Mitä teidän luokkalaisille kävi yläasteen jälkeen?
Meillä oli ihan kiva luokka, mutta nyt 3-kymppisenä monen kohtalo on kamala.
Yläasteella luokassa 22 oppilasta. 4 meni lukioon, 16 amikseen ja 2 alkoi ryyppäämään.
Meistä tuli:
1 opettaja
2 tuomaria
2 vankilatuomion saanutta
Eläintenhoitaja
Nuorisotyöntekijä
Jonkin sortin pikkurikollinen
3 teiniäitiä
Kaikilla taitaa olla enemmän tai vähemmän lapsia.
Jotenkin masentavaa porukkaa.
Kommentit (55)
Eikö nykyään enää pidetä luokkakokouksia? Meillä oli ja siellä kerrottiin mitä tehdään nykyään jne. Yli puolet oli paikalla, osa asui ulkomailla ja 2 oli kuollut. Ei ihmeempiä yllätyksiä ollut, kuka mihinkin oli ajautunut. Käytiin vanhassa koulussa, nykyinen rehtori kierrätti meitä, sitten mentiin syömään yhdessä.
Meitä oli luokalla lähemmä 30 oppilasta. Puolet muutti jossainvaiheessa ulkomaille. Itse jäin sen toisen puoliskon tavoin Suomeen. Suurin osa meistä on yhä työttömiä vaikka kaikki kävivät sen toisen asteen opintonsa loppuun. Osalla on takanaan kaksois tutkinto. On kuitenkin muutama jonka kohtaloa en oikein tiedä.
Tytöistä:
2 restonomia, joista toinen asuu ulkomailla ja toinen opiskelee nyt fb:n perusteella kauppatieteitä
2 lähihoitajaa
1 opettaja
1 kokki/tarjoilija
Pojista:
2 jossain bändeissä nykyään, en tiedä mitä tekevät päivätöiksi
Loput lähes kaikki menivät ammattikouluun, vain yksi pojista taisi jatkaa lukioon. En tosin tiedä mitä heille nykyään kuuluu, kun en ole pitänyt yhteyttä tai ole fb-kaveri.
Ei pahemmin kiinnosta. Suhtauduin luokkalaisiini jokseenkin näin:
Siellä muuten näki jo aika tarkalleen menestyksen suunnan. Kukaan ei ole yllättänyt. Lintsaajat ei ole vieläkään saanut hankittua minkäänlaista ammattia tai työtä tai ovat kokonaan alkoholisoituneet. Keskiverrot pärjää keskiverrosti. Hikareita ei meidän luokalla ollut.
Noin puolet meni lukioon ja kirjoitti yoksi. Muista ei ole mitään havaintoa. En tiedä myöskään mitä muut teki kirjoitusten jälkeen, sillä itse lähdin opiskelemaan 450 kmn päähän kotiseudulta yliopistoon.
yks koulukaveri on oikeusministeri.
En kyllä tiedä suurinta osaa, tytöistä ehkä tiedän suurimman osan, pojista muutaman. No ei meitä toki ollutkaan kuin 15.
Tyttöjä on ainakin
1 lääkäri
1 laborantti
1 toimittaja
1 sosionomi
1 kätilö
1 lähihoitaja
1 tulkki
Pojista
1 poliisi
1 insinööri
1 putkimies
Tytöistä ainakin lääkäri ja kätilö lukivat ensin lähihoitajiksi ja jatkoivat sitten eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
yks koulukaveri on oikeusministeri.
Melkoisia mulkkuja oli minunkin luokallani.
Ihmettelen kyyläyskommentteja. Ainakin minut on moni yläaste-kaveri lisännyt jo kymmenen vuotta sitten fb-kaveriksi, ja sen myötä olen seurannut heidän elämäänsä.
Monet säilynyt nuorekkaana, mutta tässä +35 moni alkaa vanhenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti seuraatte mitä luokkakaverit yläasteelta on tehneet? Täytyy olla joku pikkupaikkakunta, jos on noin tarkkaan kaikkien koulutukset tiedossa. Ei voisi vähempää kiinnostaa enkä muista kovin monen nimiäkään, joten fb-stalkkaaminenkaan ei ole tullut mieleen.
Jos ne on niin nuoria vielä. Eli +-30v
Tästä ketjusta jo näkee sen, kuinka monta nuorta tässä yhteiskunnassa hukataan. On kuolleita, juoppoja jne. Menetettyjä tapauksia. Miten varsinkin nuoret pojat saataisiin yhteiskuntaan kiinni. Ei ole hyvä, että joka luokalta ”pari” poikaa kuolee ennen aikuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään enää pidetä luokkakokouksia? Meillä oli ja siellä kerrottiin mitä tehdään nykyään jne. Yli puolet oli paikalla, osa asui ulkomailla ja 2 oli kuollut. Ei ihmeempiä yllätyksiä ollut, kuka mihinkin oli ajautunut. Käytiin vanhassa koulussa, nykyinen rehtori kierrätti meitä, sitten mentiin syömään yhdessä.
Joo, lukiokavereiden kesken on ollut luokkakokouksia (2 kpl). Ne on olleet ihan mukavia geimejä. Lukiossa meidän luokalla oli muutenkin hyvä porukka, pidetään paljon yhteyttä edelleen (20 jälkeenpäin).
Peruskouluaikaiset tutut ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos tulisi kutsu luokkakokoukseen, en menisi.
Yhdestä tuli ainakin pedofiili, sai juuri tuomion.
Olin koulussa aivan toivottoman huono. Monien mutkien kautta, yli 40- vuotiaana, minusta on tullut hyvää elämää viettävä, ydinperheen äiti ja lastentarhanopettaja. Ei kyllä kukaan sitä varmaan olisi osannut minusta ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin koulussa aivan toivottoman huono. Monien mutkien kautta, yli 40- vuotiaana, minusta on tullut hyvää elämää viettävä, ydinperheen äiti ja lastentarhanopettaja. Ei kyllä kukaan sitä varmaan olisi osannut minusta ennustaa.
Toiset yllättää vanhemmalla iällä :)
Pakko sanoa, etten tiedä. Eikä kyllä kovin kiinnostakaan. Toivottavasti eivät hekään tiedä minusta.
Okei, pakko myöntää että valehtelin pikkuisen. Mutkan kautta tiedän, että yksi on pankissa töissä, yksi on opettaja (käsittääkseni uskonnonope) ja ilmeisesti yksi luokan tytöistä jäi kotikylälle paikallisen bönden pojan vaimokkeeksi.
En usko, että kukaan on kuollut ellei sitten ole johonkin sairauteen menehtynyt. Käsittääkseni kaikista tuli jotain, jos ei muuta niin pätkätyöläisiä. Itse olen opiskelkut sitä tätä ja tuota, muutellut pitkin poikin töiden mukana.
Yllättävän moni on julkisuudessa joten heidän elämää tulee seurattua puolivahintossa, 2 näyttelijää, pari muuta media-alan tyyppiä, yksi toimitusjohtaja, pari yrittäjää, floristi, kirjailija, opettaja, hälytyspäivystäjä, tarjoilija, kotirouva, bloggari ja sitten kaikentasoisissa rooleissa yritysmaailmassa, kolme asuu pysyvästi ulkomailla (minä mukaanlukien).
Meillä on luokkakokouksia noin viiden vuoden välein.
Muutin opiskelujen perässä yläasteen jälkeen uudelle paikkakunnalle ja yläasteen koulukavereista jäljelle jäi yksi. Luokkakavereistani en ole kuullut mitään muuton jälkeen, enkä ole seurannut heitä tai heidän tekemisiään.