Ruotsalaiset eivät voi pyytää porukkaa lomilta sammuttamaan metsäpaloja, mutta Suomen palomiehet luopuvat vapaistaan heidän palojensa vuoksi
Kommentit (39)
Ruotsin armeijaa ei vaan huvita sammuttaa metsäpaloja. Jutussahan sanotaan, että he maksaisivat mielellään jollekin muulle, joka tulisi sammuttamaan heidän metsänsä. Ihan järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Niin , kyseessä on palomiehet. Yksikään palstamamma ei siihen kykenisi. On niin paljon helpompaa laulaa muumilauluja lastentarhassa ja lojua muissa naisten suojatyöpaikoissa.
Ne miehet ei ole mammapalstalla pätemässä muiden saavutuksilla ja tekemisillä, kuten eräät....vai oletko irse siellä?
Ei tässä jutussa ollut niistä lomista, se oli aiemmin.
Eihän tuossa palomiehistä puhuttu mitään, vaan armeijan lentäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä jutussa ollut niistä lomista, se oli aiemmin.
Se on ihan fuulaa, ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sotivat aikoinaan Ruotsin sodat.
Suomalaiset opiskelevat pakkoruotsia (mutta ruotsalaiset eivät opiskele pakkosuomea).
Ei vaan mene nallekarkit tasan.
Olin Ruotsissa työharjoittelussa viime vuonna, ja ainakin siellä kunnassa jossa olin, oli pakkosuomipalvelut, eli sain suomenkielistä palvelua terveyskeskuksessa, työvoimatoimistossa ja rekrytointiyrityksessä.
Niin, koska ko. kunnassa asuu paljon suomenkielisiä eli ne palvelijatkin olivat suomenkielisiä (tai meänkielisiä)! Mutta ei siellä kenenkään ole pakko opiskella suomea!
Itse asiassa serkkuni joutui 80-luvulla osallistua pakollisille suomen tunneille Keski-Ruotsissa, koska hänen vanhemmat olivat syntyneet Suomessa ja perhe rekisteröity äidinkieleltään suomalaisiksi! Hän olisi halunnut vaihtaa ne silleen että olisi lukenut enemmän englantia, muttei saanut.
Niin? Joutui siis ÄIDINKIELEN tunnille? Kukapa ei joutuisi!
Perhe puhui jo tuolloin ruotsia, joten siksi se tuntui pakkosuomelta. Heidät oli rekisteröity suomenkielisiksi automaattisesti, kunta halusi varmaan suomenkielisen kiintiön jotta suomenkielen opettajalle löytyi töitä.
Minä olen suomenruotsalaisesta suvusta ja jouduin itse suomen tunneille peruskoulussa. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Niin , kyseessä on palomiehet. Yksikään palstamamma ei siihen kykenisi. On niin paljon helpompaa laulaa muumilauluja lastentarhassa ja lojua muissa naisten suojatyöpaikoissa.
Ketkähän Suomessa niitä sammutuksissa käytettäviä helikoptereita lentävät? Palomiehetkö?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin armeijaa ei vaan huvita sammuttaa metsäpaloja. Jutussahan sanotaan, että he maksaisivat mielellään jollekin muulle, joka tulisi sammuttamaan heidän metsänsä. Ihan järkevää.
Ei hutsi... varsinainen suojatyöpaikka.
Kannattaa muista että Suomella on myös oma lehmä ojassa, ettei nuo palot leviä Suomen alueelle. Mutta naurettavaa kyllä että lomat on esteenä hätätilanteessa ja tuollaisessa ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa palomiehistä puhuttu mitään, vaan armeijan lentäjistä.
silti. Kyllä oman maan resurssit pitäisi hyödyntää kokonaan ennen kuin otetaan apua ulkopuolelta. Vaikka sitten tuplapalkalla tms houkutella lomalaisia hommiin.
Eiköhän Ruotsissa ole käytössä virka-apupyyntöä. Kuulostaa lähinnä oudolta kädettömyydeltä ja välinpitämättömyydeltä tuo lomia ei voi keskeyttää...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Virka-apu
On ne ruotsalaisetkin palomiehet kutsuttu lomilta takaisin töihin (työkaverini lomamatka peruuntui juuri, koska hänen palomiehenä työskentelevä puolisonsa ei saakaan vapaata, mikä on toki tässä tilanteessa täysin ymmärrettävää) ja Puolustusvoimillakin on yli 500 henkeä osallistumassa sammutustöihin:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/nationella-insatser/sto…
Ihan vapaaehtoisesti näyttävät nuo suomalaispalomiehetkin tänne tulevan, että en ihan nyt ymmärrä, mikä tässä oli se ongelma. Hyvää harjoitusta sen varalta, jos Suomeenkin jossain vaiheessa leviää metsäpaloja itä- tai länsirajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sotivat aikoinaan Ruotsin sodat.
Suomalaiset opiskelevat pakkoruotsia (mutta ruotsalaiset eivät opiskele pakkosuomea).
Ei vaan mene nallekarkit tasan.
Olin Ruotsissa työharjoittelussa viime vuonna, ja ainakin siellä kunnassa jossa olin, oli pakkosuomipalvelut, eli sain suomenkielistä palvelua terveyskeskuksessa, työvoimatoimistossa ja rekrytointiyrityksessä.
Niin, koska ko. kunnassa asuu paljon suomenkielisiä eli ne palvelijatkin olivat suomenkielisiä (tai meänkielisiä)! Mutta ei siellä kenenkään ole pakko opiskella suomea!
Itse asiassa serkkuni joutui 80-luvulla osallistua pakollisille suomen tunneille Keski-Ruotsissa, koska hänen vanhemmat olivat syntyneet Suomessa ja perhe rekisteröity äidinkieleltään suomalaisiksi! Hän olisi halunnut vaihtaa ne silleen että olisi lukenut enemmän englantia, muttei saanut.
Perhe puhui jo tuolloin ruotsia, joten siksi se tuntui pakkosuomelta. Heidät oli rekisteröity suomenkielisiksi automaattisesti, kunta halusi varmaan suomenkielisen kiintiön jotta suomenkielen opettajalle löytyi töitä.
Minä olen suomenruotsalaisesta suvusta ja jouduin itse suomen tunneille peruskoulussa. En valita.
Ei ketään pakolla rekisteröidä vääränkielisiksi. Perhe oli rekisteröitynyt suomenkieliseksi ja kyseinen kunta järjesti lapselle hänen oman äidinkielen opetusta (mikä ei ole lainkaan itsestäänselvyys Ruotsissa). Ei tällä ole mitään tekemistä minkään "pakkosuomen" kanssa.
TIEDOKSI VAAN :
LOMAT KESKEYTYIVÄT YLI VKO SITTEN
JA SAMMUTUSTYÖT ALKOIVAT 😄
FAKE NEWS!
Ei aloituksessakaan mainittu ruotsalaisia palomiehiä.
ruotsista terveisiä kirjoitti:
TIEDOKSI VAAN :
LOMAT KESKEYTYIVÄT YLI VKO SITTEN
JA SAMMUTUSTYÖT ALKOIVAT 😄
FAKE NEWS!
Palomiesten vai ilmavoimien lentäjien? Missä vaiheessa muutettiin lakia niin että metsäpalojen sammutus kuuluu Ruotsin armeijan tehtäviin?
Toivottavasti älyävät lähettää 500 miljoonan euron laskun. Tämäkin on tietysti turha toivo.