Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikennesäännöistä tietävät, ohoi! Mokasinko?

Vierailija
25.07.2018 |

Ensinnäkin, piste sille joka ymmärtää mitään sepustuksestani.

Odotin X-risteyksessä taajama-alueella kolmion takana pääsyä päätielle. Olin kääntymässä vasemmalle. Tien toisella puolen olevassa risteyksessä, myös kolmion takana, ensimmäisen auton vilkku paloi vasemmalle kääntymisen merkiksi. Molempien takana oli jonossa autoja.

Tässä kohtaa ei vielä pitäisi olla mitään epäselvää. Päätiellä tuli sopiva rako, ja molemmat lähdimme omaan vasempaamme.

Olin päätiellä keskiviivan kohdilla menossa, kun tämän vastaantulevan auton takaa tuleva auto jo lähti omaan oikeaansa. Suoraan kohti minun autoni kylkeä siis. Kolari oli aika lähellä, mutta säikähdyksellä selvittiin, kun puikkasin kiireellä edelle.

Tilanne jäi pyörimään mieleeni. Olisiko minun pitänyt odottaa, että vastaantulevien jono purkaantuu, ettei tällaista tilannetta pääsisi sattumaan? Toisaalta myös se vastaantuleva vasemmalle kääntyvä joutuisi saman periaatteen mukaisesti odottamaan, ettei minun takaani kukaan vain kääntyisi oikealle ja sitten arvottaisiin että kumpi jono puretaan ensin...

Vai olisiko tämän minua ensimmäisenä vastaan tulevan jälkeen ajaneen, oikealle kääntyvän, pitänyt katsoa risteyksen tilanne uudelleen ollessaan kolmiolla ja todeta, että vastaantuleva on jo tullut reippaasti tielle oman kolmionsa takaa?

Noh, luultavasti olisin kuitannut tämän vain liikenteessä silloin tällöin vastaan tulevilla poikkeustapauksilla ja todennut, että molemmilla sattui moka (vasemmalle kääntyvän väistämisvelvollisuus vastaan tulevaa liikennettä kohtaan vs. kolmion takana olevan väistämisvelvollisuus päätien liikennettä kohtaan). Hetki tämän jälkeen kuitenkin melkein kylkeeni ajanut auto porhalsi ohitseni raivokkaasti tööttiä painaen ja kansainvälisiä käsimerkkejä näyttäen.

Liikennesäännöistä tietävät, ohoi! Mokasinko?

Vaihtoehdot

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ens kerralla nopeampi.

Vierailija
2/5 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole ens kerralla nopeampi.

Tämä on hyvä pitää mielessä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa olet syyllinen, koska väistämisvelvollisuus kuuluu sinulle.  Vastaavanlaisessa tilanteessa on aina riskinä se, että takana olevat autot kääntyvät oikealle ja törmäyksiä tapahtuu. Jos jonot ovat pitkät molemmin puolin risteystä, olisi fiksuinta ensin katsoa mihin suuntaan takana olevat autot ovat kääntymässä (mikäli mahdollista), ja suunnitella oma ajovuoronsa sopivaan väliin. Hyvästä liikennetajusta on paljon hyötyä, mutta valppaudella, harkintakyvyllä ja kohteliaisuudella selviää vastaavista tilanteista ilman suurempia ongelmia.

Vierailija
4/5 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit risteyksessä ja toinen oli vasta saapumassa risteykseen, joten hänellä on väistämisvelvollisuus. Risteykseen saapuvat väistävät siellä jo olijoita, ei kellään ole oikeutta ajaa toisten päälle.

Vierailija
5/5 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit risteyksessä ja toinen oli vasta saapumassa risteykseen, joten hänellä on väistämisvelvollisuus. Risteykseen saapuvat väistävät siellä jo olijoita, ei kellään ole oikeutta ajaa toisten päälle.

Ei ole merkitystä, se väistää, jonka kuuluu, jos ei oikeasti ole alta pois ajoissa.