Monikaan ei eläkepäivistä ehdi nauttimaan, joten kannattaako valtiolle maksaa eläkemaksuja?
Valtion eläkekassat keräävät työnantajilta ja työtekijöiltä pakollisia eläkemaksuja siivoiset summat. Harvempi saa noita maksettuja eläkkeitä takaisin, koska voi kuolla ennen eläkeikää tai eläkkeellä ei ehditä olemaan vuosikymmeniä.
Lisäksi eläkkeelle pääsee tulevaisuudessa yhä vanhempana. Tässä systeemissä on vääryys, että ennenaikaisen kuoleman koittaessa eläkekassat saavat kaiken kertyneen rahan puhtaana käteen ja edes kuolleen hautajaiskuluihin eivät eläkekassat osallistu. Taidanpa siirtyä palkansaajasta yrittäjäksi ja hoitaa eläkesäästöt itse.
Kommentit (49)
Eiköhän nämä eläkevarat hupene ennemmin näihin lusmuihin nuoriin eläkeläisiin kuin vanhuseläkkeisiin.
Esimerkiksi USAssa on ihmisen itsensä vastuulla säästää rahat omille eläkepäiville ja lasten koulutukseen. Suomessa tämä on ajateltu niin, että koska suurin osa pistäisi rahat menemään kuitenkin ennen aikojaan ja joutuisi eläkkeellä joka tapauksessa julkispuolen painolastiksi, niin järjestetään eläkesysteemi alusta alkaen siten, että viranomainen ja eläkeyhtiön viisas ajattelee meidän kaikkien puolesta.
Pitäisi kyllä olla itse valittavissa, kuka omista eläkevaroista huolehtii. Itse ottaisin ne kernaasti omalle sijoitusvastuulle. Sekin plussa siinä olisi, että jos itse heittäisin lusikan nurkkaan aikaisin, jälkipolvilleni jäisi loput perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa väärässä. Eläkevakuutusyhtiöt ovat yksityisiä, pl keva ja pardia, jotka ovat julkisia.
Jos hrnkilö kuolee heti eläköityään, niin hänen puolisonsa ja lapsensa saavt leskeneläkettä/perhe-eläkettä. Leskeneläke toki riippuu lesken tuloista eli tietyn tulorajan yli sitä ei makseta.
Lisäksi työrläkeyhtiö auttaa monessa asiassa. Jos jäät työkyvyttömäksi esim vammautuen, saat työkyvyttömyyseläkettä. Jos olet vajaakuntoinen tai ”ammattisairaus” tekee työkyvyn aleneman, voi saada kuntoutustukea, koulutustukea tai tukea työkokeiluun.Maksan siis eläkevakuutusmaksuni ILOITEN.
Ps. Eläkesysteemi on ihn olemassa tulevaisuudessakin joten itse suhtaudun luottavaisesti eläkkeeseeni. Elinaikakerroin toki leikkaa määrää mutta kyllä sitä eläkettä siltikin saa.T. Eläkevakuuttamisesta jotain ymmärtävä
No miksi eläkevakuuttamisen asiantuntijat ja eläkekassat ylipäätään eivät snaijaa ottaa näiden asioiden opettamista ja valistamista huomioon jo kouluopetuksessa?
Opettajat opettavat koulussa. Ja luuletko, että eläkeasiat kiinnostavat lapsena tai nuorena, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta ei se siihen varmaankaan vaikuttaisi juurikaan, kuinka pitkään elät. Saattaisit yhtä lailla kuolla kupsahtaa sinne oman sorvin, kuin työnantajan sorvinkin ääreen. Ei nyt oleteta, että valtiolla miekannielijänä ollut vaihtaa höyhenellä pölyjä pyyhkiväksi yrittäväksi, jolloin riskit ehkä pienenisivät.
Onhan siinä vissi ero, että yksityisenä eläkesäästäjänä kerryttämäni eläke ei päädy eläkekassoille vaan esim. omaisille tai miten olen asian päättänyt.
Jos systeemi palauttaisi jokaiselle kuolemasta huolimatta (perikunta) hänen henkilökohtaisen ansionsa, maksu olisi vielä nykyistä suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä eläkevarat hupene ennemmin näihin lusmuihin nuoriin eläkeläisiin kuin vanhuseläkkeisiin.
Masentuneiden ja muiden luusereiden eläkkeet maksaa Kela (=valtio), työn sankareiden eläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiö (=työntekijät ja työnantajat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa väärässä. Eläkevakuutusyhtiöt ovat yksityisiä, pl keva ja pardia, jotka ovat julkisia.
Jos hrnkilö kuolee heti eläköityään, niin hänen puolisonsa ja lapsensa saavt leskeneläkettä/perhe-eläkettä. Leskeneläke toki riippuu lesken tuloista eli tietyn tulorajan yli sitä ei makseta.
Lisäksi työrläkeyhtiö auttaa monessa asiassa. Jos jäät työkyvyttömäksi esim vammautuen, saat työkyvyttömyyseläkettä. Jos olet vajaakuntoinen tai ”ammattisairaus” tekee työkyvyn aleneman, voi saada kuntoutustukea, koulutustukea tai tukea työkokeiluun.Maksan siis eläkevakuutusmaksuni ILOITEN.
Ps. Eläkesysteemi on ihn olemassa tulevaisuudessakin joten itse suhtaudun luottavaisesti eläkkeeseeni. Elinaikakerroin toki leikkaa määrää mutta kyllä sitä eläkettä siltikin saa.T. Eläkevakuuttamisesta jotain ymmärtävä
No miksi eläkevakuuttamisen asiantuntijat ja eläkekassat ylipäätään eivät snaijaa ottaa näiden asioiden opettamista ja valistamista huomioon jo kouluopetuksessa?
Opettajat opettavat koulussa. Ja luuletko, että eläkeasiat kiinnostavat lapsena tai nuorena, ei kiinnosta.
Kannattaisi opettaa sitten oppilaitoksissa myös eikä vain peruskoulussa. Itse en muista että asiasta kovin kattavasti ainakaan opetettiin vaan itse on asiat saanut selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta ei se siihen varmaankaan vaikuttaisi juurikaan, kuinka pitkään elät. Saattaisit yhtä lailla kuolla kupsahtaa sinne oman sorvin, kuin työnantajan sorvinkin ääreen. Ei nyt oleteta, että valtiolla miekannielijänä ollut vaihtaa höyhenellä pölyjä pyyhkiväksi yrittäväksi, jolloin riskit ehkä pienenisivät.
Onhan siinä vissi ero, että yksityisenä eläkesäästäjänä kerryttämäni eläke ei päädy eläkekassoille vaan esim. omaisille tai miten olen asian päättänyt.
Hyvä pointti. Ajattelin liikaa tuon kupsahtajan itsensä kannalta, kuten otsikossa sanottiin.
Se että eläkerahaston varallisuuden suuruus vaikuttaa Suomen luottoluokitukseen kuvaakin sitä miten hyvä ja luotettava Suomen eläkejärjestelmä on. Lainan vakuuksia eläkerahastojen rahat eivät ole.
Naiset nauttivat vanhuuseläkettä keskimäärin neljännesvuosisadan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Se että eläkerahaston varallisuuden suuruus vaikuttaa Suomen luottoluokitukseen kuvaakin sitä miten hyvä ja luotettava Suomen eläkejärjestelmä on. Lainan vakuuksia eläkerahastojen rahat eivät ole.
Näin sopii toivoa ettei ole, mutta jos kerran valtion luottoluokitus eli kyky saada lainaa jatkossakin perustuu osaltaan eläkerahaston suuruuteen ymmärrän tämän luonnollisesti vakuutena. Tiukan paikan tullen eläkerahasto siis saattaa toimia viimesijaisena vakuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirry yrittäjäksi, hieno ratkaisu. Onnea eläkesäästöille!
Onnea tarvitaan, jotta eläkekassoista saisin edes omani takaisin palkansaajan asemassa. Onnen sijaan järkeä tarvitaan taas yksityiseen eläkesäästämiseen. .
YEL + eläkesäästöt. Maksat ja säästät, siis molempia.
YEL:n voi säätää minimiin eikä tuloista riippuvaiseksi.
Niin voi. Ja sitten elää niillä eläkesäästöillä, kun jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis toteudu tasa-arvo tässäkään asiassa. Miehet häviävät naisille tässäkin kohden ja feministit jaksavat marmattaa tasa-arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea tarvitaan, jotta eläkekassoista saisin edes omani takaisin palkansaajan asemassa. Onnen sijaan järkeä tarvitaan taas yksityiseen eläkesäästämiseen. .
Tulevaisuudessa yhä harvempi voi jäädä työttömäksi, kun aktiivimalli kakkonen astuu kuvioon. Yrittäjä tekee töitä ja jos omat työt loppuvat niin sitten muita töitä.
90-luvulla ja sitä ennen moni jäi eläkkeelle 50-v. Näistä monet elelevät ysikymppisiksi. Eläkeuralle tulee pituutta helposti yli 40 vuotta työuran jäädessä pariinkymmeneen vuoteen.
Varmasti ovat itse eläkkeensä maksaneet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi opettaa sitten oppilaitoksissa myös eikä vain peruskoulussa. Itse en muista että asiasta kovin kattavasti ainakaan opetettiin vaan itse on asiat saanut selvittää.
Ei asia kiinnostanut silloin. Eikä auttaisi, vaikka muistaisitkin. Lait ovat muuttuneet ja tulevat muuttumaan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla ja sitä ennen moni jäi eläkkeelle 50-v. Näistä monet elelevät ysikymppisiksi. Eläkeuralle tulee pituutta helposti yli 40 vuotta työuran jäädessä pariinkymmeneen vuoteen.
Varmasti ovat itse eläkkeensä maksaneet..
Millähän aloilla näin olisi ollut? Ihan että voisi sanoa monen jääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis toteudu tasa-arvo tässäkään asiassa. Miehet häviävät naisille tässäkin kohden ja feministit jaksavat marmattaa tasa-arvosta.
niin naiset valittavat pieniä eläkkeitään samalla kun miehet maksavat suurimman osan eläkkeistä ja naiset käyttää niistä suurimman osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa yhä harvempi voi jäädä työttömäksi, kun aktiivimalli kakkonen astuu kuvioon. Yrittäjä tekee töitä ja jos omat työt loppuvat niin sitten muita töitä.
Tulevaisuudessa yhä harvempi voi jäädä työttömäksi koska yhä harvempi pääsee työelämään ylipäätään.
Suomen luottoluokituksen kohdalla valtion alaisuudessa toimivien eläkekassojen rahastoilla mainittiin olevan merkitystä, mitä aiheesta luin aikoinaan.