Reiät lapsen hampaissa voivat kieliä huostaanoton riskistä.
Reiät lapsen hampaissa voivat kieliä huostaanoton riskistä – tutkimus löysi yli 1000 merkkiä, jotka ennustavat lapsen syrjäytymistä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reikiintyminen johtuu bakteerista, jonka joko saa tai ei saa lapsena, vanhemmalla iällä se harvemmin leviää. Tartuntariskiä voi vähentää esim. olemalla tarkka ettei ruokailuvälineitä jaeta tai ei pusutella lapsea suulle. Jos sitä bakteeria ei ole niin lapsi voi olla kokonaan harjaamatta ja silti niitä reikiä ei ole, kun taas bakteerin omaavalla voi niitä reikiä syntyä vaikka harjaisi kahdesti päivässä.
No tämä on ihan höpöhöpöä. Toki kariesbakteeri altistaa reijille, mutta jos hampaat hoitaa säntillisesti ei niitä silti välttämättä tule ja taas jos bakteeria ei ole, tulee kyllä reikiä jos jättää kokonaan harjaamatta ja hoitamatta.
T. Hammaslääkärin lapsi
Totta. Niitä kariesbakteereita kun on muitakin kuin streptococcus mutans, mutta ne eivät yhtä helposti aiheuta reikiä.
Harvempi vanhemmista tietää, mitä siellä lapsen suussa kasvaa, joten parasta on vain pitää ruokailukerrat eli happohyökkäykset 5-6 kerrassa/päivä ja harjata huolellisesti aamuin illoin.
Jos lapsi on esim. päiväkodissa, voi reikäbakteeri tarttua tarhakaveriltakin, vaikka kotona oltaisiin tarkkoja ettei syötetä samalla lusikalla jne. Varsinkin pienet lapset kun tuppaa syömään leluja, niin helposti lelu eksyy useampaankin pieneen suuhun peräkkäin.
Täyttä kakkelia. En oo itse ollut kovin huolellinen hampaidenhoidosta koskaan. Tiedän, että äitini pesi tunnollisesti hampaitani aina siihen saakka, kunnes aloin pesemään itse. Sitten alkoikin laiminlyönti pesujen suhteen. Nyt 29v. eikä reiän reikää! Kyse on juurikin siitä karies-bakteerin saamisesta lapsuudessa taikka hammaslaadusta. Näin olen ymmärtänyt että, mitä vaaleammat hampaat, sitä suurempi riski saada reikiä. Itsellä taas läpi elämän kellertävät hampaat ja reiättömänä ovat pysyneet, vaikka hammashygienia on välillä ollut niin ja näin. Uskon siis, että reikiintyminen riippuu lähinnä hammaslaadusta. Sanoipa kerran eräs hammaslääkäri minulle näin, että onpa hyvin hoidetut hampaat, mikä ei voisi olla kauempana totuudesta. Kaksikymppisenä kertoi, ettei reikiä todennäköisesti enää tulekaan. En hirveästi hysterisoisi sillä hampaiden harjauksella, vaikka onhan se kiva, että hengitys on raikas. Mutta jos reikiintymisellä olisi harjauksen kanssa tekemistä, ei minulla olisi todennäköisesti hampaita jäljellä.
Jos hampaiden harjauksella ei ole mitään tekemistä reikiintymisen kanssa, niin eihän kenenkään kannata enää harjata hampaita. Jätetään ensimmäisenä lasten hampaat harjaamatta, koska siitä on eniten vaivaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotto taas lisää riskiä kuolla ennen 25:ä ikävuotta, että jos mutkat vedetään suoriksi, kuten AP, niin oletko mieluummin kuollut, kuin omistat kauniit proteesit?
No en vetäny ite mitään, copy pastesin vaan suoraan otsikon. Ois pitäny laittaa lainausmerkit. Ap
Jaahas, mulla taisi olla eka reikä 6-7 vuotiaana ja kouluiässä olin paikattavana varmaan joka vuosi. Hampaista ei kotona huolehdittu mitenkään. Kyllä äiti ja sisarukset omat hampaansa pesivät, mutta minä en, ja se taisi olla ihan se ja sama vanhemmille. Herkkujakin sai mupeltaa pitkin päivää. Isällä olikin jo hyvissä ajoin hankitut tekarit. Enkä nyt väitä että muutenkaan olisi ollut turvallinen ja tasapainoinen koti kasvaa... Mutta kyllä niitä reikiä oli monella muullakin. Näin ysärillä.
Jos olisi minun äitini, olisin tehnyt selväksi että mummolle ei tule enää tilaisuuksia syöttää lasta, jos ei noin yksinkertaisessa asiassa osaa kunnioittaa vanhempia.