Ne, jotka sanoo, että ihana helle, ei haittaa yhtään, niin niillä on....
....lähes poikkeuksetta kotona viileää (ilmalämpöpumppu tai vastaava) ja saavat nukkua yönsä, pääsevät hellettä pakoon. Työpaikka on viileä jne.
Eli menevät vain muutamaksi tunniksi helteestä nauttimaan ja sit takas viileeseen. Vois vähän ääni muuttua kellossa, jos asunto olis pätsi koko ajan viikosta toiseen, ei saisi nukuttua kuumuuden takia eikä olisi muuta kuin Prisman kylmähyllyjen väli, jonne pääsisi pakoon hellettä hetkeksi viilentymään.
Ärsyttää, kun ne sanoo, että ei helle yhtään haittaa, se on ihanaa. Ja sit mainitsee, että suurimman osan ajasta ne onki viileessä. No, ei kai se silloin haittaakkaan
Kommentit (64)
Joo, kyllä sitä olis varaa ostaa tuuletin tai joku viilennys laite JOS niitä olisi saatavilla! Ärsyttää kun joku idiootti kehtaa ees kirjoittaa että ,menkää töihin niin on varaa tuulettimiin! Tiedoksi vaan että niitä ei saa mistään, ne on koko ajan loppu! Eikä sitä ehdi tai jaksa joka aamu kiertää kaikkia kauppoja kyttäämässä milloin niitä mahtaa tulla, varsinkin kun en omista autoa. Eli pakko tässä on kärvistellä todella kuumassa kerrostalo kämpässä, ei saa läpivetoa eikä mitään viilennystä millään. Nukkuminen tosi huonoa, nyt on olo jo tosi sippi :/
Yksiössä asuessani teippasin postiluukun auki porraskäytävään. Niin sai etelänpuoleiseen yksiöönkin ilman virtaamaan.
Meillä on vanha talo, eikä viilennintä.,mutta nythän öisin on ollut ihan viileätä, alle 20' . Öisin siis vaan läpiveto taloon ja aamulla luukut kiinni. Ihana lämpö ja aurinko❤
Naapurin mummo just joutui sairaalaan kuumuuden aiheuttamien terveysongelmien takia. Mummeli asuu yksiössä jonka ainoaan ikkunaan paistaa aurinko kuumimpaan aikaan päivästä ja on liikuntarajoitteinen. Pienestä tuulettimesta ei ole juurikaan apua kun koko huone on muuten kuin pätsi.
Ihosyövän sairastaneena en todellakaan nauti tästä helteestä. Olisihan se kiva jos voisi olla ulkona rannalla, mutta en saa mennä lainkaan aurinkoon ainakaan vielä tällä hetkellä. Täällä nyt sitten kärvistelen sisällä ja odotan että tulee ilta ja aurinko laskee...
Sisäilmaongelmaisten rakennusten remontit ovat viivästyneet monin paikoin helteiden takia. Rakennustyömailla esim. Yläpohjassa ei voi oleilla pitkää aikaa. Koko maassa ei ole ilmastointilaitteita saatavilla työkaluvuokraamoista eikä tuulettimia ym. Laitteita tuoda enää tämän vuoden aikana koko Suomeen.
Mä nautin helteistä. Kotona päivällä +30 ja yöllä +26, töissä +28.
Väitän edelleen, että ihana helle. Kämpässäni on 29-31 astetta lämmintä, työpaikalla "leppoisat" 24-25 päivästä riippuen. Kävelen töihin 3 km suuntaansa, tosin aamulla ja iltapäivällä, jolloin paahde ulkona ei ole pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kurjaa, että vanhuksia kuolee helteeseen ja että sairailla on tukala olla. Mutta en minä silti aio syyllistyä siitä, että mulle tää on ihanaa aikaa. Vaikka olenkin läski ja hikoilen kuin ...no, läski ihminen, niin lämpö tuntuu hyvältä. Vaikka on lakanat märkänä yöllä ja ei ole muuta viilennyskeinoa kuin läpiveto. Autossa on ilmastointi, mutta en minä päiviäni autossa vietä.
Näin hellettä inhoavana ihmisenä tuntuu suorastaan eksoottiselta, että joku voi nauttia siitä, että lakanat ovat yöllä hiestä märät.
Minulla on yksi tuttu, joka hehkuttaa helteitä. Mikäs hänellä ollessa, oma ranta ja vene. Viettää kaikki päivät tietty järvellä ja hehkuttaa, kun on niin ihanan lämmin. Tervetuloa tänne ullakkohuoneistoon hikoilemaan +30 asteeseen, voi olla ettei naurattaisi enää.
Ei kun mulla on loma ja mökki järven rannalla.
Ei haittaa helle, päin vastoin.
Ei kyllä huvittaisi missään kaupunkikopissa kärsiä ja töissä käydä keskellä kesää.
Te jotka valitatte ettei tuulettimia ja muita laitteita saa mistään - olisiko kannattanut ajatella asiaa ajoissa? Tietenkään niitä ei saa keskellä ennätyshelteitä, dorkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kurjaa, että vanhuksia kuolee helteeseen ja että sairailla on tukala olla. Mutta en minä silti aio syyllistyä siitä, että mulle tää on ihanaa aikaa. Vaikka olenkin läski ja hikoilen kuin ...no, läski ihminen, niin lämpö tuntuu hyvältä. Vaikka on lakanat märkänä yöllä ja ei ole muuta viilennyskeinoa kuin läpiveto. Autossa on ilmastointi, mutta en minä päiviäni autossa vietä.
Näin hellettä inhoavana ihmisenä tuntuu suorastaan eksoottiselta, että joku voi nauttia siitä, että lakanat ovat yöllä hiestä märät.
Ajattelin ihan samaa! Kun en halua märkää pyyhettäkään sänkyyn, vaikka se voisi viilentääkin. Olen nukkunut kyllä muutaman tunnin, tämä tekee niin väsyneeksi, että sentään nukkuu. Pitäisin mielelläni parvekkeen oven auki, mutta asun 1. kerroksessa. Jos en saisi yhtään unta, yrittäisin nukkua lattialla parvekkeen oven edessä (astalo vieressä). Ilmeisesti verenpainelääkkeet vaikuttaa helteen sietoon. Käyn vain kaupassa ja tiskaan, muuten olen paikallani. Suihkussa aina välillä. Kerran imuroin, koska oli pakko - tuulettimet pyörittää pölykoirat näkyville. Ruokaa ei tee mieli, mutta syön jotain hyvin myöhään. Pääsin toissapäivänä uimaan, ihana entinen työkaveri kyyditsi. Teki mieli itkeä ilosta kun pääsi viilentävän suoperäisen järven veteen. Koko ilta oli hiukan "jäähtyneempi" olo. Kun pääsisikin useammin.
Mä oon ihan rikki ja koko ajan itkuinen olo eikä saa unta tän helteen takia ja hirvee menkkaturvotus ja -raivo ja valivalivalivali yhyy yhyy!!!
Miksi tällaisesta asiasta pitää ottaa pultit? Meistä kukaan ei voi vaikuttaa ulkona vallitsevaan säähän. Joillekin helle sopii, joillekin ei. Muistetaan kuitenkin, että suurin osa vuodesta ei ole helteistä ja hellekesiäkin on kerran kymmenessä vuodessa tai harvemmin.
Mulla on asuntona ikivanha kerrostalo, ylin kerros, aurinko paistaa koko päivän ikkunoista, ikkunoita ei voi auki pitää lemmikkien takia. Käyn ulkona vilvoittelemassa.
Työ on fyysistä ulkotyötä, onneksi sentään shortsit ja t-paita työvaatteina.
Silti nautin keleistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihosyövän sairastaneena en todellakaan nauti tästä helteestä. Olisihan se kiva jos voisi olla ulkona rannalla, mutta en saa mennä lainkaan aurinkoon ainakaan vielä tällä hetkellä. Täällä nyt sitten kärvistelen sisällä ja odotan että tulee ilta ja aurinko laskee...
Aiotko jatkaa joskus auringonottoa?
Meillä on yläkerrassa +27-30. Alakerrassa vähän viileempää. Parissa huoneessa yläkerrassa hurraa tuuletin. Onhan tämä vähän liian kuuma sisällä, mutta minkäs teet. Ollaan lomalla, joten ei tarvitse työpaikkalla raataa kuumuudessa. Itse rakastan näitä ilmoja. Huomaan kuitenkin että me ihmiset suhtaudutaan eri tavalla tähän lämpöön. Olin kylässä tällä viikolla. Siellä oli ilmanlämpöpumppu, ja asukkaat pahoittelivat että kun heillä on kuuma. Mun mielestä siellä oli välillä jopa hieman kylmä kun ilmanlämpöpumppu puhalsi täysillä kylmää ilmaa. Sinne tuli muitakin vieraita myöhemmin, ja he huokailivat että voi kun on kuuma. Eli tällä vastatulleella vierailijalla oli asunnossa kuuma. Mun mielestä siellä oli todella sopiva ilma. Kun matkustin kotiin junalla pitäkän matkan, ja hyppäsin junasta pois, mun mielestä ulkoilma oli mitä mainioin. Ihastelin itsekseni oikein että voi kun on niin ihana ilma vielä tähän aikaan yöstä. Kuulin kun vieressä ollut matkustaja huokaili ja voivotteli että kun on kuuma. Toisen keho siis viestii että on sopiva, toisen keho viestii että on kuuma. Itse olenkin kauhea vilukissa, ja jäädyn aina talvella.
Tämä aloitus on kyllä ihan totta. Viime kesän elin olosuhteiden pakosta kerrostaloasunnossa kolmannessa kerroksessa kahden lapsen kanssa pienessä yksiössä ja pelkäsin kuollakseni helteitä.
Tänä kesänä asun isossa uudessa omakotitalossa, jonka katossa hurisee ilmalämpöpumppu ja lähellä on uimaranta. Käyn ulkona nauttimassa lämmöstä, juomassa aamukahvit, paistattelemassa jommallekummalla terassilla tai menen lasten kanssa uimaan. Sisälle tulen aina välillä vilvoittelemaan, taikka sitten vetäydyn sisälle lasten kanssa paahteesta katsomaan piirrettyjä tai juomaan kahvia. Uskallan tätä nyt hehkuttaa, koska viime vuosi elämästäni on ollut niin kamala että koen nyt ansainneeni tämän kesän onnen.
En olisi nauttinut tällaisesta kesästä yhtään viime kesänä yksiössä lasten kanssa, se olisi ollut ihan silkka katastrofi! Joten on ihan totta se, että helteistä nauttivat ne kenelle se on nautinto. Eivät ne, jotka siitä jollain lailla kärsivät.
Ohis, mutta suosittelen lämpimästi tai siis viileästi ilmalämpöpumpun hankintaa mikäli siihen mahdollisuus. Oli tammikuun pakkasilla takan lisäksi ihan mahtava lisä ja nyt kertakaikkiaan korvaamaton kun puhaltaa kahteen kerrokseen viileää ihanaa ilmaa ja takaa tuskattoman oleskelun ja hyvät yöunet. Kieltämättä sitä ei osaa edes kuvitella miten kuumaa joillakin tällä hetkellä voi olla, kun ei itse sitä niin täällä sisätiloissa koe. Nytkin ajattelin suunnata juomaan päiväkahvit mahdollisimman kuumaan kohtaan pihalla.
Meillä ei ole edes tuulettimia ja asunto on etelään päin 3. kerroksessa. Kuuma on mutta kun lopun vuotta on kylmää, pimeää ja märkää, niin ei tästä voi kuin nauttia.
Meiltä on kotona viileää, mutta en todellakaan nauti näistä helteistä. En käy koskaan aurinkolomillakaan.