Onkohan Suomessa koskaan ollut näin pitkää hellejaksoa putkeen?
Kommentit (30)
Ilttiksessä oli artikkeli eilen, jonka mukaan kuluva heinäkuu olisi lämpimin yli 100 vuoteen - mutta siltikin tilastojen mukaan vasta "5.-10. lämpimin"...
Lämmintä - ja "äärimmäisiä sääilmiöitä" on siis ollut ennen ilmastonmuutosvouhotustakin - kysykääpä vaikka niiltä, jotka kokivat nälkävuodet...
2010 on muistissa, mutta sitä ennen tai sen jälkeen ei mitään vastaavaa, ennen kuin nyt.
2010 on vertaansa vailla mun muistikuvissa. Silloin meillä ei vielä ollut ilmalämpöpumppua. Nyt ei ole kerrassaan mitään valittamista. Myös työpaikalla ilmastointi kunnossa. Ulkona nautin ja suuntaan rannalle kera virvokkeiden. :)
Lyhyt on näköjään muisti. 2014 oli vastaava helle, muistan hyvin kun rakennettiin taloa. Hiki oli hommia tehdessä, mutta en valittanut silloin, enkä valita nytkään. Ihanaa on lämpö. Hankkikaa niitä tuulettimia ja kylmentäjiä ajoissa niin ei tarvitse sitten seuraavissa helteissä taas vinkua.
2010 oli ainakin Pk-seudulla pitkälti päälle kuukauden päivät +30 tai yli joka päivä. Oli kamalaa 2 veen kanssa.
Öisin on viileää. Se auttaa paljon. Ja näemmä tähän tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan voisin yhtyä. En nimittäin tähän astisen elämäni aikana ole itse kokenut hellettä tällä tavalla. Mikä tekeekin tästä sitten poikkeuksellisen epämukavan ja vaikean sietää niin sitä en tiedä. T.N26
Samat mietteet minulla. Muistan kyllä nuo vuosien 2010 ja 2014 helteet, mutta en muista kärsineeni niiden aikana niin paljon kuin nyt. Nyt on aivan hirveä olo koko ajan. Ei saa nukuttua, pyörryttää, heikottaa... Juotavaa litkin koko ajan, mutta olo on silti poikkeuksellisen kauhea.
Terv. toinen 26-vuotias
Erilaisia oli nuo mainitsemiesi vuosien helteet. Eivät kestäneet näin kauan ainakaan tällä paikkakunnalla, kuumaa kyllä oli, mutta ei tällaista kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
No koskaan ei ole ainakaan ollut näin kuumaa putkeen. Meilläpäin on ollut hellettä koko Heinäkuu ja lämpöä plus miinus 30 joka ikinen päivä.
En usko. Kerro paikkakunta?
Kyllä mullakin sellainen muistikuva on, että vaikka on ollut pitkiä helleputkia, niin lämpötilat ovat olleet useimpina päivinä 25-28 astetta, sitä lämpimämpää on ollut sitten aina välillä. Mutta nyt ollaan pääasiassa 28-30 asteessa ja monina päivinä ylikin.
Ei tällaista ole ollut mielestäni minun elinaikanani ja olen 50 v.