Oksensin eilen ja poskiontelo ollut siitä asti kipeä. Mikä avuksi???
Oksensin siis eilen rajusti ja vaikka pidin nenästä samalla kiinni, niin ruokaa meni nenään todella ikävästi. Jäi tunne kaiken niistämisen ja ryystämisen jälkeen, että sinne jäi vieläkin ruokapalanen ja toinen poskiontelo onkin ollut siitä asti kipeä. Nenäkannullakin oon yrittänyt huuhtoa, mutta ei auttanut. Panadolia oon syöny kipuun, mutta se auttaa vaan välillä. Mikä tähän siis auttaisi? Onko keinoa saada se mahdollinen ruoka sieltä onkalosta jotenkin pois? Pitääkö mun mennä huomenna tän kaa lääkäriin ja mitä ne siellä voi tehä tälle?
Kommentit (16)
Lääkäriin. Ja ole hyvä ihminen tästä lähin pitämättä nenästä kiinni oksentaessa.
Apteekista saa esim. dekspanthenoli-suolavesinenäsuihkeita (esim. sellainen kuin "Mar +5%" on ollut mielestäni ihan hyvä), joilla voit yrittää huuhtoa poskionteloita ja rauhoittaa limakalvoja, jos ne ovat ärtyneet. Muistaakseni sitä saa ruiskia mielin määrin, kun ei sisällä esim. kortisonia, ehkä näin saisi vähän huuhdeltua syvemmältä. Kysy kuitenkin neuvot ihan farmaseutilta. :) Ryystäisin, räkisin, niistäisin ja heiluttelisin päätäni, makoilisin selälläni eri asennoissa, vaikka pää alaspäinkin, jos mahdollinen pala vaikka lähtisi itsekseen. Höyryhengittelykin voisi vähän helpottaa limakalvoärsytykseen tai mikä tahansa kosteus, esim. käsi nenän päälle ja naama suihkun alle! Lääkäriasiasta en tiedä, varmaan ensin "kaikuluotaisivat" poskiontelot ja katsoisivat, onko turvotusta tai nestettä. Toivottavasti saat kuonon kuntoon! :)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin. Ja ole hyvä ihminen tästä lähin pitämättä nenästä kiinni oksentaessa.
Tähän asti, jos oon pitäny nenästä kiinni, niin oksennusta ei oo menny nenään. Ilmeisesti eilen tuli sit sen verran voimalla ylös, ettei se auttanutkaan. Eikö nenästä muka saa pitää kiinni kun oksentaa? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti, jos oon pitäny nenästä kiinni, niin oksennusta ei oo menny nenään. Ilmeisesti eilen tuli sit sen verran voimalla ylös, ettei se auttanutkaan. Eikö nenästä muka saa pitää kiinni kun oksentaa? ap
Ei tietenkään saa.
Ei mulla ikinä mene oksennusta nenään? Mitä ihmettä oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas menee aina jos en pidä nenästä kiinni :(. Varmaan meillä on jotenkin erilainen rakenne nenässä tai jotain. ap
Kuinka usein sitten oksentelet ja miksi? Eikä mullakaan kyllä ikinä ole nenään mennyt yrjöä😳
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sitten oksentelet ja miksi? Eikä mullakaan kyllä ikinä ole nenään mennyt yrjöä😳
En mä onneksi usein. Närästyslääkkeet oli loppu, niin ilmeisesti närästyksen vuoksi oksensin sinä päivänä. Nyt on kuitenkin poskiontelo ollu kunnossa, niin ei tarviikaan mennä lääkäriin. ap
mahtavia uusavuttomia nykyään . saisi hyvät tv-sarjat. Ja todellakin terveydenhuollon pitäisi olla maksullista aina, saisi hyvät rahat kun ihmiset ramppaa nähyttämässä naarmuja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas menee aina jos en pidä nenästä kiinni :(. Varmaan meillä on jotenkin erilainen rakenne nenässä tai jotain. ap
Tai sitten jos pidät aivan oksennuksen alussa suuta kiinni ja yrität estää sitä, noin paine voi purkautua nenän kautta. Suuta ei ehkä kannattaisi pitää siinä tapauksessa niin tiukasti kiinni vaan ottaa ylös tuleva tavara vaikka käsiin. Inhottavaa, mutta minkäs teet jos et jotain muuta mihin buklaat käsiisi juuri sillä hetkellä saa.
No ei nyt tuollaisen takia mihinkään lääkäriin tarvitse heti juosta. Joo, poskiontelot on vähän ärtyneet kun sinne on mennyt hapanta tavaraa. Mutta kyseessä ei ole bakteerin aiheuttama tulehdus joka tarvisi lääkitystä. Päivän-muutaman voi olla kipeä, riippuen kuinka herkkä on.
Itselläni nuorena kun joskus tuli juotua alkoholia liikaa, krapulan kamalin puoli oli se, että kun tuli oksennus, sitä meni aina myös poskionteloon ja sen jälkeen pari päivää ihan kamala naamasärky. Tulehduskipulääkkeet auttaa...
Kuka hemmetti pitää nenästä kiinni puklatessaan? Koko oksentamisen pointti on siinä, että elimistö pyrkii tuuttamaan myrkyt pihalle kertalaakista. Jos sä yrität väkisin estää luonnollista refleksiä, niin ei ihmekään että tulee vaurioita.
sote0014 kirjoitti:
mahtavia uusavuttomia nykyään . saisi hyvät tv-sarjat. Ja todellakin terveydenhuollon pitäisi olla maksullista aina, saisi hyvät rahat kun ihmiset ramppaa nähyttämässä naarmuja yms.
Joo, on se saatana kumma, kun ei osata enää edes oksentaa.
Vierailija kirjoitti:
Rakenne syynä, oletan.
Oksennusta tulee minulla myös nenästä. Oli kaameaa yrjötä - ja niistää - nuorempana salamipitsaa. :D
Kellään vinkkejä? ap