Totuus fitness- ja laihdutusbuumista
Liha ja maitotuotteet aiheuttavat tunnetusti jatkuvaa tulehdustilaa elimistössä, ja ovat linkitetty syypäiksi useimpiin syöpiin ja autoimmuunisairauksiin.
Tämä fitnessbuumi, jota markkinoitiin -ja edelleen markkinoidaan- terveellisenä, on vain yhtä isoa potaskaa ja ihmisten aivopesua.
Otetaan vaikkapa Jutta ja Ftifarm täältä Suomen maalta esimerkiksi. Hän on kenties tunnistettavin ja brändätyin kasvo koko tässä touhussa. Hänen ruokaohjelmansa sisältävät maitorahkaa, maitotuotteita, lihaa ja lisäravinteita. Jep, sitä kuuluisaa proteiinia, josta kaikki meuhkaa. Monet ovat tulleet sairaiksi hänen ruokavalioistaan, joissa mätätään kohtuuttomat määrät eläinperäistä ja epäterveellistä ruokaa.
Kenen etu tällainen ruokavalion hehkuttaminen, mainostaminen ja tuputtaminen on? Lobbaajat ja markkinointilähettiläät saavat palkkaa tuosta mainostuksesta. Nuossa liikkuu isot rahat ja valtion isoimpia rahanlähteitä ruokabisneksessä ovat maatalous, maito- ja lihateollisuus. Valio, THL yms.
Yhtäkkiä hyllyt ovat täynnä proteiinijuomia, jugurtteja, rahkoja ja jäätelöitä. Täynnä keinotekoisia makeutus- ja säilöntäaineita sekä sitä kuuluisaa rasvatonta maitojauhetta, eli ''proteiinia''. Lääkeyhtiön etu myös on, että ihmiset syövät noin. Enemmän astmaa, limaa ja vakavia sairauksia= enemmän rahaa heidän taskuun, kun kiikutaan lääkärissä ihmettelemässä mistä kropan reistailut johtuu. Matala-asteinen tulehdus voi jyllätä kehossa vuosia ilman että henkilö edes tajuaa ja tietää siitä mitään.
Nuo proteiinijauhomössötkin ei ole luonnollista ruokaa, eikä niihin kannata kajota. Tavallinen ihminen ei tarvitse energiaa keinotekoisista tuotteista. Tiedän, että tämä on varmaan joillekin Jutta ja fitness uskovaisille vaikea myöntää, mutta nuo elämänohjeet ja fit, stronger hömpötykset ovat sinisilmästein kuluttajien aivopesua, rahat pois tyhmiltä idealla. Ihan normaali itsetehty riittää vallan mainiosti ilman sitä yhden ainesosan palvomista.
Tämä kulkee myös laihdutukseen käsi kädessä, koska on markkinoitu uskomaan, että tuollainen ruokavalio auttaa laihduttamaan ja vie kohti terveellisyyttä. Laihtua saatat ja varmastikin, mutta kannattaako se tehdä oman terveyden kustannuksella?
Kommentit (22)
Mun suvun naiset on syöny maitotuotteita koko ikänsä ja kaikki elänyt 90v+. Minä en ainakaan maitotuotteita jätä.
Mä taas en ymmärrä proteiinin ylensyöntiä.. se nimittäin ei laihduta.
Mutta onko Ap nyt sellainen joka syö karkkia, suklaata, jäätelöä, pizzaa, pastaa jne.. ? Ei ole yhtään sen parempi sekään🙄🙄
Minun ystäväni veti monta vuotta Jutan dieettien mukaisesti ja sairastui lopulta kilpirauhasen vajaatoimintaan. Hiuksia lähti päästä ja erilaisten arvojen kanssa ongelmia. Tulehdustila oli myös kropassa. Hän oli isosti mukana tuossa fitnessharrastuksessa. Harmittaa hänen puolesta, mutta ihmettelin aina, että kuka lähtee hörhöilemään ja koneistoiden pelinappulaksi. Ei kaikkeen kannata mennä mukaan. Oleen kuullut vastaavia tarinoita useita, eikä Juttaa saada vastuuseen :(((
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni veti monta vuotta Jutan dieettien mukaisesti ja sairastui lopulta kilpirauhasen vajaatoimintaan. Hiuksia lähti päästä ja erilaisten arvojen kanssa ongelmia. Tulehdustila oli myös kropassa. Hän oli isosti mukana tuossa fitnessharrastuksessa. Harmittaa hänen puolesta, mutta ihmettelin aina, että kuka lähtee hörhöilemään ja koneistoiden pelinappulaksi. Ei kaikkeen kannata mennä mukaan. Oleen kuullut vastaavia tarinoita useita, eikä Juttaa saada vastuuseen :(((
Käskikö Jutta noudattamaan laihdutukseen tarkoitettua ruokavaliota vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko Ap nyt sellainen joka syö karkkia, suklaata, jäätelöä, pizzaa, pastaa jne.. ? Ei ole yhtään sen parempi sekään🙄🙄
Proteiini tukee lihaksen jäämistä kroppaan ettei tule sitten sellainen laihaläsä lookki. Proteiini tukee lihaskasvua eli painonnousua, kyllä sitä oikeaa painonnousua. Jos sitä ei voi jännittää niin se on rasvaa.
Flexaa beibi flexaa sitä kinkkua..
Vierailija kirjoitti:
Ei laihdutakaan, mutta proteiini pitää nälkää ja säilyttää lihasmassaa laihduttajalla
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Päinvastoin se lihottaa ja on elimistölle haitaksi.
Minä syön itseasiassa 1-2 krt kuussa lihaa ja hyvin kasvispainotteisesti. Maitoa tai maitotuotteita en käytä ollenkaan. En myöskään syö kuin speltti- tai kikhernepastaa. Vehnäjauho on hyvin pitkälle prosessoitua ja manipuloitua, sitä ei monen kroppa edes kestä, mutta harva huomaa oireita, kun tottuu pöhöttyneeseen olotilaan tai suoliston epänormaaliin toimintaan. Parempi käyttää alkuviljoja, jos pastaa ja puuroa haluaa syödä.
Joskus tulee karkkia tai sipsejä syötyä, mutta eipä sen enempää kuin 1-2 krt kuussa jotain pientä.
Meuhkaan aiheesta, koska tuntuu pahalta seurata vierestä miten ihmisiä kusetetaan ja hyväuskoiset syytävät rahojaan firmoille, jotka ei välitä hevonkettuakaan kenenkään terveydestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On parempi, pakko olla parempi.
T: Sokerimonsteri 105kg
Kohtuuden häviäminen ja erityisyyden hakeminen. Tavissyöminen (ruokaympyrä/kotiruoka) on nössöä! Nyt upgreidataan itsemme.
Mutta ei sinänsä perinteisissä/puhtaissa maitovalmisteissa mitään vikaa ole, vaan kaikissa "ihmetuotteissa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön itseasiassa 1-2 krt kuussa lihaa ja hyvin kasvispainotteisesti. Maitoa tai maitotuotteita en käytä ollenkaan. En myöskään syö kuin speltti- tai kikhernepastaa. Vehnäjauho on hyvin pitkälle prosessoitua ja manipuloitua, sitä ei monen kroppa edes kestä, mutta harva huomaa oireita, kun tottuu pöhöttyneeseen olotilaan tai suoliston epänormaaliin toimintaan. Parempi käyttää alkuviljoja, jos pastaa ja puuroa haluaa syödä.Joskus tulee karkkia tai sipsejä syötyä, mutta eipä sen enempää kuin 1-2 krt kuussa jotain pientä.
Meuhkaan aiheesta, koska tuntuu pahalta seurata vierestä miten ihmisiä kusetetaan ja hyväuskoiset syytävät rahojaan firmoille, jotka ei välitä hevonkettuakaan kenenkään terveydestä.
Ap
Kuinka monta leukaa menee? Entä paljonko nostat maasta? Cooper-tuloksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön itseasiassa 1-2 krt kuussa lihaa ja hyvin kasvispainotteisesti. Maitoa tai maitotuotteita en käytä ollenkaan. En myöskään syö kuin speltti- tai kikhernepastaa. Vehnäjauho on hyvin pitkälle prosessoitua ja manipuloitua, sitä ei monen kroppa edes kestä, mutta harva huomaa oireita, kun tottuu pöhöttyneeseen olotilaan tai suoliston epänormaaliin toimintaan. Parempi käyttää alkuviljoja, jos pastaa ja puuroa haluaa syödä.Joskus tulee karkkia tai sipsejä syötyä, mutta eipä sen enempää kuin 1-2 krt kuussa jotain pientä.
Ap
Mutta etkö itsekin ole aivopesty? Monen terveen vatsa kestää vehnää, maitotuotteita jne. Kohtuus kaikessa. Mollaatko artesaanijuustot ja tuoreet leipomoleivätkin? Nauti ruoasta!
Täällä on taas maito ja liha uskikset liikenteessä. Ei haluta millään uskoa mikä on meininki ruoan suhteen ihan gloobalisti. Luuletteko oikeasti että ihminen luotiin syömään tuommoista rankasti käsiteltyä moskaa? Luuletteko oikeasti että meidän kehomme on luotu sietämään tuollaista? Muun muassa maito tulee lihasta, jolle on syötetty epämääräistä rehua, antibiootteja, lääkkeitä ja muita myrkkyjä ja hormooneita. Johan siitä on jo näyttöä miten syövät, diabetekset ja muut taudit sen kuin vaan lisääntyvät. Alkaa tulla mitta vastaan ja jengiä kituu ikävissä vaivoissa kalliiden lääkkeiden ja hoitojen keskellä. Ken lopussa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi naljailet? Ihan asiallinen aloitus ja tärkeä aihe.
Vierailija kirjoitti:
Tota... yhtään puolustelematta mitään Fitfarm-bisneksiä sun muita, niin se Jutta-dieetti on ihan tavallinen ja jopa tyypillinen fitness-ruokavalio, jota on ilman Juttaakin noudattaneet lukuisat ihmiset vuosia. Ja kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastuminen liian rankkojen dieettien ja treenien seurauksena on todella yleinen ilmiö Fitness-piireissä. Tiedän tämän, koska seuraan aktiivisesti suomalaisten Fitness-lääkäreiden ja ohjaajien juttuja.
Jotkut ihmiset sairastuttavat itsensä vetämällä kaiken överiksi ja sitten syytetään ulkopuolisia tekijöitä, kuten julkkis-treinereitä sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten sääli, miten peruuttamattomia terveysvaikutuksia sitä saa itselleen hankittua huonolla laihduttamisella, eikä sitä kukaan varoita. Tai no jojolaihdutuksesta hoetaan että se on haitallista, mutta ei kukaan kerro että nopealla laihtumisella saa ihan oikeasti pysyviä sairauksia - lihoi takaisin tai ei. Itse olen laihduttanut mm. VLCD-valmisteilla terveydenhuollon valvonnassa. Tiukkojen dieettien seurauksena minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, poistettu sappirakko ja syömishäiriö. Ai niin, ja lihavampi olen kuin koskaan. Kylläpä kannatti!
Monella mennyt aloituksen pointti aivan yli hilseen, mutta niin sen kuuluisi ollakin. Ei muuten systeemi toimisi :DD
Aina huvittaa, kun joku julistaa jotain "totuutena" ruokavalioasioissa😄 Ja ei, en syö Jutan opeilla, tai edes proteiinipainotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi naljailet? Ihan asiallinen aloitus ja tärkeä aihe.
Olisi kiva kuulla millaisia tuloksia ap saa omalla ruokavaliollaan, kun hän noin kiihkeästi hyökkää. Jutan tulokset jo tiedämme
Uusin tieto sanoo, että eläinrasva olisi se tulehdustilan aiheuttaja, ei niinkään proteiini (jonka senkään liikasaanti tosin ei terveellistä pitkän päälle ole). Runsas eläinrasva ravinnossa lisää suolen läpäisevyyttä ja muuttaa suolistomikrobistoa terveydelle epäedulliseen suuntaan. Suolen läpäisevyys taas aiheuttaa monenlaisia ongelmia, mm. yliherkistymistä.
Monet sanoo, että "lihaa on syöty aina", ja niin onkin, mutta metsästäjä-keräilijät söivät vähärasvaista riistalihaa tulella ilman rasvaa valmistettuna, jolloin eläinrasvan haitat jäivät vähäisiksi.
En jaksanut lukea kokonaan.
Mutta miksi meuhkaat tästä? Ketä kiinnostaa jos joku elää noin? 😂