Miten viilentää koiraa kuumalla?
Asutaan asunnossa johon paistaa koko päivän aurinko, kuumimmillaan on ollut 45 astetta eli sisällä todella tukala olla on melkein aina lähettävä jonnekkin. Meillä on keskikokoinen tumma koira ja todella häntä käy sääliksi. Tuulettimen edessä hän makaa kokoajan ja suihkussa ollaan käytetty. Tietty vettä saatavilla kokoajan. Ei tykkää uida/suihkussa olla. Vinkkejä?
Kommentit (23)
Pakota käymään suihkussa pari kertaa päivässä ja lisäksi voi laittaa päälle märän pyyhkeen jos suostuu sitä pitämään. Ja jääpaloja voi antaa jos syö niitä.
Sellaisia viilennysmantteleita olen lemmikkikaupoissa nähnyt. Sellaisia paidan näköisiä.. en tiedä millä tavoin ne toimivat, mutta voisihan sitälin kokeilla.
Siirrettävä jäähdytin. Mulla 2 shelttiä, asun 6 kerroksessa kerrostalossa jossa kattokin päivisin oikein hohkaa tulikuumaa, peruslämpötila yöllä nyt 32 astetta. Eipä saisi nukuttua koirat eikä emäntä, jos ei olisi tuota ihanaa jäähdytyslaitetta. Pelkkä tuuletin ei auta oikein mitään, mutta tuollaisella saa ainakin yhden huoneen ihan kunnolla viileäksi. Vaatii toki, että on joku räppänä mistä saa kuuman ilman poistoputken ulos. Mulla makuuhuoneen tuuletusikkunasta letku ulkona.
Meillä pidetään paria kylpypyyhettä pakastimessa, ja laitetaan kylmä pyyhe koiran päälle, kun se makoilee. Sitten kun pyyhe on taas lämmin, se vaihdetaan uuteen, viileään.
Lemmikkikaupoissa on viilentäviä makuualustoja.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkikaupoissa on viilentäviä makuualustoja.
Ja kaulureita.
Meidän pitkäkarvaisen chowin viilentymiseen käytettyjä keinoja:
- Pitämällä vesipullo aina puoliksi jäätyneenä ja vaihtamalla juomavesi usein
- Kastelemalla pyyhe joka laitetaan pakkaseen jäätymään, jääpyyhe koiran päälle
- Mahdollisimman paljon kahlaamista (ei tykkää uida)
- Oikein kuumina päivinä olen raahannut jätkän pariin otteeseenkin suihkuun ja nyt haluaa "pyytää" jo itse
- Namipalat olen laittanut jääpalamuotteihin ja pakastanut
- Mustista ja Mirristä saa koirien jäätelöä joka on valitettavan kallis, mutta vissiinkin hyvää
- Tykkää maata tuulettimen edessä
Peten koiratarvikkeessa on tarjouksessa viilennysmattoja, jotain alle 15 eur?
Märkä pyyhe selkään tai jos koira on häkissä, märkä pyyhe häkin päälle.
Tassujen, kaulan ja mahan kastelu usein.
Houkuttele koira juomaan ylimääräistä lisäämällä veden sekaan loraus maitoa, piimää tai vaikka vähän tonnikalaa tai maksamakkaraa tms.
Kiitos paljon, nuo viilennetyt pyyhkeet lähtee heti käyttöön! Suihkuteltu on mutta tosiaan ei oikein yhtään tykkää vedestä, melkein "tappelemalla" hänet on sinne raahattava :D Samoin kahlaaminenkin on niin ja näin. Usein otetaan vettä mukaan ja ulos jonnekkin tuuleen ja varjoon.
Kasa kylmäkalleja pyyhkeiden sisään ja siinä oiva viileä makuualusta. Vaihto uusiin sopivin väliajoin.
Jos ei tykkää suihkusta niin olisiko yhtään helpompi jos olisi vesiastia josta kauhoisi vettä päälle? näin minä olen tehnyt kissoille jotka inhoaa suihkua.
KOsteat(ei jääkylmää vettä) pyyhkeet on meillä käytössä, sekä alla että päällä kissalla.
Sama meillä. Vanha lapinkoira. Ei kävelytetä kuin aamulla ja myöhään illalla. Makaa ulkona varjossa. Ostin viilennyspatjan muttei toiminut. Välillä kastelen pyyhkeen sen selän.päälle tai menen järven rantaan jossa viileämpää. Säälittää.
Jos otat ulkoilureissulle kylmää vettä pulloon, niin vinkki joka käy ihmisillekin: täytä tyhjä limupullo puoliksi ja pakasta se hiukan kallellaan. Kun olet lähdössä täytä toinen puoli pullosta ja sulla on pitkäksi aikaa jääkylmää vettä mukana.
Pitkäturkkisilta voi lyhentää karvan tällaisina poikkeuskesinä, karva kasvaa kyllä nopeasti takaisin. Onhan se vähän hassun näköinen, mutta pitää ajatella koiran parasta. Oma koirani vaihtoi kesäkarvan keväällä ja näillä helteillä pudotti sen ja nyt sillä on tosi lyhyt hellemuli :D (On siis valmiiksi melko lyhytkarvainen ja nyt lähinnä sänki).
Verhot ikkunoiden eteen ja lisäksi foliota, kimaltava puoli ulospäin. Ikkunat auki vain yöllä.
Nutrisal nestetasapainon avuksi. Eli keitä vettä, anna jäähtyä,puoli mitallista tuota jauhetta 1/2L pulloon ja anna liueta, pikku määriä ruuan joukkoon.
Mulla on musta vanha labbis, joka ei makaile viilennysalustalla ollenkaan, mutta kärsii kuumuudesta. Suihkua karttaa, mutta suihkepullolla kastelen koiraa tai koiran päällä olevaa viilennysliiviä koko ajan (valitettavasti liian pieni koko, mutta muuta ei enää ollut kaupassa saatavilla, eikä tuota voi työpäivän ajaksi jättää koiralle). Tuuletin löytyy kotoa myös. Lenkillä suihkepullo vettä myös mukana, menee jo vartin ulkoilussa tyhjäksi. Kotoa lähtiessä jätän koiralle pakastetun kongin täynnä jugurttia ja koiran omia nappuloita.
Herää kysymys miksi ei Jätä yksivuotiasta kuumaan autoon nukkumaan "rauhassa".
Kuten jättää koiransa ulvomaan puoleksi päiväksi asuntoon. Itse on vähän ulkona..
Vierailija kirjoitti:
Verhot ikkunoiden eteen ja lisäksi foliota, kimaltava puoli ulospäin. Ikkunat auki vain yöllä.
Nutrisal nestetasapainon avuksi. Eli keitä vettä, anna jäähtyä,puoli mitallista tuota jauhetta 1/2L pulloon ja anna liueta, pikku määriä ruuan joukkoon.
Nutrisal on hyvä vinkki, mutta jos ei pääse sitä hakemaan, niin kotona voi tehdä vastaavaa seuraavalla ohjeella: 1l vettä, 1rkl sokeria, 1tl suolaa.
Onko pihalla hiekkalaatikkoa, jonka kannen voi sulkea?