Miksi monet kirjoittavat ison osan yhdyssanoista erikseen?
Onko silloin jotain vikaa sanojen hahmottamisessa? Moni näyttää toistuvasti kirjoittavan yhdyssanat erikseen. Yhdyssana on esimerkiksi "kakkuresepti", sitä ei silloin kuulu kirjoittaa "kakku resepti"!
Kommentit (38)
Olen miettinyt aivan samaa. Karmeaa luettavaa, kun kaikki yhdyssanat päin honkia.
Kertokaa mistä tämä johtuu. Jo alakoulussahan opeteltiin mikä on yhdyssana. Hämmästyttävän moni ei silti niiden käyttöä tunnu osaavan.
Kännykkä ja auto correct etc
En jaksa monesti korjata
Ilmeisesti osa (n. 50%) ei ole käynyt koulua ollenkaan tai ei ole ainakaan äidinkielen tunneilla ollut läsnä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa monesti korjata
Onko asiasi edes millään tavalla tähdellistä, jos et halua esittää sitä toiselle mahdollisimman selkeässä muodossa?
Kielenhuoltaja kirjoitti:
Onko silloin jotain vikaa sanojen hahmottamisessa? Moni näyttää toistuvasti kirjoittavan yhdyssanat erikseen. Yhdyssana on esimerkiksi "kakkuresepti", sitä ei silloin kuulu kirjoittaa "kakku resepti"!
Näinkö kauan sinulla kesti huomata, että iso osa ihmisistä ei osaa kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mistä tämä johtuu. Jo alakoulussahan opeteltiin mikä on yhdyssana. Hämmästyttävän moni ei silti niiden käyttöä tunnu osaavan.
No siitä, että ihmiset hahmottavat kieltä eri tavoilla. Toiset ihmiset ovat hyviä toisessa ja toiset toisessa. Ei kirjoitetun kielen tuottaminen ole mikään ihmisen luonnollinen ominaisuus, jonka kaikki oppivat hyvin. Ala-asteella jo opetellaan, mutta kun eivät kaikki ala-asteen opettajatkaan osaa niitä yhdyssanoja.
Puhelin muuttaa kirjoitusta. Jopa sanoja väärin välillä. 😠
Vierailija kirjoitti:
Olin tässä kiinnostunut siitä, että miksi yhdyssanavirheitä tehdään niin paljon? Ikäni on tämän aiheen kannalta aivan toissijainen asia.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa monesti korjata
Niin ärsyttävää. Sijamuodot ym. Väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tässä kiinnostunut siitä, että miksi yhdyssanavirheitä tehdään niin paljon? Ikäni on tämän aiheen kannalta aivan toissijainen asia.
Ei se oikeakielisyys niin helppoa ole. Sinullakin on tuossa viestissäsi kaksi oikeakielisyysvirhettä.
Minä en kylläkään ole havainnut moista.
T. Äidin kielen ope
Mun on ainakin todella vaikea välillä hahmottaa mikä on yhdyssana ja mikä ei. Joudun oikein miettimään jos sana ei ole sellainen jota käytän paljon.
Juuri yksi päivä mietin onko lehmän maito yhdysana, en vieläkään tiedä:)
En osaa sanoa miksi oma äidinkieli on minulle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun on ainakin todella vaikea välillä hahmottaa mikä on yhdyssana ja mikä ei. Joudun oikein miettimään jos sana ei ole sellainen jota käytän paljon.
Voi puhua joko lehmänmaidosta tai lehmän maidosta. Vaikka näin: Käytän kahvissani lehmänmaitoa (ts. en pane siihen vaikkapa soija- tai kauramaitoa). Lehmän maito on valkoista. (Tosin tuossa jälkimmäisessä voisi kirjoittaa myös yhteen. Riippuu, onko fokuksessa eläin vai tuote, näin sanoisin.)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla yhdyssanaopas. Menikö oikein? 🤔
Googlettamalla löytyisi. Tehkää tänne.
Vauvapalstan äidinkielentunti.
Kyllä niitä yhdyssanaoppaita on netissä useampikin. Tässä esim. kotimaisten kielten keskuksen opas: https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2010)/yhteen_vai_e…
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta jos älyää ottaa sen autocorrectin pois käytöstä. Itse en käytä sitä missään. Älkää ulkoistako kirjoitustaitoa koneille!Aivoja pitää käyttää, muuten ne surkastuvat.
Olen jo niin tottunut ihmisten tekemiin perustason yhdyssanavirheisiin, että olen alkanut kiinnittää enemmän huomioita siihen, miten jotkut kuvittelevat kaikki yhdyssanoiksi. Esim. ennenkuin, paremminkuin, ylläoleva, edellämainittu saavat silmät vuotamaan enemmän verta kuin normaalit yhdyssanavirheet. Lisäksi ällistyttää, miten niin moni sekoittaa kun- ja kuin-sanat. "Isäni hiihtää nopeammin, kun minä." Niin, kun sinä teet mitä? Nopeammin kuin sinä ajat polkupyörällä? Ja vaikka kuin-sanan käyttö olisikin selvää, siihen ängetään aina pilkku eteen. "Isäni hiihtää nopeammin, kuin minä." Ei ei ei – ei pilkkua tässä tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta jos älyää ottaa sen autocorrectin pois käytöstä. Itse en käytä sitä missään. Älkää ulkoistako kirjoitustaitoa koneille!Aivoja pitää käyttää, muuten ne surkastuvat.
Mä käytän autocorrectia, koska se on nopeampi. Osaan kyllä tarkistaa tuotoksen, mutta jäähän niitä virheitä silti. Aivan kuten sinullakin tuohon viestiin jäi, vaikket autocorrectia käytäkään.
On.