Turvapleksit bussikuskeille? Väheneekö matkustajien turvallisuus. Ylen uutisista:
"Turvaohjaamoasiassa apulaispormestari Aleksi Jäntti pohtii niiden vaikutusta matkustajien turvallisuuteen.
– Minkälaisen turvallisuuden tunteen se antaa matkustajille, jos kuljettaja on panssarilasin takana ja matkustajat ovat keskenään autossa?
Nämä pohdinnat saavat kuljettajilta huutia.
– Kuskiko saisi olla sitten turvattomana, jotta matkustajilla olisi turvan tunne? Meillä on koko ajan vastuu matkustajista. Eniten turvallisuutta kaikille luo se, että kuljettaja voi keskittyä työhönsä turvaohjaamossa, viitisen vuotta Tampereella ajanut mies pohtii."
Minun mielestäni olisi inhottavaa matkustaa bussilla etenkin illalla, jos bussikuski olisi turvassa jonkun suojan takana.
Siitä seuraisi se, että bussikuskin ei katsottaisiin edes kuuluvan enää toimia välienselvittelijänä.
Kommentit (16)
Kovin turvattomaksi tuntuisi olla pienessä tilassa ventovieraiden kanssa ilman bussikuskin tuomaa (ehkä näennäistäkin) turvaa iltamyöhäisellä.
Suomessa ei ennen tarvittu linja-autoihin turvaohjaamoja.
Mikä on muuttunut?
Jos bussikuski saa suojasaarekkeen, sellainen pitää antaa myös jokaiselle matkustajalle.
Itse varustaisin kuskit katkaistuilla haulikoilla.
Mitä helevettiä. Pääsee se kuski sieltä yhä ulos jos tarvitsee. Parempi että on siellä suojassa. Olen nähnyt kun matkustaja koittaa käydä kuskiin kiinni kesken ajon. Silloin piti matkustajien suojella kuljettajaa ja repiä se yksi pois.
Kovastihan nyt hypetetään automaattibusseja, jotka pian ajelevat kokonaan ilman kuskia. Kukas sitten turvallisuuden takaa?!
Käytän julkista liikennettä ja kuljettajat pitää mielestäni suojata kaheleilta asiakkailta. Kuljettajat tekevät työtään. Jos bussissa on ongelmia, niin kaikilla on kännykkä, jolla voi soittaa poliisille.
Henkisesti terveeksi todetuilla kuljettajilla voisi mielestäni olla oikeus etälamauttimen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussikuski saa suojasaarekkeen, sellainen pitää antaa myös jokaiselle matkustajalle.
Joo, jokaiselle matkustajalle oma ovi ja oma eriö. Siitä seuraisi se, että bussiin mahtuisi huomattavasti vähemmän matkustajia ja busseista tulisi kalliimpia valmistaa. Ja tästä seuraisi taas matkalippujen hintojen nousu senkin takia, että samalle linjalle pitäisi saada useampi bussi.
Kyse on työturvallisuudesta ja sitä kautta myös matkustajien turvallisuudesta. Vai miten luulette käyvän, jos joku käy kuskiin käsiksi kesken ajon? Ilman muuta pleksit. Kyllä se kuski sieltä tarvittaessa pois pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Bussikuskin kuuluu olla bussin järjestyksenvalvoja. Ei hän voi missään bunkkerissa olla.
Missä näin sanotaan? Ei autokoulussa turvakoulutusta ainakaan vielä anneta.
Jos kuskin ja matkustajan uhkakuvia vertaillaan, niin ensinnäkin kuskilla on aina jonkinlainen vaihtokassa, joka houkuttaa varkaita. Toiseksi kuski edustaa känniääliöille auktoriteettia ja esim. pelkkä väärä mulkaisu tai huomautus meluamisesta yms. saattaa provosoida väkivaltaisuuksiin.
Mun mielestä kaupankassatkin voisivat olla jossain panssarikopissa. :D
Ja mikä juttu tää aloitus on, en ymmärtänyt koko sanomaa. Kuljettajan turvallisuus on siis huono asia. Voi vttu! Harmittaako sinua koska et pääse enää käsiksi bussikuskiin.
Aloitukseni tarkoitus on se, että minusta olisi kovin paljon turvattomampaa matkustaa ja antaa teinini matkustaa illan myöhäisillä busseilla, jos kuljettaja olisi eristänyt itsensä jonnekin turvakoppiin.
Riippuen tyypistä toki, mutta hän ei välttämättä haluaisi tulla sieltä pois, jos joku matkustaja kävisi toisen päälle bussin sisällä. Hän voisi siellä teeskennellä ikään kuin ei huomaisi tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussikuski saa suojasaarekkeen, sellainen pitää antaa myös jokaiselle matkustajalle.
Mielestäni työtä tekevä ihminen on eri asia kuin paikassa vieraileva asiakas. Laissa saisi olla pykälä, että pahoinpitely joka kohdistuu henkilöön työpaikalla, olisi kovemmin rangaistava kuin vapaa-ajalla. Esim sairaalahenkilökuntaan tai bussikuskeihin tai kaupantyöntekijöihin yms.
Bussikuskilla on se hankaluus, että hän on omalla paikallaan, niin kuin ansassa. Siksi joku hidaste olisi ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bussikuski saa suojasaarekkeen, sellainen pitää antaa myös jokaiselle matkustajalle.
Mielestäni työtä tekevä ihminen on eri asia kuin paikassa vieraileva asiakas. Laissa saisi olla pykälä, että pahoinpitely joka kohdistuu henkilöön työpaikalla, olisi kovemmin rangaistava kuin vapaa-ajalla. Esim sairaalahenkilökuntaan tai bussikuskeihin tai kaupantyöntekijöihin yms.
Miksi työntekijällä pitäisi olla parempi suoja? (Bussikuskin sikäli ymmärtäisin, että jos joku käy kimppuun kesken ajon, vaarantavat muutkin. Mutta yleensä ei tuollaista tapahdu kesken ajon, kun hyökkääjä kun tajuaa joutuvansa itse vaaraan.
Bussikuskin kuuluu olla bussin järjestyksenvalvoja. Ei hän voi missään bunkkerissa olla.