Naapurin ahdistava käytös
Asun mieheni kanssa kerrostalossa, ja ilmeisesti jonnekin yläkerran asuntoon on muuttanut vähintäänkin ahdistava n. 50-55-vuotias mieshenkilö. Nyt parin kuukauden ajan on käynyt niin, että aina kun mies on minua noin tuntia aiemmin lähtenyt töihin, kuuluu parinkymmenen minuutin jälkeen ovelta koputus. Pari ekaa kertaa avasin, ja oven takana oli tämä mies, joka alkoi suoraa huutoa karjua päin naamaa ihan päättömiä asioita, sarjasta "S*atanan jutkuh*uora, sun kaltaisilla ei ole mitään asiaa tänne!" (En muuten ole edes juutalainen! En tajua, mistä tämä idea on äijän päähän pälkähtänyt...) "Mä kuulen ja näen sut täällä, sun ei pitäisi olla tässä kaupungissa!" jne. Tulee ihan naamalle asti huutamaan, mutta käsiksi ei ole käynyt. Naapurin nuorella (ja aivan ihanalla!) amerikkalaistytöllä samat kokemukset, tosin häntä tämä tyyppi haukkuu lähinnä "n-sanalla", ja vastaavasti odottaa aina siihen asti, että poikaystävä on lähtenyt asunnosta.
En tiedä, mitä tehdä. Enää en avaa ovea, enkä tiedä, missä asunnossa tyyppi asuu. Tulee huutamaan myös jos portaissa törmätään. Poliisilta kyselin neuvoa, mutta koska tilanne on ns. "mun sana sun sanaa vastaan" -keissi ilman videota/tms., mitään ei tapahdu. Osa musta haluaisi hakea miehelle apua, toinen osa taas läpsäistä ympäri korvia (tosin koskaan en väkivaltaa käyttäisi muutoin kuin itsepuolustustarkoituksessa, tämä lähinnä kuvaa turhautumisen ja ahdistuksen määrää). Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Pelottaa lähinnä, että tuon m*lkvistin raivot vain pahenee, ties mitä keksii vielä. Kokemuksia kamalista/uhkaavista naapureista? Mitä teitte?
Kommentit (52)
Tehkää sen ihgun naapurin jenkki böönan kanssa yhteistyötä niin kuvaaminen onnistuu helpommin. Jos hän miehille käyttäytyy asiallisesti niin eikö miehesi kannattaisi käydä vähän isällisemmällä äänensävyllä kyselemässä mistä kenkä puristaa? Menevät vaikka naapurin poikkiksen kanssa kahteen pekkaan.
Kuulostaa ihan joltain retardilta. Yleensä down-ihmiset käyttäytyvät myös aikuisina tosi aggressiivisesti ja huutavat vieraille niin että sylki lentää.
Mikäli sen sarjakuristajan pelottelema tyttö olisi ollut nynny tai pelkuri niin huonosti olisi käynyt. Onneksi hän ei ollut vaan hän oli viisas ja toimi esimerkillisesti ja pelottava tyyppi otettiin puhutteluun. Vaan lopettiko se sekopään karmeudet? . Ei. Kaikki tietää mitä tämä mies silti meni tekemään seuraavalle. Mutta tuota ensiksi mainittua tyttöä ja hänen rohkeuttaan ihailen. Tyttö toimi esimerkillisesti eikä suostunut pelkäämään vaan toi huolensa esiin ja julkiseksi! Jos joku pelottelee ja uhkailee niin apua on haettava heti! Käyttäkää niitä äänittäviä älykännyköitänne jos joku tulee uhoamaan. Puolustakaa itseänne.
Mua naurattaa ajatus että mä kertoisin miehelleni tai vaikka veljelleni tälläsestä ja he tyytyisvät vaan sympatiseeraamaan mua😂😂 Rapussa ehkä mulkasisivat vähän pahemmalla silmällä naapuria ja jättäisvät moikkaamatta🙈🙊
Vierailija kirjoitti:
pyydä teille kaveri yökylään, tai miehen kaveri, tuon kaverin pitää tulla sellaiseen aikaan että tuo naapurin ukko ei sitä näe.
Sit miehes lähtee töihin, sä avaat oven naapurin ukolle ja nauhota joko nauhurilla tai videoi, kaveri koko ajan piilossa mutta kuuloetäisyydellä, kun sulla on todistusaineisto, kaveri hyppää esiin ja käskee miehen lähtee. (Mieluumin mies puolinen kaveri)
Meillä yksi hullu akka teki tuota mutta käänteisesti. Eli ensin se itse kulki koputtelemassa pitkin seiniä ja pattereita ja ties mitä vaikka keskellä yötä kun oli kaveri tulossa seuraavana aamuna kylään, sitten se valitti kylään tuleville kavereilleen että häntä häiritään joka puolelta (kun naapurit hermostuivat akan koputteluihin ja hakkasivat takaisin seinää). Lopulta sillä kulki ex-ukkonsa sekopäinen poika hakkaamassa seiniä kostoksi näille ilkeille naapureille jotka mystisesti häiritsivät tätä hullua akkaa.
Akan poissaollessa oli paljon rauhallisempaa mutta tietty akan naapuriasunnoissa oli aikamoinen vaihtuvuus (minä mukaanlukien). En tiedä miten tarina loppui kun lopulta häivyin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspotilashan tuo on, jokin hoitamaton skitsofrenia todennäköisesti. Koitahan saada videokuvaa noista hyökkäyksistä. Mutta yleensähän tuollaiset saavat harrastaa toimintaansa hyvinkin kauan, sillä puuttuminenhan olisi ihmisoikeusloukkaus.
On olemassa lainsuojaama asia nimeltä kotirauha. Kotirauhan rikkomisesta voi nostaa syyteen.
Sitten haetaan lähetymiskieltoa ilman muuta jos uhkaillaan. Mielenterveyspotilas tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun mieheni kanssa kerrostalossa, ja ilmeisesti jonnekin yläkerran asuntoon on muuttanut vähintäänkin ahdistava n. 50-55-vuotias mieshenkilö. Nyt parin kuukauden ajan on käynyt niin, että aina kun mies on minua noin tuntia aiemmin lähtenyt töihin, kuuluu parinkymmenen minuutin jälkeen ovelta koputus. Pari ekaa kertaa avasin, ja oven takana oli tämä mies, joka alkoi suoraa huutoa karjua päin naamaa ihan päättömiä asioita, sarjasta "S*atanan jutkuh*uora, sun kaltaisilla ei ole mitään asiaa tänne!" (En muuten ole edes juutalainen! En tajua, mistä tämä idea on äijän päähän pälkähtänyt...) "Mä kuulen ja näen sut täällä, sun ei pitäisi olla tässä kaupungissa!" jne. Tulee ihan naamalle asti huutamaan, mutta käsiksi ei ole käynyt. Naapurin nuorella (ja aivan ihanalla!) amerikkalaistytöllä samat kokemukset, tosin häntä tämä tyyppi haukkuu lähinnä "n-sanalla", ja vastaavasti odottaa aina siihen asti, että poikaystävä on lähtenyt asunnosta.
En tiedä, mitä tehdä. Enää en avaa ovea, enkä tiedä, missä asunnossa tyyppi asuu. Tulee huutamaan myös jos portaissa törmätään. Poliisilta kyselin neuvoa, mutta koska tilanne on ns. "mun sana sun sanaa vastaan" -keissi ilman videota/tms., mitään ei tapahdu. Osa musta haluaisi hakea miehelle apua, toinen osa taas läpsäistä ympäri korvia (tosin koskaan en väkivaltaa käyttäisi muutoin kuin itsepuolustustarkoituksessa, tämä lähinnä kuvaa turhautumisen ja ahdistuksen määrää). Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Pelottaa lähinnä, että tuon m*lkvistin raivot vain pahenee, ties mitä keksii vielä. Kokemuksia kamalista/uhkaavista naapureista? Mitä teitte?
Nyt mä en ymmärrä alkuunkaan mitä sinä selität?
Hakea mulkvistille apua? Sinullehan tässä tulee hakea apua ennen kuin se käy käsiksi tai pahempaa.
1. Ilmoitus vuokranantajalle vaarallisesta ja uhkaavasta henkilöstä eteen päin ----> häätö tuollaiselle---> sekopäät kuuluu laitokseen hoidon/valvonnan piiriin. Asukkaita ei saa häiritä tai terrorisoida --> se on laitonta.
2.Kuvaat kännykkä valmiina kun ovikello soi. Todisteet virkavallalle samoin äänitä uhkailut ja herjat---> vie oikeuteen kylmän rauhallisesti. Kehoita muita tekemään samoin keitä uhkaillaan. Mieti sitä sarjakuristajaa joka kävi pelottelemassa sen tytön kotiovella ja onneksi tyttö toi asian heti esiin ja julkiseksi. Mieti mitä sen hullun seuraavalle uhrille tapahtui.
3. Palkkaat /kautta pyydät tyyliin tommosen miehen kuin Amin Asikaisen /Maku Markwanin viikoksi päivystämään kotiisi . Ylläripylläri !!Sekopäälle kun ovea ei avaakaan valmiiksi pelokas naishenkilö. Lisäksi tosimiehet usein mielellään auttaa naista hädässä jos naisia tai lapsia uhataan.
4. Pääasia ettei alistu pelkäämään rai pelotteluun. Ikinä. Ei hullut tajua rajoja, mistä toisen alkaa ja omat loppuu.
Olet täysin oikeassa. Mun pää vain ensimmäiseksi kääntyy auttamaan, jopa tällaisessa tilanteessa. Tyypillä ei selkeästi ole kaikki ok, ja vaikka ko. kusipää onkin mua piinannut nyt pari kuukautta, niin ensiksi tahtoisin kuitenkin saada hänelle apua silkan rankaisemisen sijaan. En tosin tarkoita tällä sitä, etteikö äijän pitäisi saada teoistaan sanktioita. Toisin sanoen, kyllä, musta tuntuu pahalta olla peloissaan ja ottaa päin naamaa ties millaista horottelua. Mutta musta tuntuu myös pahalta kohdata ihminen, joka on tuollaiseen tilaan itsensä saanut, on kyseessä sitten masennus, päihteet, muut mielenterveysongelmat tms. (Tosin jos saisin 100% varmat todisteet siitä, että äijä on vain misogynistinen ja rasistinen m*lkku, loppuisi empatia tasan siihen...)
Isoin ongelma tässä on se, että sen enempää minä kuin naapurin tyttökään ei tiedetä, missä tarkalleen tämä mies asuu, vai asuuko koko talossa ollenkaan (sisään rappuun on aika helppo päästä ilman avaimia kaikkien postinkuljettajien ja pitsakuskien lomassa jne.). Oletus on, että asuu. Ja tähän asti on myös ollut juuri tuo mainitsemasi kynnys mennä kunnolla viranomaisille--ihan älytöntä venkoilla ja kursailla, vaikka järki sanoo muuta. Joten kiitos. Kävin juuri juttelemassa naapurin kanssa, lähetettiin maili isännöitsijälle, ja huomenna mennään kimpassa asemalle. Kiitos järkipuheesta. :)
"Ahdistava" aivan liian voimakas sana tällaiselle käytökselle. Sanoisin, että korkeintaan "häiritsevä tai kiusallinen".
T. Jeeves
Ihan kuin kiusaaja jäisi filmattavaksi ja kuvattavaksi ! Voi, voi. Kas kun ette vielä pyydä käymään parturissa videoita varten.
Noi tyypit ei pelkää mitään. Ne hallitsee ja alistaa pelolla.
Mulla on sama tilanne pahempana. Kaksi naapurin miestä ovat kimpassa rääkkäämässä.
En uskalla viedä enää edes roskia. Olen täysin vanki. Mieheni on kuollut eikä ole sukulaisia eikä ketään, ketkä pitäisivät puoliani.
Kun et voi itse vid2eoida, niin sovi sen jenkkitytön kanssa, että kun ukko ilmestyy teidän jommankumman ovelle, niin lähetätte tekstarin, että se kenen ovella ei ole alkaisi äärimmäisen hiljaa videoimaan.
Riistakamera olisi myös hyvä, mutta mihin sen rappukäytävässä voisi jemmata.
Sraydeodoranttia silmiin vaan. Motonetista ja Bilteemasta saa jotain värjääviä ja kiljuvia laitteita.
Kannattaa nolata äijä totaalisesti muiden silmissä ennenkuin ehtii itse mustamaalata sinua.
Ja miehesi voisi nostaa sen kurkusta seinälle ja tiedustella, onko kiva kiusata nuoria naixia.
" parin kuukauden ajan on käynyt niin, että aina kun mies on minua noin tuntia aiemmin lähtenyt töihin, kuuluu parinkymmenen minuutin jälkeen ovelta koputus.
.. oven takana oli tämä mies, joka alkoi suoraa huutoa karjua päin naamaa ihan päättömiä asioita, sarjasta "S*atanan jutkuh*uora, sun kaltaisilla ei ole mitään asiaa tänne!" (En muuten ole edes juutalainen! En tajua, mistä tämä idea on äijän päähän pälkähtänyt...) "Mä kuulen ja näen sut täällä, sun ei pitäisi olla tässä kaupungissa!" jne.
Tulee ihan naamalle asti huutamaan, mutta käsiksi ei ole käynyt. Naapurin nuorella (ja aivan ihanalla!) amerikkalaistytöllä samat kokemukset, tosin häntä tämä tyyppi haukkuu lähinnä "n-sanalla", ja vastaavasti odottaa aina siihen asti, että poikaystävä on lähtenyt asunnosta."
Ei ristus.
Te kaksi daamia menette ensitilassa kimpassa poliisisedän luo ja pyydätte neuvoa ja kuuntelette tarkasti miten teitä neuvotaan toimimaan jatkossa - ja toimitte niin. Varmuusketju ja ovisilmä on myös hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Kännykällä kuvaa ja poliisille, ei siinä muu auta.
Juuri näin.
Mä soittaisin ennen oven avaamista porvoon poliisille kertoisin osotteen ja tilanteen ja pitäisin linjaa auki niin että kuulevat äijän mäikästyksen. Aivan varmasti tulevat hätiin🚓
Minä muuttaisin muualle. En kestäisi asua tuollaisen sekopään naapurissa.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ihan kuin kiusaaja jäisi filmattavaksi ja kuvattavaksi ! Voi, voi. Kas kun ette vielä pyydä käymään parturissa videoita varten.
Mulla on sama tilanne pahempana. Kaksi naapurin miestä ovat kimpassa rääkkäämässä.
En uskalla viedä enää edes roskia. Olen täysin vanki. Mieheni on kuollut eikä ole sukulaisia eikä ketään, ketkä pitäisivät puoliani.
Kun et voi itse vid2eoida, niin sovi sen jenkkitytön kanssa, että kun ukko ilmestyy teidän jommankumman ovelle, niin lähetätte tekstarin, että se kenen ovella ei ole alkaisi äärimmäisen hiljaa videoimaan.
Riistakamera olisi myös hyvä, mutta mihin sen rappukäytävässä voisi jemmata.
Sraydeodoranttia silmiin vaan. Motonetista ja Bilteemasta saa jotain värjääviä ja kiljuvia laitteita.
Kannattaa nolata äijä totaalisesti muiden silmissä ennenkuin ehtii itse mustamaalata sinua.
Ja miehesi voisi nostaa sen kurkusta seinälle ja tiedustella, onko kiva kiusata nuoria naixia.
Tee rikosilmoitus heistä ja muuta.
Sinulla on oikeus tasapainoiseen ja turvalliseen elämään.
"Ihan kuin kiusaaja jäisi filmattavaksi ja kuvattavaksi !
En uskalla viedä enää edes roskia. Olen täysin vanki. Mieheni on kuollut eikä ole sukulaisia eikä ketään, ketkä pitäisivät puoliani. "
Ei ristus. Tuollaista ei voi hyväksyä.
Kehota kaveria seuraamaan häntä sen verran, että saat selville nimen ja osoitteen. Helpompi tehdä ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
"Ahdistava" aivan liian voimakas sana tällaiselle käytökselle. Sanoisin, että korkeintaan "häiritsevä tai kiusallinen".
T. Jeeves
Huokaus. Taas valui mun sarkasmini kuin vesi hanhen selästä.
Eikö aviomies voisi olla tässä pikkuisen aktiivisempi?
Itsellä sama tilanne, mt-potilas (ei ota lääkeitään) naapuri kiusaa, ja kun miesystävä täällä, on naapuri kurissa.
Mietimme koko ajan mitä tehdä, koska hulluus iski viimeisimmän kerran vasta vähän aikaa sitten.
Mielestäni sinä, AP, tarvitset terapiaa. Naapurisi, suu vaahdossa, nimittelee sinua halventavilla ja loukkaavilla nimityksillä toistuvasti. Selkeästi kyttää systemaattisesti, että avopuolisosi poistuu paikalta, ja tulee sitten ovesi taakse. Ja sinä pohdit, että mistähän hänelle saisi apua! Oikeasti sinun kuuluisi suuttua ja loukkaantua, myös pelästyä, tuollaista käytöstä. Siitäkin huolimatta, että mies on varmasti mt-tapaus. Saattaa olla täysin arvaamaton tapaus.
Kaiken lisäksi kumppanisi reaktio naapurin pelottavaan käytökseen on että hän "sympatiseeraa" sinua, eikä ole ehdottanut esim. että kävisi sanomassa äijälle suorat sanat.
Sinustako tämä kaikki on OK?
Miksi asukkaat eivät yhdessä ole hankkimassa ASAP häätöä kyseiselle sekopäälle? Mitä te odotatte että tapahtuu? Se sekoboltsi tuo seuraavaksi teille hedelmäkorin ja suklaalevyn?