Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seura: TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa

Vierailija
24.07.2018 |

Seura sai kaksi viikkoa sitten postia yllättävältä taholta, työ- ja elinkeinotoimistosta.

Kirjoittaja on nimettömänä pysyttelevä virkailija, joka on seurannut jo pitkään palkattoman työvoiman hyväksikäyttöä lähietäisyydeltä. Nyt hän on saanut tarpeekseen – ja haluaa kertoa totuuden.

Virkailija on työskennellyt jo pitkään työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijana. Hän ei halua esiintyä omalla nimellään, koska pelkää työnsä puolesta.

”Olen jo vuosia seurannut, kuinka palkatonta työvoimaa käytetään hyväksi. Tätä hyväksikäyttöä harjoitetaan milloin minkäkin nätin tavoitteen nimissä”, virkailija kertoo. (Miten ministeriö vastasi TE-toimiston asiantuntijan väitteisiin? Lue juttu täältä.)

Viimeisin ”nätti tavoite” on Sipilän hallituksen aktiivimalli, joka astui voimaan vuoden 2018 alussa.

Aktiivimalli on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Yhä useampi suomalainen on ”harjoittelussa”, ”kuntoutuksessa” tai ”kokeilussa” –eli työskentelee ilman korvausta.

Uuden ohjeistuksen mukaan työsopimusta laatiessa TE-toimiston ei tarvitse enää varmistaa, onko työnantaja tarjonnut lisätunteja ensin osa-aikaisille, irtisanotuille tai lomautetuille työntekijöille.

Virkailija kertoo esimerkin: eräs nuori oli ollut puolen vuoden työkokeilussa pienehkössä yrityksessä. Kokeilu sujui hyvin, ja positiivisesta palautteesta rohkaistuneena nuori kysyi mahdollisuutta jatkaa yrityksessä TE-toimiston myöntämällä palkkatuella.

”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”, virkailija kertoo.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…

Kommentit (388)

Vierailija
1/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortistosta löytyy myös toimitusjohtajia, talousjohtajia, suunnittelijoita,, työnjohtajia jne.

Saadaan koko tarvittava porukka ilmaiseksi töihin.

Vierailija
2/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhdessä it-alan firmassa harjoittelussa viime vuonna. Minua kehuttiin jo alkuvaiheessa todella lahjakkaaksi tyypiksi joka tullaan varmasti palkkaamaan. Harjoittelun päätyttyä menin käsiä hieroen pomojen tykö ja kyselin, että milloin työ alkaa. Selvisi, että minun, graafikon ja koodarin, panosta ei siinä firmassa tarvitakaan vaikka harjoittelun alussa sille oli muka huutava tarve. No, saivatpahan ilmaista orjatyövoimaa, koska uudistin ko. lafkan nettisivut. 

Mun lisäksi siellä oli 4 muuta tyyppiä, joille oli myös lupailtu työpaikkaa mutta eivät saaneet. Me harjoittelijat käytännössä pyöritettiin koko puljua pomojen reissatessa ympäri maailmaa ja kaikenmaailman TEDx- ja Slush-tapahtumissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa, kun kyseinen virkailija uskalsi paljastaa tämän hallituksen orjien hyväksikäytön. Lindströmin läski kehtasi hehkuttaa tänään työllisyystavoitteen täyttymistä. Onneksi totuus tulee julki. Kiitos Seuralle artikkelista.

Vierailija
4/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä ilmiö tämä ilmaistyö. En usko, että porvarihallitus sitä kuitenkaan poistaisi.

Vierailija
5/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Minä olen tiennyt tämän jo 7v ajan. Ekan kerran kun ehdotettiin tätä mulle niin purskahdin nauruun ja niin purskahti te tätikin. Laittoivat sen jälkeen ruksin paperiin, että turha tälle on ehdottaa näitä ''töitä''.

Vierailija
6/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta

Vierailija
7/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana, että vituttaa hallituksen toiminta. Hyvä, että asiat rupeavat paljastumaan.

Vierailija
8/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mun virkailija, sanoi mulle, että ei jää eläkkeelle koska haluaa olla byrokratian rattaissa jarruna ja panna kapuloita rattaisiin, ja sillä on aika rankka kuvakin TE-huoneensa seinällä, iltalehden lööpistä, jossa on kuollut pakotettu töihin karenssin uhalla.

Kyllä TE-toimistoissa on mukavia virkailijoita paljon, joita tämä hallituksen törttöily kiroiluttaa todenteolla. Yrittävät parhaansa mukaan keksiä porsaanreikiä, että työtöntä ei nöyryytettäisi ja leikattaisi tukea, mutta ovat aika kädettömiä jos sellasta ei löydy.

Vierailija
9/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas menossa  joku sinisten lokakampanja. Jari ja Pirkko on tehnyt hyvää yötä.

Vierailija
10/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aikasemmin kommentoin toiseen alotukseen.... meillä on duunissa vakkarikierrossa 5 tyyppiä 9e rahoilla ja nyt on 12 tyyppiä lomatuuraajina 9eurolla. Pomo ei palkannut edes kesäduunareita. Sipilä hurraa kun on luonut työpaikkoja. Tossa se totuus on. Suht raakaa ettei pääse edes kesäduunariksi ketään oikealla rahalla. Miks pomo palkkais kun pääsee ilmaseksi.

Vierailija
11/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tälle orjatyön laillistamiselle ja normalisoinnille pitäisi saada loppu, kokonaan. Todella omituista että ns.sivistyneessä länsimaassa on mahdollista tämmönen toiminta, tästä voisi valittaa YK:lle tai Amnestyyn, tai mitä niitä ihmisoikeusjärjestöjä on.

Aivan sairasta että Suomessa pitää työttömän raataa niska ruvella, ollakseen työTÖN.

Eikö jumalauta se sanakin kerro, että kyse on tilasta, jossa ei tehdä työtä.

Ja työ taas tarkottaa toimintaa, josta maksetaan PALKKAA.

Vierailija
12/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo tiedettiin jo ennalta, mutta hyvä, että tulee julkiseksi ja päivän valoon.

Vierailija
13/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi totuus tuodaan julki. Orjatöillä hallituksen työllisyystavoite nousuun! Pitäisi lähettää kyseinen artikkeli ulkomaiden mediaan.

Vierailija
14/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä nyt ole päivänselvää, että hyväksikäyttö lisääntyy jos poistetaan työnantajilta rajoitteita ja lisätään mahdollisuuksia ilmaisen työvoiman käyttöön. Pikkuhiljaa pitäis alkaa työttömien sijaan osoittamaan sitä keppiä näille työnantajillekin.

Vierailija
15/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään aikasemmin kommentoin toiseen alotukseen.... meillä on duunissa vakkarikierrossa 5 tyyppiä 9e rahoilla ja nyt on 12 tyyppiä lomatuuraajina 9eurolla. Pomo ei palkannut edes kesäduunareita. Sipilä hurraa kun on luonut työpaikkoja. Tossa se totuus on. Suht raakaa ettei pääse edes kesäduunariksi ketään oikealla rahalla. Miks pomo palkkais kun pääsee ilmaseksi.

Niinpä, tä'tähän se on nyt ihan joka paikassa. Todella irvokasta touhua.

Vierailija
16/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas menossa  joku sinisten lokakampanja. Jari ja Pirkko on tehnyt hyvää yötä.

Näin.

Arpokaa idiooteista kumpikampi. Kun ne ei osaa edes oikeaa objektia syyllistää.

😆

Vierailija
17/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilija voi aina heittäytyä avuttomaksi ja siirtyä katsomaan sivusta. Siinä on yrittäjällä ihmettelemistä, kun yksi kaveri veivaa peräsuoli pitkällään ja 12 muuta kattoo monttu auki sivusta.

Vierailija
18/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi alkaa vyyhti purkautumaan ja tuodaan hallituksen koplailut päivänvaloon. Kiitokset kyseiselle virkailijalle ja Seura-lehdelle. Odotan mielenkiinnolla entisen työttömän, laborantiksi kouluttautuneen, nykyisen "työministerin", Lindströmin kommenttia aiheeseen.

Vierailija
19/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisinta tässä on, että moni veronmaksaja kannattaa tätä toimintaa, koska he eivät tajua, että tämä kustannetaan veroista. Lisäksi he luulevat tai uskottelevat itselleen, että nämä ilmaistyöntekijät ovat jonkinlaisia reppanoita, vaikka yli puolet on ihan normaaliin työhön kykeneviä. Minäkin olin ilmaisharjoittelussa joskus takavuosina ja nykyään teen aika vaativaa suunnittelutyötä. En minä ole tuossa välissä ihmisenä muuttunut juuri lainkaan ja työmoraalini on aina ollut hyvä, kuten myös ongelmanratkaisutaitoni. Aika usein teinkin töitä, joita vakituiset eivät edes osanneet, vastavalmistunut kun olin ja joissain asioissa oppi tuoretta. Toki opin uuttakin, niinkuin harjoittelussa pitääkin, mutta tietyissä asioissa vakkarit olivat vähän pihalla.

Vierailija
20/388 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tilata Seuran. Vihdoinkin totuus tulee jossakin esille.