12v poika peruutti 6v veljensä päälle traktorilla
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka 12-vuotias voi ajaa traktoria?
Ai että, jos olisi ollut 15 niin asia olisi ollut ihan ok?
Moottoriajoneuvoa saa ajaa, jos omistaa siihen oikeuttavan ajokortin.
Olisko ollut silloin ok jos olisi omistanut ko kortin? En ymmärrä pointtiasi.
Tervetuloa maaseutu nykyaikaan ja vastuullisuuteen, noudattamaan lakeja ja tolkkua! Kukaan täysipäinen vanhempi ei päästä ala-asteikäistä traktorin rattiin. Traktorit ovat isoja työkoneita, ei leluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaispojat on leikkipuistossa ja iskä antaa vauhtia keinussa. Maalla samanikäiset ajaa traktoreilla ja tekee metsätöitä.
Maalla lapset tekevät kuumassa raskaita hommia ja se on ok- Kiinalainen pentu vääntää hikipajassa farkkuja ja se ei ole ok.
Maalla lapset käy kuitenkin päätoimisesti koulussa toisin kuin nuo pitkää päivää ympäri vuoden vääntävät kiinalaiset. Eikö teillä kaupungissa lapset osallistu kotitöihin? Selittääkin paljon.
kotityöt ja metsätyöt on mun mielestä eriasia. Mun lapsi imuroi, mutta ei se metsässä ole puuhommissa tai pellolla pyörimässä 33 asteen helteellä heinähommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaispojat on leikkipuistossa ja iskä antaa vauhtia keinussa. Maalla samanikäiset ajaa traktoreilla ja tekee metsätöitä.
Maalla lapset tekevät kuumassa raskaita hommia ja se on ok- Kiinalainen pentu vääntää hikipajassa farkkuja ja se ei ole ok.
Maalla lapset käy kuitenkin päätoimisesti koulussa toisin kuin nuo pitkää päivää ympäri vuoden vääntävät kiinalaiset. Eikö teillä kaupungissa lapset osallistu kotitöihin? Selittääkin paljon.
Olen maalta kotoisin, mutta ei meillä lapset osallistuneet tilan töihin. Me olimme kesäisin suunnistus- ja musiikkileireillä. Äitikään ei osallistunut maataloushommiin, hän kävi kaupungissa töissä. Isällä oli apuna "Matti", jolle isä antoi paljon vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silloin onnettomuus olisi vältetty. Joka tapauksessa lapsi syyllistyi kuolemantuottamuksen lisäksi kortitta ajoon
Kamala taakka hänellä on lopun elämäänsä. Velisurma.
Vierailija kirjoitti:
Traktorit ovat isoja työkoneita, ei leluja.
Lapset eivät leiki niillä vaan osallistuvat työn tekoon.
Lasten ei kuulu tehdä aikuisten töitä aikuisten koneilla. Kyllä se on aikuisen ja vanhemman vastuulla tämä asia ymmärtää ja pitää huolta lapsensa turvallisuudesta. Traktorityöskentely ei tietenkään ole 12-vuotiaalle sopivaa tekemistä eikä se todellakaan ole mikään kotityö. Tokihan osa aikuisista ja vanhemmista ei ymmärrä lastensa hyvinvoinnin päälle ja ihan tällaisia normaali-ihmiselle päivänselviä asioita, siksi täällä onkin lastensuojelu pakahtumassa työmäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silloin onnettomuus olisi vältetty. Joka tapauksessa lapsi syyllistyi kuolemantuottamuksen lisäksi kortitta ajoon
Miten? Luuletko että kortti olisi ilmoittanut että takana on pikkuveli jota ei vain näy?
Ihan oikeastiko joku vanhempi puolustelee 12-vuotiaan laittamista traktorihommiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotityöt ja metsätyöt on mun mielestä eriasia. Mun lapsi imuroi, mutta ei se metsässä ole puuhommissa tai pellolla pyörimässä 33 asteen helteellä heinähommissa.
Minä kirjoitin 13 vuotiaasta metsässä puita kuormaavasta lapsestamme. En voi ymmärtää kuinka se korpeaa monia. Ensinnäkin valitaan tietysti metsätöihin sopiva keli. Jos mennään huonolla kelillä niin silloin vain aikuisia tai korkeintaan vanhin lapsi mukaan joka saa olla lämpimässä traktorin hytissä (talvella). Näitä metsäpäiviä tulee lapsille 3-10 kpl vuodessa. Ja ne kestävä 2-6 tuntia kerrallaan. Mukana on hyvät eväät ja riittävästi vaatetta. Ja yleensä lapset nauttivat niistä paljon. Toki joskus joku kyllästyy ja haluaisi jo aikaisemmin kotiin. Mutta en ymmärrä kuinka tuo on kohtuutonta raadantaa ja pilaa huolettoman lapsuuden?
Toisekseen tuntuu että monet on unohtaneet kuinka lyhyen aikaa lapsia on suojeltu kuten nyt. Juuri juttelin naapurin pappan kanssa joka oli joutunut noin 10 v iästä lähtien hoitamaan miesten työt heidän maatilallaan isän kuoltua. Ja itse tein paljon töitä lapsena maatilalla ja olen syntynyt -70 luvulla. Mutta en kokenut sitä raatamiseksi, orjuudeksi ym. Minusta oli kiva tehdä aikuisten kanssa töitä. Olin ylpeä kun 13 vuotiaana ekan kerran lypsin yksin kaikki lehmät ja autoin lehmän poikimsen yksin jne. Enemmän se oli sellaista yhdessä tekemistä. Ja jos saisin elää lapsuuden uusiksi niin mielummin tuo mitä sellainen elämä jossa kaikki käyvät perheestä omissa harrastuksissaan ja yhteinen perheaika jää tosi vähäksi(kuten monilla nykyään kaupungissa).
Siis varmaan vuosittain tulee näitä traktorikuolemia, tällä kertaa valitettavasti lapsi kyseessä.
Maaseudulla on myös vanhempien valvottava lapsiaan, ihan niin kuin kaupungissakin.
Ei 6v alle jää jos vanhemmat katsoo perään.
Mutta eihän ne maalla valvo lapsiaan.
Itsekin ajoin traktoria - ja kopitonta- jo huomattavasti nuorempana. Olisinkohan ollut ekalla luokalla koulussa, eli n. 7 vuotiaana.
Aivan tavallista aikanaan ja luulisin, ettei poikien ajohalut ole niistä ajoista ainakaan vähentyneet.
Sama juttu oli vielä minun lapsuudessa maalla. Peltotöissä oltiin vaikkei jalat vielä yltäneet polkimiinkaan tai ei jaksanut painaa kytkintä, vaihde vaan hitaalle päälle ja ohjaimiin. Omat lapset ei enää ole niin kiinnostuneita ja ei ole enää pakko kuten silloin. Ajoin valtateilläkin isoja kuormia jo 10-vuotiaana ja olen naispuolinen, jos sillä nyt jotain merkitystä jollekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala taakka hänellä on lopun elämäänsä. Velisurma.Miten? Luuletko että kortti olisi ilmoittanut että takana on pikkuveli jota ei vain näy?
Onnettomus tarkoittaa tilannetta jota ei voinut aavistaa eikä siten estäkkään. Kortti ei olisi muuttanut mitään.
"Toisekseen tuntuu että monet on unohtaneet kuinka lyhyen aikaa lapsia on suojeltu kuten nyt. Juuri juttelin naapurin pappan kanssa joka oli joutunut noin 10 v iästä lähtien hoitamaan miesten työt heidän maatilallaan isän kuoltua. Ja itse tein paljon töitä lapsena maatilalla ja olen syntynyt -70 luvulla. Mutta en kokenut sitä raatamiseksi, orjuudeksi ym. Minusta oli kiva tehdä aikuisten kanssa töitä. Olin ylpeä kun 13 vuotiaana ekan kerran lypsin yksin kaikki lehmät ja autoin lehmän poikimsen yksin jne. Enemmän se oli sellaista yhdessä tekemistä. Ja jos saisin elää lapsuuden uusiksi niin mielummin tuo mitä sellainen elämä jossa kaikki käyvät perheestä omissa harrastuksissaan ja yhteinen perheaika jää tosi vähäksi(kuten monilla nykyään kaupungissa)."
Kylläpä tuossakin nyt on veljensä kuoliaaksi ajanut poika varmasti tyytyväinen ja ylpeä. Jotain suhteellisuudentajua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12v. vastuussa vanhemmat. Samoin siitä 6vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on myös vanhempien valvottava lapsiaan, ihan niin kuin kaupungissakin.
Ei 6v alle jää jos vanhemmat katsoo perään.
Mutta eihän ne maalla valvo lapsiaan.
Ei tietenkään. Kaupungissa taas yksikään lapsi ei ole ikinä joutunut onnettomuuteen, mutta siellähän vanhemmat ovat 100% ajasta täydellisiä.
Mitä ihmeen maalaiset vastaan kaupunkilaiset -sotaa tästä saadaan? Hirveä tapaturma, mutta ei se tarkoita, etteikö maalla asuvat osaisi lapsiaan hoitaa. Vai meinaatteko, että se Suomenlinnassa pudonnut lapsikin oli maalta kotoisin? Jotkut vanhemmat eivät vaan osaa arvioida riskejä oikein, olivat sitten maalaisia tai kaupunkilaisia. Eikä tästäkään ole tietoa, miksi se pieni oli väärässä paikassa.
Lapsia ei voi tynnyrissä kasvattaa. Vahinkoja sattuu. Tuntuu pahalta sen isoveljen puolesta, kauhea taakka kantaa.