yhteyttä lapsuuden hylkäyskokemuksiin tai liian suureen vastuunkantoon liian nuorena? 15-vuotias on lapsi.

15-vuotias ei ole vauva ja on aika paljon vanhempi kuin 12-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko myös sitä mieltä, että 15-vuotiaan kuuluu harjoitella alkoholinkäyttöä, että sitten 18-vuotiaana osaa? Ostatteko lapsellenne alkoholia, kun tämä menee bileisiin? Onko lapsenne tullut humalassa kotiin? Mitä olette sanoneet? Ajattelen näistä asioista eri tavalla kuin te.

Mainitsin olevani yläkoulun ope, koska näen työssäni koko ajan nuoria, jotka kantavat aivan liian suurta vastuuta omasta tai perheensä elämästä. Tiedän ihan oman kokemuksen perusteella, että näitä nuoria on paljon enemmän kuin ylihuolehdittuja. Reippaus on joskus myös ylireippautta. Ja maailma on tänä päivänä eri kuin silloin, kun minä olin nuori. Perustin itse perheen ja otin vastuun muista ihmisistä lähempänä kolmeakymmentä. Ei lapseni tarvitse tehdä sitä yhtään sen aiemmin. Hiljaa hyvää tulee. Kaikkeen ei tarvitse kiirehtiä.

Se opeäiti

Vierailija
44/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoittelevat vanhat avainlapset? HETI kun on syntynyt, pitää harjoitella yksinoloa. Omaanhuoneeseen yksin nukkumaan vauvasta alkaen, avain kaulaan ja kadulle, yksin pitää pystyä olemaan jo vaikka kuinka nuoresta jne. Maailmalla ei tulisi kuuloonkaan, että esim. alle 12- vuotias on yksin kotona päivälläkään hetkeäkään. Tosin Suomessa itsemurhaluvut, alkoholi - ja mielenterveysongelmat on suuria. Onkohan jotain yhteyttä lapsuuden hylkäyskokemuksiin tai liian suureen vastuunkantoon liian nuorena? 15-vuotias on lapsi.

15-vuotias ei ole vauva ja on aika paljon vanhempi kuin 12-vuotias.

Luitko ymmärtäen? Päivälläkään hetkeksikään.

Vierailija
45/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viittaat ilmeisesti "maailmalla" Isoon-Britanniaan, joissa tosiaan alle 12-vuotiasta ei lain mukaan saa jättää yksin. Aika monessa muussa maassa toimitaan tässä asiassa kuten Suomessa tai vielä vapaamielisemmin. Vastaavasti Isossa-Britanniassa lapset laitetaan kouluun, siis ihan koulupuku päällä oppitunneille istumaan iässä, josta Suomessa keskustellaan, että onko lapsen paikka kotona vai päiväkodissa. Jos lähdetään vertailemaan kasvatusta eri maissa, vertaillaan koko pakettia eikä yhtä muusta kontekstista irrotettua käytäntöä.

On myös melko kaukaahaettua vetää tähän Suomen itsemurhatilastoja. Korkean itsemurhariskin maita on myös esimerkiksi Japani, jossa sosiaalinen kontrolli on huomattavan suuri. Suomalaisten taipumus alkoholin suurkulutukseen on syntynyt agraarikulttuurin aikana eikä "avainkaulalapsien" myötä. Tuolloin kaikkialla maailmassa elettiin maaseutuyhteisöissä melko samanlaista elämää ja lapset olivat pitkälti oman onnensa nojassa vanhempien työskennellessä pellolla ja navetassa. Silti kaikissa maailman maissa ei ole kehittynyt samanlaista suhdetta alkoholiin.

Vierailija
46/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN jättäisi.Maailma muuttuu Eskoseni.Itse lähdin 16v.opiskelemaan toiseen kaupunkiin,mutta ajatkin oli toiset silloin.

Vierailija
47/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko myös sitä mieltä, että 15-vuotiaan kuuluu harjoitella alkoholinkäyttöä, että sitten 18-vuotiaana osaa? Ostatteko lapsellenne alkoholia, kun tämä menee bileisiin? Onko lapsenne tullut humalassa kotiin? Mitä olette sanoneet? Ajattelen näistä asioista eri tavalla kuin te.

Mainitsin olevani yläkoulun ope, koska näen työssäni koko ajan nuoria, jotka kantavat aivan liian suurta vastuuta omasta tai perheensä elämästä. Tiedän ihan oman kokemuksen perusteella, että näitä nuoria on paljon enemmän kuin ylihuolehdittuja. Reippaus on joskus myös ylireippautta. Ja maailma on tänä päivänä eri kuin silloin, kun minä olin nuori. Perustin itse perheen ja otin vastuun muista ihmisistä lähempänä kolmeakymmentä. Ei lapseni tarvitse tehdä sitä yhtään sen aiemmin. Hiljaa hyvää tulee. Kaikkeen ei tarvitse kiirehtiä.

Se opeäiti[/quote

Yläkoulun opena varmaan tiedät, että moni joutuu muuttamaan kotoa peruskoulun jälkeen 15-16 -vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja asumaan yksin, koska omassa kunnassa ei ole toisen asteen oppilaitoksia tai ei ole sitä alaa, jota haluaa opiskella. Pitäiskö näiden nuorten viettää kotona äidin helmoissa pari kolme vuotta odottamassa, että ovat täysi-ikäisiä vai miten sinä ratkaisisit tämän asian?

Vierailija
48/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
49/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se opeäiti

Alkoholin käyttöä koskevat ikärajat Suomessa, samoin kuin vaikkapa autolla ajoa. Tämä on siis eri asia kuin se, minkä ikäisenä nuori voi yöpyä yksin kotona. Alkoholin käyttö ei edes ole asia, jota pitäisi erikseen harjoitella, vaan alkoholijuomista tulee luontevasti aikuistumisen myötä osa elämää, jos on tullakseen. Puhut alkoholista kovin ongelmalähtöisesti, ikään kuin oletus olisi kotibileissä itsensä sammuksiin juova nuori. Tosiasiassa humahakuinen juominen on vähentynyt merkittävästi nuorten keskuudessa parin viime vuosikymmenen aikana.

Itsenäistyminen, toisin kuin alkoholin liikakäyttö, koskee kaikkia. Kun nuori aloittaa korkeakouluopinnot tai siirtyy ammatillisen koulutuksen jälkeen työelämään, on jo ihan käytännön syistä muutettava yleensä omilleen. Itsenäistymisen harjoittelun aloittaminen siinä vaiheessa tulee aika myöhään. Tämä nimenomaan on sitä syvään päähän hyppäämistä.

On olemassa vaikka kuinka paljon tutkimuksia helikopterivanhemmuuden haitallisuudesta nuorille. Yllättävää, mikäli et kasvatusalan ammattilaisena tunne näitä. Ajattelusi vaikuttaa myös oudon mustavalkoiselta, ikään kuin olisi vain kaltaisiasi huolehtivaisia vanhempia ja lapsensa heitteille jättäviä vastuuttomia vanhempia. Väliin varmasti mahtuu aika monta tapaa olla hyvä tai huono vanhempi.

Vierailija
50/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/minka-ikaisen-lapsen-voi-ja…

Lukekaa tämä.

"Nyt Mique-niminen bloggaaja on julkaissut taulukon, jossa lapsen ikä kertoo, voiko hänet jättää yksin kotiin, kertoo Simplemost.com-sivusto."

Vähän voi sitä lähdekritiikkiä harrastaa! Joku amerikkalainen bimbo bloggari omasta päästään keksinyt taulukon ja sen nyt sitten pitäisi olla joku ylin auktoriteetti tässä asiassa?

Vierailija
51/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen ikäinen tyttö. Ihan normifiksu, asioista huolehtiva, ruoanlaittotaitoinen jne. En jätä edes yhdeksi yöksi. Olen yläkoulun ope ja usein hämmästelen, miten paljon vanhemmat jättävät teinejään yksin. Lapsi voi sairastua, voi tulla joku ongelma, johon tarvitaan aikuista. En jätä keskenkasvuista ihmistä selviämään yksin. Olen varmasti ylihuolehtivainen monen mielestä, mutta jos laki määrittelee täysi-ikäisyydeksi 18, on siihenkin syynsä.

Et sitten ilmeisesti ole pätevä kuitenkaan, kun kehityspsykologia on noin pahasti hakusessa?

Vierailija
52/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin tuollaiset taulukot on turhia. Lapset kun ovat todella eri kehitysvaiheissa eri ikäisinä. Minä olin tuossa iässä toisissa asioissa tosi lapsellinen ja jotkut asiat hoidin aikuisemmin kuin oma äitini. Esimerkkinä saatoin vielä leikkiä, mutta olin omasta rahastani tarkka ja hoidin suurimman osan kotitöistä.

Vierailija
53/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotias ei ole lapsi. 15-vuotia on murrosikäinen, teini tai alaikäinen, mitä termiä haluatkin käyttää. Murrosiässä nimenoman harjoitellaan sitä vastuunkantoa ja itsenäistymistä ja aikuiseksi kasvamista.

Juridisesti katsottuna ihminen on toki lapsi eli ei täysivaltainen aikuinen vaan jonkun huollettava kunnes täyttää 18 vuotta. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse jostain äänestysoikeudesta vaan mainitsemistasi "lapsuuden hylkäyskokemuksista". Niihin ollaan jo myöhässä, koska kyseessä ei tässä mielessä ole lapsi.

Vierailija
54/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 v kun muutin asumaan poikakaverin kanssa omaan kämppään. Siinä siitä siivottiin, käytiin kaupassa ja tehtiin ruoat. Töissäkin kävin.

Meillä on pojat olleet jo 11 v alkaen viikonloppuja yksin kotona. Kun eivät mökille halua, niin ei väkisin. Hengissä ovat kaikki edelleen. Ikähaitari nykyään 22-27 v.

Ainahan sitä voi alkaa kuvitella kaikkea kamalaa tapahtuvan, kun vanhempi selkänsä kääntää.

Vierailija
55/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lyödä isostakin summasta vetoa että jokaista yötä ei yksin vietä.

Vierailija
56/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin 16-vuotiaan työmatkan ajaksi, koska tiesin että tytöllä ei ole kavereita eikä siis kutsuisi ketään. No, soitteli sitten vähintään kolme kertaa illassa, ehkä tylsyyttäänkin.

Vierailija
57/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
58/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vielä kommentoida tuota ylläolevaa artikkelia, jonka laitoin. Siinä mainitaan mielenkiintoinen asia, joka näkyy tässäkin keskustelussa: vanhempien sosiaalinen tausta.

Vierailija
59/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Korkeasti koulutettujen vanhempien teini- ikäiset lapset kuolevat harvemmin kuin alemmin koulutettujen. Ylihuolehtivia? Onneksi.

Vierailija
60/64 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.stat.fi/artikkelit/2014/art_2014-02-26_009.html

Tilastokeskuksesta. Luotettava?

Miten tämä liittyy aiheeseen? Nuorten itsenäistymisestä ei tilastossa puhuta mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan