Minulla on teoria hellehulluista. Mitä olette mieltä tästä?
Ok, hellehulluja on tasan kahta, päinvastaista tyyppiä. Toisten mielestä helle on maailmanloppu, hirveä narinan aihe ja pilaa kesäm. Tätä tyyppiä en ole ikinä oikeassa elämässä tavannut, mutta täällä av:lla he palstailevat ahkerasti, siksi yritänkin teidän avullanne muodostaa teorian heistä.
Toinen ääripää on niitä, joidne mielestä kesää ei ilman hellettä tule. Tällaisia en ole tavannut myöskään koskaan oikeassa elämässä, enkä ole nähnyt heitä täällä av:llakaan.
Normiporukka asettuu tuohon välille. Ei pidetä kovista helteistä, mutta ei myöskään pidetä sitä maailmanloppuna.
Mutta niin, se teoria.
Minusta hellettä neuroottisesti inhoava ihminen on sellainen, jolle kaikkinaiset ruumiintoiminnot ovat noloja ja vieraita. Hikoileminen on ällöä, koska tuollainen ihminen tekee istumatyötä, eikä juurikaan urheile (korkeinaan käy rauhallisella kävelylenkillä, koska ei siedä hikoilua ja ponnistelua).
Tuollainen ihminen on aika estoinen monin tavoin, piereskely on järkytys, seksi vähän likaista ja noloa, oksennustauti aivan kammottavaa....
Liikalihavia he eivät välttämättä ole, pikemminkin päinvastoin. Itsehallinta on heille tärkeää, ja sopeutuminen uusiin olosuhteisiin on heille erittäin vaikeaa senkin takia. Heistä on inhottavaa, että säätila jotenkin sanelee sen, mitä voi ja jaksaa tehdä.
Mitäs sanotte? Kontrollifriikkejä sisäkatteja siis.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on hellehulluhullut, joille on valtaisa trauma, kun joku pitää jostakin mistä hän ei.
Heh, he ovat juurikin tuota ekaa hellehullukategoriaa. Minä ajattelen sen johtuvan tuosta kontrollinhalusta. Ei hyväksytä sitä, että omat prefrenssit eivät ole muillekin tärkeitä.
Ap
Tuo kontrollifriikkeys mullakin on käynyt mielessä. Sekoavat kun tulee eteen asioita joihin eivät voi vaikuttaa 😂
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Inhoan hellettä, mutta en häpeä kehoani, pieruja, en pese käsiä käyyäni vessassa ellen selkeästi "osu" perseeseeni jne.
Noin se justiinkin on. Tunnen yhden tuollaisen. Koskaan ei ole hyvä, talvella töissä naristaan kylmyydestä toppatakki päällä, kesällä naristaan kuumuudesta ja raahataan joka paikkaan tuuletinta.
Voi pylly ..hellehullu..naurettavia nimityksiä. Yks tykkää yhdestä joku toinen jostain toisesta, eläköön erilaisuus!
Ja minulla puolestaan on teoria, että Anni Törn on fiktiivinen hahmo, joka on luotu perhe- ja peruspalveluministeriössä.
Hänen murhaajansa, jonka nimi kenties Yori, Adolf Assman tai nimetön, on myös fiktiivinen.
Heidät on luotu tarinaksi, jolla kiirehditään päihde ja mielenterveyslain uudistusta.
Kyseiseen lakiin kuuluu mm. pakkohoito päihdeäiteille ja putki-humalaisille.
Mutta mulla on sulle toimivampi teoria: syy löytyy jokaisen aineenvaihdunnasta, jos se on tukossa, esim. kirlpirauhasen vajaatoiminnan (tai ylikierroksilla liikatoiminnan) takia, helle inhottaa, jos taas ihmisellä on terve ja tasapainossa oleva aineenvaihdunta, ei tämä keli hätkäytä.
Se, että unohdit sen toisen hellehullu-tyypin kuvauksen, kertoo kyllä mikä sinä olet 🤣
😂 jepjep. Osut ap oikeaan. Nykyajan ihmiset on käsittämättön hienopieruja. Hikoilu on kehon normaali keino viilentää ruumiinlämpöä, ja jos ihminen on hyväkuntoinen ja tottunut hikoilemaan urheillessa, se ei ole mikään kriisin paikka helteilläkään.
Tai sitten voi vihata helteitä vain yksinkertaisesti siitä syystä, että elimistö ei kestä kuumuutta sairauden takia (itsellä MS). Vanhuksilla on myös usein heikentynyt heikentynyt lämmönsietokyky.
Vierailija kirjoitti:
Se, että unohdit sen toisen hellehullu-tyypin kuvauksen, kertoo kyllä mikä sinä olet 🤣
Etkö osaa lukea?
Minä en ole ikinä törmännyt sellaisiin, joiden mielestä helle olisi ihanaa. Siksi en osaa heistä muodostaa mitään teoriaa, en ole av:llakaan koskaan heidän kommenttejaan nähnyt.
Pelkästään sellaisia normi-ihmisiä, joiden mielestä tämä keli ei ole maailman paras, mutta normaalivaihtelun piiriin mahtuu ja kestettävissä.
Ei helle minustakaan mikään ihanneolotila ole. Minä tykkäisin semmoisesta 22-24-asteisesta kesäsääsrä eniten. Mutta kestän helteen ilman sen kummempaa raivoa.
Ap
Onko siinä jotain vikaa, jos on sitä mieltä, että helle on ihanaa?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi vihata helteitä vain yksinkertaisesti siitä syystä, että elimistö ei kestä kuumuutta sairauden takia (itsellä MS). Vanhuksilla on myös usein heikentynyt heikentynyt lämmönsietokyky.
Toki, teistä en nyt puhu. Vaan perusterveistä ihmisistä, joiden elämä menee ihan sekaisin lämpötilan noustessa.
Ap
En pidä helteestä, koska liian kuuma on vain epämiellyttävää ja ei jaksa mitään. Olen hoikka, piereskelen, hikoilen yms. ihan ilman hellettäkin. En pidä saunastakaan kuumuuden takia, se ei vain sovi minulle. Siedän helteet, mutta en tosiaan niitä rakasta. Ehkä ihmiset jaksaisivat nämä helteet tai miksei pakkasetkin paremmin, jos niistä ei jauhettaisi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No minusta ei ole, mutta tietysti se vaikuttaa elämään, jos kesä on jonkun mielestä ilman hellettä pilalla. Ääripäät vaikeuttavat elämää.
Ap
Aloittaja, monet ihmiset kärsivät joko ikänsä tai sairauksiensa vuoksi helteestä.
Osalla on tukala olo kuumalla ilmalla.
Osalle helle on piinallinen, koska he liikkuvat niin paljon.
Minä pidän kuumasta säästä ja palelen kylmällä, mutta olen niin vanha, etten tuomitse toisin ajattelevia ihmisiä.
N 53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta ei ole, mutta tietysti se vaikuttaa elämään, jos kesä on jonkun mielestä ilman hellettä pilalla. Ääripäät vaikeuttavat elämää.
Ap
Ei mun mielestä kesä ole pilalla, jos ei ole hellettä, mutta jos hellettä on, niin sehän on sitten mukavaa.
Ei noista ole työntekoon sen enempää kuumassa kuin kylmässä. Jollakin tavalla mökkiytyneitä ihmisiä jotka eivät muutenkaan viihdy ulkoilma aktiviteettien parissa. Eivät muutenkaan kestä vastuksia millään elämän alueella.
Sopii osittain minuun, osittain ei. Teen ruumiilliista työtä, mutta silti en työssäni juurikaan hikoile, koska työskentelen kylmässä. En ole edes lapsena pitänyt helteistä, joten en tiedä, miten paljon tämä liittyy siihen työhön tai elämänasenteeseen. Hiki ja oksennus kyllä ällöttää, en oikein ymmärrä, mitä ihmeellistä siinä on. Ja minä olen kyllä sellainen, että minulle tulee esim huono olo veren näkemisestä ja jos tv:ssä vaikka näytetään jotain leikkausronkkimista. En tiedä onko se nyt varsinaisesti estoisuutta, jos ei pidä kusen ja paskan ja muiden eritteiden hajuista ja tunteesta, ehkä sitten joidenkin mielestä. Enkä ole koskaan ajatellut, että olisi jotenkin mielenterveydeksi luokiteltavaa, jos harmittaa, ettei pitkään aikaan voi tehdä sitä mitä huvittaa.
Ja sitten on hellehulluhullut, joille on valtaisa trauma, kun joku pitää jostakin mistä hän ei.