Lempi/inhokki vuodenaikasi ja perustelut mukaan
Oma lempivuodenaikani on ehdottomasti syksy. Viileää, sateista (sopivasti) pitkät kävelylenkit metsässä ja ne värit!
Kommentit (15)
Kaikki muut paitsi tällaiset hellekesät. Normaalilämpöinen kesä on siis ihan kiva. Mutta suosikkini on syksy.
Mun suosikkivuodenaika on kevät kun luonto alkaa heräillä talvilevoltaan, näkee ensimmäistä vihreää, päivät pitenevät ja voi jättää jo talvivaatetta pois. Henkisesti odottaa jo pitkää kesälomaa ja vapautta.
Lempivuodenaikani on alkusyksy, loppukesä...
On vielä suhteellisen lämmintä, mutta (toivottavasti) ei yli +20 C.
Ei vielä tarvitse pukea sukkia eli voi kulkea sandaaleissa, mutta saa kuitenkin laittaa housut jalkaansa, kietoa huivin kaulaansa ja pukea villatakin päälleen.
(Mulla odottaa henkarissa aivan ihana, pitkä syystakki käyttäjäänsä...
Ärsyttää, ettei nyt todellakaan ole tyypillinen suomalainen kesä, joilloin sen voisi ehkä jo nyt päälleen kietaista.)
Illat ja yöt ovat viileitä, vaikka päivällä lämpimämpää olisikin.
Sataa, ja yöt ovat jo pimeät.
**
Inhoan kevättä, koska kaikki on silloin niin rumaa ja kuollutta, kamalia hiekkaisia lumikasoja siellä täällä, ikkunat likaiset, aurinko armoton.
Valo lisääntyy ja minä ahdistun.
Aamulla töihin lähtiessä on puettava kunnolla päälleen, mutta iltapäivällä samoissa tamineissa sulaa.
**
Bubbling under: vihaan tällaista kesää kuin nyt on jo ihan liian kauan ollut.
Rakastan syksyä, vihaan kesää silloin kun on järjetön helle, kuten nyt.
Kevät. Ihanaa kun pitkän talven jälkeen lumet sulaa, luonto vihertyy ja ilma lämpenee.
Inhoan tammi-ja helmikuuta, maaliskuussa alkaa jo uusi kevät kurkistella, aurinkokin lämmittää jo. Kevät on ihaninta aikaa.
Itsekin pidän syksystä. Tuoksuu hyvältä etenkin metsässä, voi poimia sieniä ja karpaloita, ei ole vielä liian kylmä mutta ihanan kirpeä ilma. Jotenkin "uudestisyntynyt" olo lomien jälkeen, tuntuu, että syksyllä saan itsestäni parhaat suoritukset irti. Syksyn metsäretkistä tulee mieleen lapsuus ja syksyt mökillä, kun hypittiin lätäköissä ja etsitiin ukkoetanoita ja kantarelleja, ja sade ropisi sateenvarjoa vasten.
En pidä keväästä. Siitepölyallergian takia jokainen uloslähtö johtaa vain allergian pahenemiseen, räkää valuu ja kurkku tulee kipeäksi. Ikkunoita ei voi pitää auki vaikka sisällä ei ilma vaihdu muuten, ja katupöly vain pahentaa asiaa. Lääkkeiden alotuksen ensimmäiset viikot tekevät olon jotenkin saamattomaksi. Alkukeväästä ennen siitepölyä kaikkialla on liukasta peilijäätä. Lumen alta paljastuu vain puolimätää kasviperäistä moskaa. Silmiä ja päätä alkaa särkeä yhtäkkisen lisääntyvän valomäärän takia.
Inhokki on syksy: pimeää ja vettä sataa vaakasuoraan 24/7. Lemppari on alkukesä: valoisaa ja kaikki luonto on ihan "uutta".
Minun suosikkivuodenaikani on kevättalvi, kevät ja alkukesä. Tarkemmin rajattuna maaliskuun alusta juhannukseen.
Inhokki: syystalvi, kaikki kuolee, märkää, pimeää, loskaista
Suosikki: alkukesä ja kesä, ei tarvinne selittää.
Kaikissa vuodenajoissa on jotain hyvää ja ei niin hyvää, mutta inhokki kuukauteni ovat kyllä tammikuu-helmikuu-maaliskuu. Olen täysi jouluhullu ja rakastan myös uutta vuotta, ah, niin ihanaa aikaa elämässä! Mutta sitten kun tammikuu on täällä, alkaa taas järkyttävä suorittaminen ja juhlasta ja rentoutumisesta ei ole TIETOAKAAN! Keskusta ja kaupunki on vielä täynnä joulumainoksia ja joulusälää, eikä siitä joulusesonki masennuksesta pääse irti edes arjen alettua.
Sitten tietenkin suurimmat lumikinokset ja pakkaset ilmaantuvat nykyään vasta joulun jälkeen! Se vielä kirsikkana kakun päälle! Ei mua lumikinokset ja pakkaset '' lämmitä '' enää joulun jälkeen, suurimmaksi osaksi vaan vituttaa.
Helmikuu ja maaliskuussa ei taas tapahdu yhtään mitään. Ei juhlapyhiä, ei mitään tapahtumia, ei sitten mitään. Nämä kuukaudet ovat vaan suorittamista ja normaalia arkea. Maaliskuun räntä ja loska on täysin perseestä myös.
Vasta huhtikuussa alkaa taas mieli kohentua kun alkaa jatkuvat pyhät (pääsiäinen-vappu-helatorstai), luonto herää, ilmat lämpenee niin että räntä ja loska on menneisyyttä, ja alkaa se mukava kesän odotus pitkän talven jälkeen.
TL;DR - Tammikuu-Maaliskuu aika on perseestä. Helvetin perseestä.
Lemppari kesä/syksy. Rakastan kesän lämpöä ja sitä, että voi käydä rannalla. Syksyssä rakastan pimeitä iltoja, sadetta ja kauniita väreijä puissa.
Inhoan talvea kylmyyden takia. Toki lumi on todella kaunista, mutta liika on liikaa. Mulle riitäisi sellainen 3cm lumikerros eikä 3m.
Talvi ja lumi on kuin suoraan jostain sadusta, kaunista. Lumi kimaltelee kuin timantit.
Kesä helteineen ja öttiäisineen ärsyttävää ja raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Lemppari kesä/syksy. Rakastan kesän lämpöä ja sitä, että voi käydä rannalla. Syksyssä rakastan pimeitä iltoja, sadetta ja kauniita väreijä puissa.
Inhoan talvea kylmyyden takia. Toki lumi on todella kaunista, mutta liika on liikaa. Mulle riitäisi sellainen 3cm lumikerros eikä 3m.
värejä*
Talvi, silloin kun ei ole liian kylmä (-30 tai yli) Rakastan lunta ja sitä talven fiilistä muutenkin.