Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen sisäiset kulttuurierot

Vierailija
26.07.2018 |

Kertokaapa osittain leikkimielellä, mutta silti mielestäsi huomattavat erot Suomen sisällä olevista kulttuureista. Erot voivat siis olla pohjoinen-etelä akselilla tai länsi-itä, tai vaikka ihan johonki paikkakuntaan liittyviä tapoja tai eroavaisuuksia.

Olen itse lapista kotoisin ja olen asunut nyt yli kymmenen vuotta eri puolella eteläistä Suomea. Mielestäni suuri ero on esimerkiksi siivouksessa. Olen tottunut että vuodevaatteet vaihdetaan joka viikko ja petivaatteet tuuletetaan samalla ulkona. Vieraita varten koti siivotaan aina!! Muutenkin vieraanvaraisuudessa on mielestäni eroa. Olen lapissa huomannut että ihmiset todellakin tarjoavat vaikka omista vähistään vieraalle evästä. Aina pitää olla pullanpuolta kahvin kanssa ja mielellään aina tuoretta. Täällä etelässä taas harvoin vieraisiin satsataan niin perusteellisesti, vaan yleensä tarjottava on jokin pikainen valmispulla tai ei mitään kahvin kanssa. Myös siivous tehdään joskus jos aikaa on. Toki täällä elämä muutenkin hektisempää eikä ihmisillä tunnu olevan aikaa oikein mihinkään. Lisäksi harva nuori tekee täällä "kotiruokaa" vaan aika paljon käydään ulkona syömässä tai syödään valmisruokaa. Luonnollisesti koen siis että lapin jänkhät, nuoretkin, jaksavat edelleen panostaa perusarkeen enemmän. Syödään perinteisiä ruokia ja vietetään kattilan äärellä kauemmin aikaa.

No niin kertokaapa muutkin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa, etenkään Hesassa, ei katsota ihmisiä, eikä puhuta vieraille.

Mutta jo pikkukaupungeissa ihmiset katsovat toisiaan pelkästään kadulla kävellessään ja esim. kaupoissakin palvelu on huomattavasti ystävällisempää.   Sitten kun muuttaa isommasta takaisin pienempään, niin tämä oikein hämmästyttää aluksi - kun kaikista vastaantulijoista miettii vähän aikaa, että hei, tunnenkohan mä ton ihmisen jostain vai miksi se katsoi mua, kun ei heti muista tätä eroa.

Isoissa kaupungeissa on nykyisin myös enemmän todella säälittävää porukkaa, esim. jotain toisen polven FAS-aikuisia juoppoja, samaten näkee todella huono-osaisia lapsiakin jo - mutta pikkukaupungeissa esim. jo pultsarien määrä on vähentynyt roimasti ja kaikilla taitaa olla jo asuntokin.

Eli välittäminen ja sosiaaliverkot - näissä on eroa ja kaupungeissa kukaan ei vaan välitä, vaikka esim. Hesakin on rahoissaan oleva kaupunki ja maaseudulla on nyörit tiukalla.

Vierailija
22/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa paljon työttömiä juoppoja - stereotypiäko?

'

Hesalaiset eivät tunne muuta Suomea yhtään, eivät ole monestikaan käyneet juuri missään kehä kolmosen ulkopuolella  - kun taas pienemmiltä paikkkakunnilta tulevat ovat monet asuneet useammallakin paikkakunnalla ja jopa eri puolilla maata, esim, opiskeluiden ja töiden takia.

Hesalaiset = maalta muuttaneet

Stadilaiset = paljasjalkaset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Hesalaiset eivät tunne muuta Suomea yhtään, eivät ole monestikaan käyneet juuri missään kehä kolmosen ulkopuolella  - kun taas pienemmiltä paikkkakunnilta tulevat ovat monet asuneet useammallakin paikkakunnalla ja jopa eri puolilla maata, esim, opiskeluiden ja töiden takia.

Helsinki on Hesa muualla Suomessa. Ja kaikki helsinkiläiset lyhennettynä hesalaisia.

Vierailija
24/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Ei se tee susta paljasjalkaista että olet syntynyt Helsingissä. Sukusi on kuitenkin tullut muualta.

Vierailija
25/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idän ja lännen välillä on edelleen eroa että itä on rennompi, länsi tosikkomaisempi. Lappi on enemmän itäinen tämän suhteen. Sitten on erikseen erot alueista riippumatta. Täällä on paljon ihmisiä jotka hoitaa työnsä ja velvollisuutensa mallikelpoisesti. Sitten on toinen porukka jotka on ottaneet elämän tehtäväkseen loisimisen. Näihin kuuluu ihan kanta-suomalaisia soskupummeja, suurin osa ro.maaneista, suurin osa lä.hi-idästä ja af.rikasta tulleista "pa.kolaisista". Tämä on selkeä kulttuuriero näiden kahden välillä ja tämä on sellainen ero josta voi vielä tulla ongelmia koko valtiolle.

Määrittelemässäsi idässä tehdään tuplasti itsemurhia länteen verrattuna. 

Myös rikoliisuus on kaksinkertaista, terveysongelmat ym. 

Eli mikä tässä on rentoa?

Narun päässä rentoutuu kunnolla. Ei vaan puhtuaan nyt keskiverto ihmisistä. Nämä itsemurhat on ääripään juttuja.

Kummasti ne ääripäät kulminoituvat juuri idässä ja Lapissa. 

Miksi jokainen homo sieltä lähtee Etelä-Suomeen? 

Koska täällä ihmiset ovat suvaitsevaisia ja rennompia. 

Turha tulla selittämään, että rentous on jotai kälättämistä ja pullan tyrkyttämistä  kahvipöydässä. Se on aitoa toista kunnioittavaa asennetta ja se on paljon yleisempää täällä Helsingissä. 

Tuo räkyttäminen onkin tosi suvaitsevaista ja rentoa :)

Vierailija
26/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä länsi/itä vai kaupunki/maaseutu -jako, mutta useassa ketjussa on mainittu erilaisista tavoista olla kylässä tutuilla. Meillä Karjalassa kylään mennessä kuuluu auttaa, viedä tiskejä, tarjoutua kattamaan jne.

Halusi isäntäväki tai ei. Jotkut sanovat että eivät itse auta isäntäväkeä kyläillessään eivätkä tällaista apua toivo. Minusta olisi todella kiusallista istua tumput suorina kun toiset kattavat pöytää tms.

Samoin (kutsuttuna!) mökille mennessä tietenkin kantaisin vettä ja pesisin perunoita. Toiset sanovat ettei vieraiden kuulu tuollaista tehdä.

Vierailija
27/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelässä kun ei huvita nähdä toista ihmistä, vastataan kutsuun: "Katellaan". Pohjoisessa joko sovittiin tapaaminen kunnolla ja tuntuu, että pohjoisessa oikeasti halutaan nähdä muita ihmisiä. En muista, että minua oltaisiin pohjoisessa torjuttu. Etelässä olen näkymätön, pohjoisessa ihmiset uskaltavat katsoa toisia ihmisiä.

Vierailija
28/32 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelässä kun ei huvita nähdä toista ihmistä, vastataan kutsuun: "Katellaan". Pohjoisessa joko sovittiin tapaaminen kunnolla ja tuntuu, että pohjoisessa oikeasti halutaan nähdä muita ihmisiä. En muista, että minua oltaisiin pohjoisessa torjuttu. Etelässä olen näkymätön, pohjoisessa ihmiset uskaltavat katsoa toisia ihmisiä.

Siellä tosiaan kyylätään suu auki mollottaen jokaista vähänkin valtavirrasta poikkeavaa. 

Jos tämä on hyvä asia, niin asu siellä. 

Vierailija
29/32 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää

Vierailija
30/32 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa osittain leikkimielellä, mutta silti mielestäsi huomattavat erot Suomen sisällä olevista kulttuureista. Erot voivat siis olla pohjoinen-etelä akselilla tai länsi-itä, tai vaikka ihan johonki paikkakuntaan liittyviä tapoja tai eroavaisuuksia.

Olen itse lapista kotoisin ja olen asunut nyt yli kymmenen vuotta eri puolella eteläistä Suomea. Mielestäni suuri ero on esimerkiksi siivouksessa. Olen tottunut että vuodevaatteet vaihdetaan joka viikko ja petivaatteet tuuletetaan samalla ulkona. Vieraita varten koti siivotaan aina!! Muutenkin vieraanvaraisuudessa on mielestäni eroa. Olen lapissa huomannut että ihmiset todellakin tarjoavat vaikka omista vähistään vieraalle evästä. Aina pitää olla pullanpuolta kahvin kanssa ja mielellään aina tuoretta. Täällä etelässä taas harvoin vieraisiin satsataan niin perusteellisesti, vaan yleensä tarjottava on jokin pikainen valmispulla tai ei mitään kahvin kanssa. Myös siivous tehdään joskus jos aikaa on. Toki täällä elämä muutenkin hektisempää eikä ihmisillä tunnu olevan aikaa oikein mihinkään. Lisäksi harva nuori tekee täällä "kotiruokaa" vaan aika paljon käydään ulkona syömässä tai syödään valmisruokaa. Luonnollisesti koen siis että lapin jänkhät, nuoretkin, jaksavat edelleen panostaa perusarkeen enemmän. Syödään perinteisiä ruokia ja vietetään kattilan äärellä kauemmin aikaa.

No niin kertokaapa muutkin.

Taas yksi lappilainen paskanpuhuja, teidät on niin nähty. Tervemenoa takaisin sinne Lapin ihmemaahan.

Vierailija
31/32 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä ja pohjoinen on köyhempää ja sairaanpaa, mutta ei se sitä estä, etteikö myös rennompaa. Kun töitä on ylipäätään vähemmän, pidetään tyypillistä etelän kiirehtijää vähän tyhmänä.

Oleminen on Itä-Suomessa leppoisampaa. Itse tunnen vain hyvällä huumorilla varustettuja itäsuomalaisia, jotka ovat vieraanvaraisia ja hauskoja eivätkä pienestä hätkähdä. Itäsuomalainen tosin vetää kännit siinä kun helsinkiläinen lähtee terapeutille ja meditoimaan.

Toki sinne peräkylille on jäänyt monen sukupolven ajan kaikkein huonoiten pärjäävä aines, joten päihde- ja mt-ongelmat ovat varmasti tavallisempia kuin etelässä.

Vierailija
32/32 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

etelä-pohjanmaa on mun koti, ja muuhun suomeen verrattuna siellä asenne on, että tehään ei jaaritella. Jos halutaan muutos, se muutos tehdöön itse. Työttömyys pienintä koko Suomessa, koska kaikki pistetään töihin, kukaan ei katsele tyhjänpanttia ja ihmiset kovia tekemään töitä. Mistäköhän johtuu että yrittäjät ovat seudulla arvostettuja ja niitä tuetaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi