Naapurin ahdistava käytös
Asun mieheni kanssa kerrostalossa, ja ilmeisesti jonnekin yläkerran asuntoon on muuttanut vähintäänkin ahdistava n. 50-55-vuotias mieshenkilö. Nyt parin kuukauden ajan on käynyt niin, että aina kun mies on minua noin tuntia aiemmin lähtenyt töihin, kuuluu parinkymmenen minuutin jälkeen ovelta koputus. Pari ekaa kertaa avasin, ja oven takana oli tämä mies, joka alkoi suoraa huutoa karjua päin naamaa ihan päättömiä asioita, sarjasta "S*atanan jutkuh*uora, sun kaltaisilla ei ole mitään asiaa tänne!" (En muuten ole edes juutalainen! En tajua, mistä tämä idea on äijän päähän pälkähtänyt...) "Mä kuulen ja näen sut täällä, sun ei pitäisi olla tässä kaupungissa!" jne. Tulee ihan naamalle asti huutamaan, mutta käsiksi ei ole käynyt. Naapurin nuorella (ja aivan ihanalla!) amerikkalaistytöllä samat kokemukset, tosin häntä tämä tyyppi haukkuu lähinnä "n-sanalla", ja vastaavasti odottaa aina siihen asti, että poikaystävä on lähtenyt asunnosta.
En tiedä, mitä tehdä. Enää en avaa ovea, enkä tiedä, missä asunnossa tyyppi asuu. Tulee huutamaan myös jos portaissa törmätään. Poliisilta kyselin neuvoa, mutta koska tilanne on ns. "mun sana sun sanaa vastaan" -keissi ilman videota/tms., mitään ei tapahdu. Osa musta haluaisi hakea miehelle apua, toinen osa taas läpsäistä ympäri korvia (tosin koskaan en väkivaltaa käyttäisi muutoin kuin itsepuolustustarkoituksessa, tämä lähinnä kuvaa turhautumisen ja ahdistuksen määrää). Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Pelottaa lähinnä, että tuon m*lkvistin raivot vain pahenee, ties mitä keksii vielä. Kokemuksia kamalista/uhkaavista naapureista? Mitä teitte?
Kommentit (52)
Isännöitsijälle ja/tai hallitukselle kannattaa laittaa kanssa tietoa. Auttaa sitten jos/kun tilanne pitkittyy.
Hei kiitos, tuo isännöitsijä/hallitusjuttu lienee hyvä idea! Siellä ainakin tiedetään, kuka taloon on muuttanut ja milloin! Videota oon koettanut pariin kertaan porraskohtaamisten yhteydessä ottaa, mutta äijä on aina lieuennut paikalta liian nopeasti. Ovea en tietenkään enää avaa, tosin siinä olisi ehkä mahdollisuus saada puhelin valmiiksi. Hirvittää vaan, jos tuo nutipää tuleekin seuraavan kerran jonkun happopullon kanssa koputtelemaan... Argh, mikä ihmisiä vaivaa??? Kuka oikeasti vainoaa naapureitaan??? (AP)
Nauhoita äijän huutelut ja mene poliisin puheille. Silloin on enemmänkin kuin sana sanaa vastaan.
Mun entinen naapuri oli ehkä vähän samanlainen (ei ihan noin kamala) - tuli aina aukomaan päätään, kun mieheni oli pois kotoa. Ilmiselvästi vihasi naisia ylipäätään ja minua erityisesti. Annoin tietysti samalla mitalla takaisin, ja meno rauhoittui vähän - ei loppuaikoina tervehtinyt minua ollenkaan, miestäni ja poikaani kyllä hyvinkin ystävällisesti. Muut naapurit tiesivät kertoa, että mies oli kaikkia naisia kohtaan todella vihamielinen ja ilkeä, hänen vaimonsa oli sellainen arka ja hiljainen, joka varmaan olisi hypännyt metrin ilmaan, jos selän takana olisi sanonut böö. Naapurit sanoivat myös sen, että minä pääsin hänen inhokkilistansa kärkeen, kun en alistunut hänen komenteluihinsa, vaan sanoin takaisin. Oli kuulemma huoritellut ja haukkunut minua pitkin naapurustoa.
Pieni salakamera seinään, kuvaamaan ovea.
Vierailija kirjoitti:
Nauhoita äijän huutelut ja mene poliisin puheille. Silloin on enemmänkin kuin sana sanaa vastaan.
Mun entinen naapuri oli ehkä vähän samanlainen (ei ihan noin kamala) - tuli aina aukomaan päätään, kun mieheni oli pois kotoa. Ilmiselvästi vihasi naisia ylipäätään ja minua erityisesti. Annoin tietysti samalla mitalla takaisin, ja meno rauhoittui vähän - ei loppuaikoina tervehtinyt minua ollenkaan, miestäni ja poikaani kyllä hyvinkin ystävällisesti. Muut naapurit tiesivät kertoa, että mies oli kaikkia naisia kohtaan todella vihamielinen ja ilkeä, hänen vaimonsa oli sellainen arka ja hiljainen, joka varmaan olisi hypännyt metrin ilmaan, jos selän takana olisi sanonut böö. Naapurit sanoivat myös sen, että minä pääsin hänen inhokkilistansa kärkeen, kun en alistunut hänen komenteluihinsa, vaan sanoin takaisin. Oli kuulemma huoritellut ja haukkunut minua pitkin naapurustoa.
Hyi kamala! Mulla on kanssa ollut aiemmin pari tuollaista älämölönaapuria, joilla on ongelma naisten suhteen, ja niille olen myös antanut samalla mitalla takaisin enkä mökää kuunnellut (ja samat seuraamukset...). Tää mies on vaan sellainen, että pelottaa ihan oikeasti, ihan toista kaliiberia. Kai tässä täytyy alkaa kulkea portaissa joku GoPro-kamera päässä... :D (Anteeksi, mutta huumori auttaa, kun muuten tekisi mieli itkeä. Ovi pitäisi avata, jotta saisi tyypin videolle, mutta oven avaaminen pelottaa. Loistotilanne.)
Mielenterveyspotilashan tuo on, jokin hoitamaton skitsofrenia todennäköisesti. Koitahan saada videokuvaa noista hyökkäyksistä. Mutta yleensähän tuollaiset saavat harrastaa toimintaansa hyvinkin kauan, sillä puuttuminenhan olisi ihmisoikeusloukkaus.
Jos et videota saa niin voit myös äänittää. Pidät kännykkää normaalisti kädessä ja äänität kun ukko raivoaa.
Entä jos laittaisit oveen sellaisen "asunnossa kameravalvonta" -lapun? Lapun ei tarvitse olla totta, mutta ehkä huutelija ei uskaltaisi kuvatuksi tulemisen pelossa tulla ovelle.
pyydä teille kaveri yökylään, tai miehen kaveri, tuon kaverin pitää tulla sellaiseen aikaan että tuo naapurin ukko ei sitä näe.
Sit miehes lähtee töihin, sä avaat oven naapurin ukolle ja nauhota joko nauhurilla tai videoi, kaveri koko ajan piilossa mutta kuuloetäisyydellä, kun sulla on todistusaineisto, kaveri hyppää esiin ja käskee miehen lähtee. (Mieluumin mies puolinen kaveri)
No onpas todella ikävää ja vaikuttaisi nyt kyllä sitten alkoholistilta, mt-ongelmaiselta tai sekakäyttäjältä. Meillä naapuritalon nainen 'vainosi' lievällä tavalla meitä ja jätti miehelleni lahjoja rappukäytävään, kurkisteli postiluukusta ja tuli aina kertomaan outoja valheellisia tarinoita kun menin tai mentiin ulos tupakalle. Aloin olla jo sietokyvyn äärirajoilla etten sano todella pahasti niin joku naapuri kokikin aiheelliseksi käydä kertomassa minulle että poliisit haki naisen pakkohoitoon. Toki jo tämän arvelimmekin että nainen oli henkisesti sairas.
Tätä edellisessä talossa oli mt-ongelmainen sekakäyttäjä joka terrorisoi koko taloa. Omisti asuntonsa ja sossu maksoi vastikkeet joten isännöitsijä ei ollut ollenkaan yhteistyöhaluinen pääsemään tästä miehestä eroon koska asia olisi pitänyt viedä lähes oikeuteen asti. Voin kertoa että oli helvetistä seuraavaa asua tuossa samassa rapussa tuon ihmisen kanssa. Poliisit oli arkipäivää miehen asunnolla mutta meno vaan jatkui samanlaisena päivästä ja viikosta toiseen. Ei auttanut kuin muuttaa pois.
Voimia aloittajalle! Toivottavasti löydyt jonkun ratkaisun. Sanoisin omilla kokemuksilla että aika pitkälle saa nämä mt-ongelmaiset jne hillua ja heilua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehesi sanoo tuollaisesta?
On huolissaan ja sympatisoi. Varmasti stressaa enemmän kuin antaa ilmi, mutta tietää kuitenkin, että pystyn tarpeen tullen useammassa tilanteessa pitämään itsestäni huolen (takana 8 vuotta thainyrkkeilyä harrastuksena), ja kun olen sanonut, ettei lähde omin päin mitään hötkyilemään tai jotakin siviilisankari-Bruce Willistä kanavoimaan, niin ihan yhdessä ollaan tässä parasta toimintatapaa kehittelemässä. :) Loppui vain ideat kesken.
Vierailija kirjoitti:
Asun mieheni kanssa kerrostalossa, ja ilmeisesti jonnekin yläkerran asuntoon on muuttanut vähintäänkin ahdistava n. 50-55-vuotias mieshenkilö. Nyt parin kuukauden ajan on käynyt niin, että aina kun mies on minua noin tuntia aiemmin lähtenyt töihin, kuuluu parinkymmenen minuutin jälkeen ovelta koputus. Pari ekaa kertaa avasin, ja oven takana oli tämä mies, joka alkoi suoraa huutoa karjua päin naamaa ihan päättömiä asioita, sarjasta "S*atanan jutkuh*uora, sun kaltaisilla ei ole mitään asiaa tänne!" (En muuten ole edes juutalainen! En tajua, mistä tämä idea on äijän päähän pälkähtänyt...) "Mä kuulen ja näen sut täällä, sun ei pitäisi olla tässä kaupungissa!" jne. Tulee ihan naamalle asti huutamaan, mutta käsiksi ei ole käynyt. Naapurin nuorella (ja aivan ihanalla!) amerikkalaistytöllä samat kokemukset, tosin häntä tämä tyyppi haukkuu lähinnä "n-sanalla", ja vastaavasti odottaa aina siihen asti, että poikaystävä on lähtenyt asunnosta.
En tiedä, mitä tehdä. Enää en avaa ovea, enkä tiedä, missä asunnossa tyyppi asuu. Tulee huutamaan myös jos portaissa törmätään. Poliisilta kyselin neuvoa, mutta koska tilanne on ns. "mun sana sun sanaa vastaan" -keissi ilman videota/tms., mitään ei tapahdu. Osa musta haluaisi hakea miehelle apua, toinen osa taas läpsäistä ympäri korvia (tosin koskaan en väkivaltaa käyttäisi muutoin kuin itsepuolustustarkoituksessa, tämä lähinnä kuvaa turhautumisen ja ahdistuksen määrää). Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Pelottaa lähinnä, että tuon m*lkvistin raivot vain pahenee, ties mitä keksii vielä. Kokemuksia kamalista/uhkaavista naapureista? Mitä teitte?
Nyt mä en ymmärrä alkuunkaan mitä sinä selität?
Hakea mulkvistille apua? Sinullehan tässä tulee hakea apua ennen kuin se käy käsiksi tai pahempaa.
1. Ilmoitus vuokranantajalle vaarallisesta ja uhkaavasta henkilöstä eteen päin ----> häätö tuollaiselle---> sekopäät kuuluu laitokseen hoidon/valvonnan piiriin. Asukkaita ei saa häiritä tai terrorisoida --> se on laitonta.
2.Kuvaat kännykkä valmiina kun ovikello soi. Todisteet virkavallalle samoin äänitä uhkailut ja herjat---> vie oikeuteen kylmän rauhallisesti. Kehoita muita tekemään samoin keitä uhkaillaan. Mieti sitä sarjakuristajaa joka kävi pelottelemassa sen tytön kotiovella ja onneksi tyttö toi asian heti esiin ja julkiseksi. Mieti mitä sen hullun seuraavalle uhrille tapahtui.
3. Palkkaat /kautta pyydät tyyliin tommosen miehen kuin Amin Asikaisen /Maku Markwanin viikoksi päivystämään kotiisi . Ylläripylläri !!Sekopäälle kun ovea ei avaakaan valmiiksi pelokas naishenkilö. Lisäksi tosimiehet usein mielellään auttaa naista hädässä jos naisia tai lapsia uhataan.
4. Pääasia ettei alistu pelkäämään rai pelotteluun. Ikinä. Ei hullut tajua rajoja, mistä toisen alkaa ja omat loppuu.
Mitä ihmettä :D miten on noin sekoja ihmisiä olemassa?
Jos naapurintytöllä on samoja kokemuksia niin se ei enää ole sana sanaa vastaan.
Kännykällä kuvaa ja poliisille, ei siinä muu auta.