Vauva 6 kk - kannattaako uusia imetysliivit?
Ostin vauvan synnyttyä muutamat halvat imetysliivit henkkamaukalta ja nämä ovat kovan käytön ja toistuvien pesujen jälkeen kauhean näköiset ja tuntuiset. Imetän vielä noin 10-15 kertaa vuorokaudessa (pelkästään päivällä, yöt nukkuu), kiinteitä syö vasta hyvin pieniä määriä.
Kannattaako uusia koko liivivarasto? Onko kellään tietoa missä vaiheessa vauvat yleensä vähentävät rinnalla käymistä? Millaisia liivejä suosittelette? Nyt käytössä olevat ovat sellaisia joustavia superpehmeitä, jotka olivat hyviä maidon noustessa, mutta nyt kaipaisin enemmän tukea. Vinkkejä kiitos!
Kommentit (14)
En ole äiti enkä voi sanoa "kannattavuudesta" sinänsä, mutta jos liivit tuntuvat epämiellyttäviltä päällä oli sitten raskaana, imetti tai ei kumpaakaan niin ehdottomasti uudet tilalle.
Ei tuossa iässä enää imetetä. Opetellaan jo syömään ja juomaan oikeita ruokia.
Mä hain heti alkuun liiviliikkeestä kunnon imetysliivit, näille lolloille ei mitkään henkkamaukat mahdu. Oisko ollu Anita-merkkiset, ei mitenkään seksikkäät tai kauniit mutta asiassaan hyvinkin toimivat. Hintaa oli noin 80€ mutta käytin niitä mukavuutensa vuoksi vielä imetyksen loputtuakin ja vielä toisenkin lapsen imetyksessä. Ei paha hinta sinänsä, liivit olivat käytössä kolmisen vuotta. Nyt ne kaarituettomat kangaslerpukat ovat jo vähän venahtaneet eivätkä enää pidä rintoja sillä tasolla millä haluaisin niiden olevan :D. Muuten olisivat kaiketi käytössä vieläkin.
Eli siis, omaan kokemukseeni pohjaten suosittelisin hankkimaan ihan kunnon liivit. Paljon mukavampaa mennä, olla ja tehdä kun rinnat ovat kunnolla tuettuna! Ja näyttääkin paremmalta.
Jos vauvasi ei juo mitään muuta, kuin maitoa, ei näillä helteillä ihmekään että käy usein rinnalla. Onko teillä käytössä tuttia vai toimiiko rinnat ruokana, juomana ja "huvituttina"?
Muuten en oikein osaa kysymykseesi vastata, meillä on vauvoilla ollut noin 3kk ikäisenä selkeä 2-4h ruokarytmi (eli tuossa iässä esikoinen oli rinnalla neljän tunnin välein ja kuopus klo 6, 8, 12, 16, 18, 20, 24). Kuulostaa ihan hirmuisen paljolta, että imettäisit puolivuotiasta vauvaasi noin tunnin välein vieläkin. Yleensä vastasyntyneet syö noin tiuhaan, jos siis tämä ei ole mikään vastikään tapahtunut imetyksen tiheentyminen (esim tiheänimunkausi).
Kyllä ne imetyskerrat siitä puolesta vuodesta puoleentoista harvenee kun kiinteitä alkaa mennä, ja väliin sitten kaikki Vaiheet (eroahdistus, sairastaminen, helteet). Uusisin kyllä liivit. Ihan KappAhlista olen ostanut pienemmässä koossa hyviä liivejä, isommassa koossa luottoliike on Lumingerie (asiakaspalvelu auttaa hyvin liivien valinnassa!). Itse myös muokkasin tavallisia liivejä imetysliiveiksi siirtämällä klipsit kulahtaneista.
Vierailija kirjoitti:
Mä hain heti alkuun liiviliikkeestä kunnon imetysliivit, näille lolloille ei mitkään henkkamaukat mahdu. Oisko ollu Anita-merkkiset, ei mitenkään seksikkäät tai kauniit mutta asiassaan hyvinkin toimivat. Hintaa oli noin 80€ mutta käytin niitä mukavuutensa vuoksi vielä imetyksen loputtuakin ja vielä toisenkin lapsen imetyksessä. Ei paha hinta sinänsä, liivit olivat käytössä kolmisen vuotta. Nyt ne kaarituettomat kangaslerpukat ovat jo vähän venahtaneet eivätkä enää pidä rintoja sillä tasolla millä haluaisin niiden olevan :D. Muuten olisivat kaiketi käytössä vieläkin.
Eli siis, omaan kokemukseeni pohjaten suosittelisin hankkimaan ihan kunnon liivit. Paljon mukavampaa mennä, olla ja tehdä kun rinnat ovat kunnolla tuettuna! Ja näyttääkin paremmalta.
Minä taas suosittelisin hankkimaan vähintään kahdet liivit, koska hyvä niitä imetysliivejä olisi välillä pestäkin.
Itse olen puolivuotiaan kanssa pärjäillyt jo ihan omilla raskautta edeltävillä liiveillä tai napakoilla urheilutopeilla, mutta yksilöllistä tämäkin.
Meillä vuoden ikäinen viihtyy edelleen paljon rinnalla. Tuo imetyksen kesto riippuu ihan täysin äidistä ja lapsesta. Suosittelen Bravadon imetysliivejä. Niitä saa esimerkiksi Iso-Britanniasta tilattua edullisesti.
Kiitos vinkeistä, katselen ainakin noita Anitan liivejä. Onkohan kaarituet huono idea tai epämukavat imetysaikana? Ilmeisesti alkuun niitä ei suositella, jottei tule tiehyttukoksia, mutta tässä vaiheessa maidontulo on jo tasaantunut. Mites sellaiset topatut kupit, onko vaikea laittaa pois tieltä imetyksen ajaksi? Kiitos taas vinkeistä!
Vauva on syönyt suunnilleen samaa tahtia koko ikänsä, mutta lopetti itse yösyötöt joskus reilun kuukauden ikäisenä. Syö myös tuttia, mutta imemisen tarve on tosi kova. Kasvanut myös hurjaa tahtia. Tiedän kyllä että syö usein, mutta en ole kokenut imetystä raskaana, enkä ole juuri pyrkinyt vaikuttamaan rytmiin. Jos on jotain parempaa tekemistä (vieraita, reissussa, äiti poissa kotoa) saattaa pitää pidemmän tauon. Nyt kun on kiinteitä aloiteltu, olisi kiva jos ne alkaisivat maistua paremmin. Uskon että sitten vauva vähentäisi rinnalla käyntiä luonnollisesti.
Ap
Riippuu varmaan miten pitkään aiot imettää ja aijotko hankkia lisää lapsia.
Bravadon Body Silk Seamless-imetysliivejä kehutaan paljon netissä ja ihan oikeassa ovat kehujat. Itsekin intouduin tilaamaan muutamat briteistä (maksoi n. 30e kun Suomessa hinnat on n. 50e) ja sen jälkeen jäi kyllä lindexin ja kappahlin liivit komeroon. On tosi miellyttävät päällä.
Mä imetin esikoista 2v2kk kunnes uuden raskauden myötä maito loppui ja niin loppui lapsen mielenkiintokin. Hyvin voi ostaa tossa vaiheessa uudet imetysliivit :)
Ostaisin parit uudet imetysliivit. Bravadot ja Hotmilkit mun suosikkeja, jos löydät hyvät ja nätit niin voithan pitää niitä, vaikka imetys loppuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan miten pitkään aiot imettää ja aijotko hankkia lisää lapsia.
Bravadon Body Silk Seamless-imetysliivejä kehutaan paljon netissä ja ihan oikeassa ovat kehujat. Itsekin intouduin tilaamaan muutamat briteistä (maksoi n. 30e kun Suomessa hinnat on n. 50e) ja sen jälkeen jäi kyllä lindexin ja kappahlin liivit komeroon. On tosi miellyttävät päällä.
Nämä on kyllä oikeasti hyvät liivit jos ei ole erityisen runsas rintavarustus. Käytän ehkä salaa edelleen vaikka imetyksen päättymisestä on kaksi vuotta 😳
Tottakai liivejä on hyvä olla useampi, kuin vain yksi :D. Siis ostin heti alkuun yhdet kalliit ja parit halvat, ne halvat eivät kestäneet käytössä edes sitä puolta vuotta. Ihan ensimmäiseksi, vauvan synnyttyä, ei varmaan kannata ostaa montaa kallista liiviä kun rintojen koko saattaa vielä muuttua kunnes maidontulo on kunnolla alkanut ja tilanne vähän vakiintunut. Samat imetysliivit eivät välttämättä ole sopivan kokoiset enää toisen lapsen kanssa.
Ostin kahdet kaarituelliset ja topatut, toiset olivat Anitan ja aivan ihanat päällä nekin. Topattu kuppi oli pehmeä ja suhteellisen helppo avata, sulkeminen olikin vähän vaikeampaa alkuun (ei onnistunut yhdellä kädellä harjoittelematta). Topattu kuppi ei jousta samaan tapaan rinnan koon mukana kuin kankainen. Minulla koko vaihteli koko imetysvuoden "tyhjästä täyteen" ja ajoittain oli hyvinkin epämukava olla kun kupin reunat painoivat rintaa. Abecitan liivit eivät olleet makuuni ollenkaan (maksoi alle 30€), toppaus oli tosi jäykkä eikä kuppia meinannut millään saada tieltä pois. Oli myös tosi tarkkaa imetysasennon suhteen, ettei kuppi tai kaarituki painanut ikävästi itseäni saati vauvaa.
Kokeilemalla se selviää mikä itsellä toimii parhaiten. Mä tykkäsin topatusta ja kaarituellisesta eniten, ehkä sen ryhdikkyyden vuoksi. Harmi ettei tullut testattua imetysurheiluliivejä, tavalliset urheiluliivit olivat ainakin mahdottomat imetykseen ellei niitä riisunut puoliksi pois päältä.
Up