Kaupasta tarjottiin minulle töitä, työkkäristä sanottiin EI!
Siis vaki duuni olisi ollut tarjolla ja perus homma K-marketin kassalla, mutta työkkäristä olivat sitä mieltä ettei se käy päinsä ja päättivät jatkaa työnhakua. Työkkärin pakottaman jouduin kieltäytymään tarjotusta työpaikasta. Mikä h**vetti siis tätä Suomea oikein vaivaa!!!
Kommentit (42)
Saitko osa-aikatyön ja siksi työkkäristä suositeltiin jatkamaan työnhakua, jotta saat soviteltua päivärahaa? Siellä yritettiin auttaa sua saamaan enenmän rahaa ja oot siksi pettynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia jänniä juttuja...
Mistä ne työkkärissä tiesi työpaikasta, miten se kauppias osasi sinulle töitä tarjota ja miten ihmeessä työnhaku ja töihimeno liittyvät toisiinsa. Työnhakijana saa olla, vaikka olisi opiskelija tai eläkeläinen. Tai vaikka töissä!
Tottakai ne työkkärissä kiinnostuivat kun katkaisin työnhaun ja ilmoitin sinne saaneeni töitä. Se ei vaan käynyt työkkärille. Et ilmiselvästikkään koskaan ole ollut työttömänä.
Ap
Minä olen ollut työttömänä ja työnhaun katkaiseminen oli todellakin vain ilmoitusasia.
eri
Joko ennätysouto provo tai ap on skitsofreenikko.
Minäkin sain aiemmin opiskelupaikan ja työkkäristä sanottiin ei, et saa opiskella työttömyyskorvauksella joten en voinut mennä opsikelemaan. Kuulemma ammattini on ihan hyvä,tosin en ole ollut kertaakaan töissä 20 vuoteen muutenkun palkkatuella. Opiskelupaikassa olivat harmissaan kun kerroin etten saakaan lupaa.
Tuossa aiemmin tuli työsoitus jossa oli työmatka minulla reippaasti yli kolme tuntia suuntaansa. Te.toimistoon yrittäessäni mennä selvittämään asiaa sanottiin vihaisesti ettei tänne saa tulla ja on parempi hakea paikkaa tai voi tulla karenssi. Yritin sanoa että eikö työtarjousta voi perua koska työmatka on yli 3 tuntia.Sanoi ettei voi vaan aina pitäää hakea. No vihdoin virkailijani soitti ja hän sanoi että pääsääntöisesti näihin pitää hakea ja asia tutkitaan sitten kun on hakenut että onko työmatka liian pitkä. Hain siis paikkaan ja kkirjoitin että matka on liian pitkä ja työvoimatoimistossa tutkivat asian onko matka liian pitkä . Kaksi kuukautta tutkittiin ja sillä aikaa sain ihan tasan saman rahan toimeentulotukena. Kun kysyivät haastatteluun jouduin kieltäytymään. Lopulta muutaman kuukauden päästä tuli pätös että työnhakijalla on oikeus kieltäytyä menemästä työpaikkaan koska työmatka ylittää kolme tuntia. Minulle oli myös aiemmin puhelimessa sanottu että se on hyvä että kuitenkin hain,on aina parempi hakea. Sellainen show oli se sitten.
Provo, epäuskottava sellainen. Ei kukaan K-Marketista mitään vakipaikkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Sekö tässä oli ainoa epäuskottavuus :D
Opiskelu on vähän eri asia, kuin työpaikka. Ikävä kyllä vieläkin aivan liian hankalaa opiskella työttömänä, ellei lottovoitto osu kohdalle.
Mitä ihmettä selität? Eihän työttömänkään ole pakko olla työkkärin listoilla, miksi ihmeessä et vain katkaissut työn hakua ja ilmoittanut saaneesi töitä? Vaikka olisivat sanoneet mitä ja uhanneet karenssilla, ei sen ole väliä, kun kerran sait töitä ja tulet saamaan siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö tässä oli ainoa epäuskottavuus :D
Hienoa, keksit viestin vitsin! Onneksi olkoon!
En minä ees katkaisuust työnhakemista työkkäristä kun sain töitä. Katkaisin vain kaikki tuet kelalta ja ilmoitin työkkärille että en ole enää työtön, mutta työnhaku saa jäädä voimaan.
Mulla kävi vastaavasti. Olen elämässäni tehnyt paljon siivoushommia ja työkkärissä tuumi, että joo etköhän sä olet jo siivoukses siivonnut ja aika lähteä uusiin haasteisiin.
Olin hieman ymmälläni, vaikka samalla pelkäsin, että se laittaa mulle kaikki sataseitkytkolmetuhatta mollin siivoustyötä haettavaksi. Jes! Toi tyyppi usko muhun ja nyt mä olen tehnyt vuoden verran ihan muita hommia. Viihdyn!
No mitä ne muka olisi tehnyt jos otat työn vastaan? katkaisee työttömyyskorvauksen? eli eivät mitään.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on vähän eri asia, kuin työpaikka. Ikävä kyllä vieläkin aivan liian hankalaa opiskella työttömänä, ellei lottovoitto osu kohdalle.
Mikään eikä kukaan ole koskaan estänyt minua opiskelemasta esim. kansalaisopistossa tai avoimessa yliopistossa, myöskään sillä työttömyysjaksollani 1996-97.
En tosin työkkärissä uskoutunutkaan sille leipäpapille (kerran kävin) yksityisasioistani, kuten opiskeluharrastuksesta.
Esim. avoimen yliopiston opinnot on tarkoitettu kaikille. Iltakursseja on paljon, ja niihin osallistuvat työssäkäyvät ihmiset. Jos kertoo opinnoistaan työkkärissä, joku random-virkailija voi kieltää, vaikkei mikään osa-aikainen opiskelu estä työn vastaanottamista, mikäli sellaista oikeasti olisi työkkärissä välitettävänä.
Neuvon töissä tapaamiani nuoria, sivareita ym. vaikenemaan visusti vapaa-ajan opiskeluaikeistaan silloin kun asioivat työkkärissä. Ei kuulu niille virkailijoille pätkääkään, mutta voivat halutessaan ilmeisesti sulkea hallitsemansa rahahanan. Itse olen yli puolet maisteriopinnoistani suorittanut avoimen yliopiston kursseilla ja työn ohella opiskellen. Työttömänä on suorastaan enemmän aikaa ja voimia opiskeluun.
Voit opiskella ihan samalla periaatteella kuin käydä jossain jumpassa tai shakkikerhossa. Sanot vaan sitä harrastukseksi.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne muka olisi tehnyt jos otat työn vastaan? katkaisee työttömyyskorvauksen? eli eivät mitään.
Esim periä myönnetyt työttömyyskorvaukset takaisin.
Tuota noin. Opiskelusi tulee paljastumaan TE-toimistolle viimeistään silloin, jos olet edelleen työnhakijana valmistuttuasi, ja haet luonnollisesti tutkintoasi vastaavaa työtä. Epäilen, että paljastuu jotain muuta kautta aikaisemminkin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulle tehdään selvityspyyntö opinnoista takautuvasti alkaen opintojen aloituspäivämäärästä. Yleensä avoimen yliopiston opinnot lausutaan sivutoimiseksi, eli oikeus päivärahaan säilyy mikäli hakija on valmis hakemaan ja vastaanottamaan kokoaikatyötä opiskellessaankin. Mutta mikäli opinnot katsottaisiinkin päätoimisiksi antamasi selvityksen ja oppilaitoksesta pyydettävän todistuksen perusteella, sinulta peritään työttömyyskorvaus takaisin koko opiskeluajalta. Ja mikäli et vastaa selvityspyyntöön ja toimita oppilaitoksen todistusta, annetaan automaattisesti päätoimisen opiskelijan lausunto -> takaisinperintä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Opiskelusi tulee paljastumaan TE-toimistolle viimeistään silloin, jos olet edelleen työnhakijana valmistuttuasi, ja haet luonnollisesti tutkintoasi vastaavaa työtä. Epäilen, että paljastuu jotain muuta kautta aikaisemminkin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulle tehdään selvityspyyntö opinnoista takautuvasti alkaen opintojen aloituspäivämäärästä. Yleensä avoimen yliopiston opinnot lausutaan sivutoimiseksi, eli oikeus päivärahaan säilyy mikäli hakija on valmis hakemaan ja vastaanottamaan kokoaikatyötä opiskellessaankin. Mutta mikäli opinnot katsottaisiinkin päätoimisiksi antamasi selvityksen ja oppilaitoksesta pyydettävän todistuksen perusteella, sinulta peritään työttömyyskorvaus takaisin koko opiskeluajalta. Ja mikäli et vastaa selvityspyyntöön ja toimita oppilaitoksen todistusta, annetaan automaattisesti päätoimisen opiskelijan lausunto -> takaisinperintä.
Tämä siis vastaus kommenttiin nro 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään eikä kukaan ole koskaan estänyt minua opiskelemasta esim. kansalaisopistossa tai avoimessa yliopistossa, myöskään sillä työttömyysjaksollani 1996-97.
En tosin työkkärissä uskoutunutkaan sille leipäpapille (kerran kävin) yksityisasioistani, kuten opiskeluharrastuksesta.
Esim. avoimen yliopiston opinnot on tarkoitettu kaikille. Iltakursseja on paljon, ja niihin osallistuvat työssäkäyvät ihmiset. Jos kertoo opinnoistaan työkkärissä, joku random-virkailija voi kieltää, vaikkei mikään osa-aikainen opiskelu estä työn vastaanottamista, mikäli sellaista oikeasti olisi työkkärissä välitettävänä.
Neuvon töissä tapaamiani nuoria, sivareita ym. vaikenemaan visusti vapaa-ajan opiskeluaikeistaan silloin kun asioivat työkkärissä. Ei kuulu niille virkailijoille pätkääkään, mutta voivat halutessaan ilmeisesti sulkea hallitsemansa rahahanan. Itse olen yli puolet maisteriopinnoistani suorittanut avoimen yliopiston kursseilla ja työn ohella opiskellen. Työttömänä on suorastaan enemmän aikaa ja voimia opiskeluun.
Voit opiskella ihan samalla periaatteella kuin käydä jossain jumpassa tai shakkikerhossa. Sanot vaan sitä harrastukseksi.
Oletko kuullut KOSKI-palvelusta? Sinne kirjataan kaikki ns. julkisilla varoilla rahoitetut koulutukset, myös avoimen opinnot. Viranomainen voi sieltä tarkistaa, onko syntynyt opintopisteitä, joista työtön onollut ihan hiljaa.
Työkkäri ei sille mitään voi, jos katkaiset työnhaun ja menet töihin, piste. Jotain muutakin on tässä tarinassa, mitä ei ole mainittu - jos siis on totta.