Miksi naisen sterilisaatio pitää tehdä nukutuksessa...
kun vauvan voi kuitenkin leikata ulos jossain selkäydinpuudutuksessa?
Kenelläkään faktoja tähän?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhana ja vaikeasti raskaana kirjoitti:
Mulle tehtiin pyynnöstäni sterilisaatio sektion yhteydessä.
Ai niin, unohdin mainita olennaisen, eli se tehtiin spinaalipuudutuksessa
Jos sektiossa tehdään sterilisaatio, se tehdään ns.Pomeroyn menetelmällä jossa täytyy vatsaontelo olla avattuna kuten siinä onkin. Tätä menetelmää ei kannata käyttää jos ei ole muuta tarvetta vetää auki koko alavatsaa kuten sektiossa. Yleensä muulloin käytetään tuota laparoskooppista klipsausta, jolloin tosiaan tarvitaan relaksaatio ja nukutus. Eikä intubaatiota tarvitse pelätä, ap, et tule huomaamaan putken laittoa etkä poistoa vaan ne tapahtuvat nukkuessasi.
n:o 11
Yritän vielä kerran selventää: laparoskopiaa ei voida tehdä spinaalipuudutuksessa kun lihakset relaksoidaan eikä silloin voi hengittää itse. Sektio ja Pomeroyn sterilisaatio voidaan tehdä mutta toipuminen hitaampaa ja isompi haava komplikaatiomahdollisuuksineen vrt vatsaontelon tähystysleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Siinä poistetaan sisäelimiä. Kohtu ja munasarjat ovat kehon sisällä, ei ulkopuolella.
Kohtua ja munasarjoja ei sterilisaatiossa poisteta. Kohtu on kehon sisällä myös sektiossa,joka voidaan tehdä pyuudutuksessa.
En ole ennen kuullutkaan, että sterilisaatio vaatii nukutuksen, koska minulle sitä tarjottiin sektion yhteydessä, eli puudutuksessa. Siinä tosin vatsa avataan muutenkin, eikä tarvitse relaksoida vatsalihaksia.
On minulle tehty myös laparoskopia nukutuksessa, enkä sanoisi sitä erityisen helpoksi potilaalle. Ei ollut mitenkään kiva herätä putki kurkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä poistetaan sisäelimiä. Kohtu ja munasarjat ovat kehon sisällä, ei ulkopuolella.
Kohtua ja munasarjoja ei sterilisaatiossa poisteta. Kohtu on kehon sisällä myös sektiossa,joka voidaan tehdä pyuudutuksessa.
En ole ennen kuullutkaan, että sterilisaatio vaatii nukutuksen, koska minulle sitä tarjottiin sektion yhteydessä, eli puudutuksessa. Siinä tosin vatsa avataan muutenkin, eikä tarvitse relaksoida vatsalihaksia.
On minulle tehty myös laparoskopia nukutuksessa, enkä sanoisi sitä erityisen helpoksi potilaalle. Ei ollut mitenkään kiva herätä putki kurkussa.
Tämä. Putki kurkussa herääminen kauhistuttaa :O
--Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mitä?? Ei niitä poisteta, klipsillä suljetaan torvet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--Ap
Ei se putki oo enää kurkus kun herää
Voisitteko lukea viestit no 21-22 ja lopettaa jankkaamisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--Ap
Ei se putki oo enää kurkus kun herää
Minulle ei kyllä tehty sterilisaatio vaan olin leikkauksessa ja kyllä teholla heräsin niin intubaatioputki kurkussa. Neljä sairaanhoitajaa hoki etten voi puhua ja ottivat putken pois sekä imivät limaa kurkusta sellaisella hammaslääkärin imurilla.
Ja joku erityinen syy ettei mies voi mennä vasektomiaan? Miehelle se on kuitenkin paljon helpompaa kun ei tarvitse tunkeutua mihinkään vatsaonteloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--Ap
Ei mulla ainakaan laparoskopian jälkeen ollut putki kurkussa kun heräsin. Vika mitä muistan on kun lääkäri laski alaspäin ennen leikkausta ja seuraavassa hetkessä kyseli heräämössä miten menee.
Jos sektiossa tehdään sterilisaatio, se tehdään ns.Pomeroyn menetelmällä jossa täytyy vatsaontelo olla avattuna kuten siinä onkin. Tätä menetelmää ei kannata käyttää jos ei ole muuta tarvetta vetää auki koko alavatsaa kuten sektiossa. Yleensä muulloin käytetään tuota laparoskooppista klipsausta, jolloin tosiaan tarvitaan relaksaatio ja nukutus. Eikä intubaatiota tarvitse pelätä, ap, et tule huomaamaan putken laittoa etkä poistoa vaan ne tapahtuvat nukkuessasi.