Soittotaidottomuus aikuisena
Onko täällä muita aikuisia, jotka eivät osaa soittaa mitään instrumenttia eivätkä ole koskaan käyneet soittotunneilla? Onko kovin tavallista tällainen? Olen itse täysin soittotaidoton enkä lapsena harrastanut musiikkia vaikka kaikki muut tuntuivat harrastavan ja mietin olenko jotenkin poikkeava. Nyt aikuisena olen miettinyt musiikkiharrastuksen aloittamista, mutta harmittaa se mitä olen jo menettänyt. Soittamistahan on helpompi oppia lapsena ja siinä voi edistyä pidemmälle.
Kommentit (10)
Kiva kuulla että en ole siis ihan ainoa laatuani.
Entä onko täällä sellaisia, jotka ovat aikuisena aloittaneet soitonopettelun? Esim ihan itse? Onko vaikka kitaran opettelu yksin ihan mahdoton tehtävä? ap
youtube on videoita täynnä josta voi harjoitella yksin. itseänikin kiehtoo ajatus kitaran soitosta ja laulusta. . mielestäni ääneni on tosi komea kunhan vain olisin musikaalinen tai ehkä voisin puhelaulaa kuin vesku.
anja
Ei mun kavereista juuri kukaan osannut lapsuudessa soittaa mitään soitinta, kuten en minäkään.
Eikä mun mieskään osaa, mutta lapset on opetellut kitaransoitoa ihan itsenäisesti.
Valitse soitin ja etsi opettaja alkuun opettamaan perusteet. Pääset nopeasti liikkeelle ja ei tule huonoja tapoja, joista pitää opetella myöhemmin eroon (pirun hankalaa).
Rytmitaito ja sävelkorva ovat ihan treenattavia asioita (poislukien 1-2% ihmisistä, joilla ei onnistu), joten ei kun treeniä ja nauti!
Nokkahuilulla menee se perinteinen "Ostakaa Makkaraa" ja pienolla "Ukko Nooa".
M 42
Opettele /Am/Dm/E, C/F/G soinnut niin olet jo pitkällä. Vähän vaatii sinnikkyyttä ja korvaa.
Aloitin 21-vuotiaana pianonsoiton.
Myöhäistä.
Sormet ei enää sopeudu.
Tuli kipuja ja hermopinteitä, sain puolen vuoden soittokiellon.
Olin harjoitellut niin paljon, koska olin innoissani.
Halusin 5-vuotiaasta lähtien soittaa pianoa, mutta vanhempieni mielestä se oli tuottanut kotona häiriötä. Pyysin monta kertaa. Ei auttanut. Naapurin täti sanoi että saan käydä heillä soittamassa, mutta äitini mielestä se oli turhaa.
Aloita silti, jos haaveilet soittamisesta.
Tää oli vain mun kokemus. 💙
Sen verran vielä, että harvoista oppitunneilla käyneistä tulee ammattilaisia, puhumattakaan virtuooseja, vaikka aloittaisivat minkä ikäisinä. Vaatii järjetöntä tahdon lujuutta ja sinnikkyyttä harjoitella tuhansia tunteja soittimen äärellä.
Joku väärä tekniikka tai liikaa treeniä yhtäkkiä, samoin käy lapsellekin samoissa tilanteissa. Vähän rauhallisemmin alussa tunnustellen, ihan samalla tavalla kuin liikunnassa.
Minäkin olen täysin soittotaidoton enkä ole koskaan harrastanut mitään soittamista, ei kiinnosta yhtään nyt aikuisenakaan. Ihan normaalia tämä on ainakin omassa lähipiirissä, pari tyyliin pianotunneilla pienenä käynyttä löytyy mutta suurin osa ei ole koskaan soittanut mitään.