Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttäkää suuntamerkkiä pyöräillessä

Vierailija
26.07.2018 |

Kaksi kokemusta eiliseltä pyöräilymatkalta.

Ensimmäisessä olin ohittamassa pyörätiellä toista pyöräilijää vasemmalta, kun hän yhtäkkiä ennalta varoittamatta ja ympärilleen katsomatta päättikin käätyä vasemmalla olleelle sivutielle. Sain juuri ja juuri väistettyä, mutta kyseinen sankari päätti alkaa pää punaisena huutaa miten minun olisi pitänyt käyttää soittokelloa. Ihan uteliaisuuttani, soitatteko kelloa joka kerta jonkun ohi mennessänne mikäli tilaa on ihan riittävästi?

No, toinen tapaus. Olin itse kääntymässä vasemmalle, joten ojensin vasemmanpuoleisen käteni sivulle. Takaani tullut kilpapyöräilijä huikkasi kiitokset merkin käyttämisestä, ilmeisesti olisi muuten ollut tulossa juuri ohi. Kukaan ei joutunut raivoamaan kenellekään ja molemmille jäi hyvä mieli.

Kumpi teistä kuulostaisi miellyttävämmältä kokemukselta? Ihan vaan sillä, että jos jaksaa ajaa pyörää niin luulisi ihmisen jaksavan myös heilauttaa kättään.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä sinuna käyttänyt soittokelloa - käytän sitä aina ohittaessa ihan kaiken varalta - mutta toisen pyöräilijän olisi vähintään pitänyt katsoa ympärilleen ja mieluusti näyttää suuntamerkkiä. Itse näytän myös aina suuntamerkkiä.

Vierailija
2/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntamerkkiä pitäisi käyttää, mutta niin kyllä myös soittokelloa. Muuten ei välttämättä edes huomaa takaa tulevaa ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Ei muukaan kevyt liikenne käytä suuntamerkkiä, kun kääntyy esim. kevyen liikenteen väylän risteyksessä taikka suojatielle.

Vierailija
4/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan edes katsoisivat taakseen ennen kuin vaihtavat reunaa, niin pyöräilijät kuin muutkin kulkijat. Ei pyöräilijä voi jokaiselle ohitettavalle soittaa kelloa.

Vierailija
5/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se soittokellon käyttämättömyys vähän sama kuin että autolla ajaessakin pitää varjella sitä äänimerkkiä ettei vaan kulu.

Vierailija
6/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se soittokellon käyttämättömyys vähän sama kuin että autolla ajaessakin pitää varjella sitä äänimerkkiä ettei vaan kulu.

Olisi se mun mielestä vähän hämmentävää, jos esim. moottoritien vasenta kaistaa ajessa joku vetää torvi pohjassa. Ihan sama tässä, jos sitä liikennettä nyt kuitenkin on samalla tiellä on yhtä-kahta pyöräilijää enemmän niin pidän vähän kummallisena jos joku koko ajan renkuttaa kelloa.  Ihan normitapa on ohittaa vasemmalta eikä mielestäni ole liikaa odottaa kanssakulkijoilta jonkinmoista muun liikenteen seuraamista.

Vierailija
7/7 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen vilkaisee taaksepäin tuossa tilanteessa ennen kuin kääntyy vasemmalle, myös suuntamerkin näyttäminen on ihan hyvä idea. Itse en kuitenkaan varmuuden vuoksi koskaan ohittele risteysten kohdalla noiden eteenkääntyjien takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi