Uskooko joku oikeasti noihin terveydenhuollon salassapito -ja vaitiolovelvollisuuksiin?
Jos on paikalla kyseistä henkilöstöä varmasti tiedätte että se on sanahelinää...
Kommentit (41)
Olen törmännyt sairaanhoitajaan, joka ei ilmeisesti tiennyt koko salassapitovelvollisuudesta. Hän tuli kertomaan minulle omaiseni muistitestin tuloksen, vaikkei edes kyseiselle henkilölle itselleen vielä ollut sitä kerrottu.
Kaiken lisäksi tämä hoitaja kertoi aivan avoimesti, että oli saanut tietonsa lääkäriltä. Omaiseni ei ollut potilaana tuossa paikassa, joten lääkärilläkään ei olisi ollut oikeutta juoruta hänen tietojaan hoitajille. Lääkäri oli saanut omaiseni testituloksen, koska ko. kunnassa oli tuollainen tapa - kotona tehtyjen testien tulokset annettiin tiedoksi myös paikallisen vuodeosaston lääkärille.
Mitä väliä? Jos jollain ei ole muuta tehtävää kun lukea tietojani tai kertoa niistä eteenpäin, ni anti mennä vain :D
MItään salassapitoa ei ole. Hoitolaitoksen esimieskin kertoi julkisesti henkilöstön yksityisiä asioita, joita ei varmasti olisi saanut kertoa. Sama välinpitämätön kohtelu jatkui asiakkaitten kohdalla. Kammottavaa kuunnella miten "hitleri" hallitsi.
Mites muuten tällainen, kun olen terveydenhuollon toimipisteessä töissä, en kuitenkaan hoitohenkilöstöä, kuten eivät kolleganikaan. Meillä kuitenkin on vaitiolovelvollisuus potilasasioista. Minä kävin lääkärin vastaanotolla ruokataukoni aikaan (palkatonta) niin joku kollega oli kielinyt tästä esimiehelle. Eikö tämä ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista. Mielestäni on. Miten pitäisi toimia? Esimiehen reaktio asiaan on, että kollegani tekivät mitä pitikin. Ja millähän perustein?! Asia tuli siis ilmi siten, että esimies tiedusteli, miksi en ole kertonut hänelle käynneistäni. Kuitenkin kyseessä palkaton aika, jolloin saa jopa poistua työpaikalta. En raportoi jos käyn kaupassa, miksi lääkärikäynnistä pitäisi?
Potilaista kyllä saa puhua, muttei tunnistettavasti. Ei saa siis kertoa nimeä, kuvailla tarkasti ulkonäköä yms. Saa kyllä tasan tarkkaan kertoa puolisolle, naapurin Ritvalle tai vaikka lehdistölle että "tänään oli riehuva peräpukamapotilas, lääkäri joutui antamaan rauhoittavaa lääkettä kun riehkaisi niin ympäriinsä että pukamoista veri tirskahti".
Olen töissä sairaalassa. Minulla ei ole mitään oikeutta katsella edes omia tietojani ohjelmistosta. Ainoastaan sellaisia henkilötietoja jotka liittyvät hoitamiini asiakkaisiin. Näitä tietoja muuten valvotaan ja se on aika äkkiä kengänkuva persauksille jos tietosuojaa rikkoo.
Sitten jos vuotamisesta jää kiinni, joku voi keksiä kaiken maailman hätävalheita pelastaakseen nahkansa. Tämä on jotenkin vielä nolompaa kyseiselle henkilölle, kun tapaus on aivan kiistaton ja sen voi myös todistaa. Yhtä tällaista juttua olen päässyt, tai joutunut, seuraamaan.
Totta kai on aina yksittäisiä henkilöitä, jotka ei osaa pitää suutaa kiinni, se on mahdotonta estää, kun ihmisistä on kyse, mutta siksi on olemassa rangaistukset, jos vaitiolovelvollisuutta rikkoo. Kovin moni ei vaan tunnu valittavan minnekään, jos jonkun hoitajan tai lääkärin juoruilu tulee ilmi, vaan valitetaan mielummin anonyymisti av:llä ja muilla palstoilla...
En usko salassapitovelvollisuuksiin. Asun pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ainakaan noudateta mitään salassapitovelvollisuutta.
No en varmasti kun niin paljon naisia alalla.
Naiset ovat äärettömän uteliaita.
No minä valitin, asia meni johtavalle lääkärille muistutuksena käsiteltäväksi. Olen vasta hiljattain saanut tietää, että vastauksessa minulle ehkä annettiin vääriä tietoja. Kaikkiaan juttu vaikuttaa todella eriskummalliselta. En tiedä miten tästä jatkan, mutta jotain kyllä on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ne on niin tarkoin säädeltyjä, että henkilö irtisanotaan, jos rikkoo tuota sopimusta. Itse allekirjoitat aina paperin, jossa annat suostumuksen tietojen luovuttamiseen joillekin tahoille tai sitten et anna. Piste!
Mulla pari terveydenhoitoalalla työskentelevää sukulaista, ja voin kyllä kertoa, että ei tietoakaan mistään salassapidosta! Kaikki mehevät jutut kerrotaan muille. Myös mun omia juttuja on kerrottu, kun tuttu oli sairaalassa töissä. Enkä tarkoita mitään tietojen eteenpäin antamista toiselle terv. h. yksikölle, vaan muille yhteisille tutuille, jotka paljasti kerrotut jutut mulle.
Uskon.
Jos joku juoruaa minusta, niin entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
No en varmasti kun niin paljon naisia alalla.
Naiset ovat äärettömän uteliaita.
Pahimmat juoruajat ovat miehiä. Poikkeuksetta.
Kun olen katsellut tietojani tuolta kanta.fi:sta, niin aika paljon siellä näyttää olevan virheitä. Eli lääkäri on kirjoittanut koneelle osittain jotain aivan muuta kuin mitä todellisuudessa olen kertonut hänelle. Jos joku juoruakka nyt sitten kertoo näitä eteenpäin, niin eipä ainakaan kaikki kerrottu ole totta.
Kuule sinne voi tarinoida melkein mitä sylki suuhun tuo.
Esimerkiksi omiin tietoihini oli kirjoitettu puutaheinää työttömyydestä. Että olen kuulemma ollut usean vuoden ajan työttömänä. Ja en ole tällaista maininnut. Täyttä paskaa ja kiusaamista.
Pieni paikkakunta kyseessä. Niiden miesten piirit on hyvin pienet. Tuntevat toisensa.
En enää. Tiedot voi näköjään hakea monelta taholta ilman lupaasi ja käyttää vaikka tutkimusmateriaalina. Enää en puhuisi ongelmia ääneen. En myöskään antaisi verinäytteitä tai muuta tutkimuskäyttöön enää. Isoveli kerää tietoja muttet pysty itse niiden käyttöä seuraamaan.