Ruokarajoitteiset ihmiset
Olen elämäni aikana tavannut ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi tykkää juustosta. Ex-poikkis söi aina vaan keittokinkkua leivän päällä. Mikään muu ei käynyt. Samonen kaveri ei siis tästä juustosta tykännyt siis ollenkaan, pitsankin tilasi ilman juustoa. Olen tavannut myös toisen miehen, joka ei juustoa suuhunsa pistänyt. Siis mikä se tämä juttu oikein on? Itse syön kaikkea ruokaa. Tämä asia kiinnostaa minua. Onko se oikeasti niin, 1) että jotain ei vain pysty syömään, vai 2) haluaako sitä vain olla hankala, jotenkin?
Kommentit (25)
Itse asun maassa jossa ruuasta ei ole pula. Eikä minulla on pulaa ragadtakaan. Miksi en valitsisi syömistä ? On olemassa ihmisjoukko, jolla on heikko makuaisti. Heille ei ruoka ole kuin energian tankkausta, kuin monelle se on nautiskelua. Ihan kuin mikä tahansa viihde, taide, musiikki yms.
Nyt ei olla enää pula-ajalla. Ruokaa on riittämiin, joten syököön kukin miten haluaa. Jos joku ei tykkää juustosta niin syököön sitä mistä tykkää oikeasti. En ymmärrä miksi toisten ihmisten ruokavaliot voi vaivata aikuisia ihmisiä näin paljon.
Meidän perheessä on sääntönä, että jokainen saa inhota paria ruokalajia niin paljon, ettei tarvitse syödä. Jos sen yli urputtaa, saa kuulla kunniansa ja olla vaikka ruuatta. Sellaisen tulkitsen jo nirsoiluksi. Yksi ei meillä syö puuroa, toinen maksalaatikkoa, kolmas makaroonia, neljäs lihaa, viides kermavaahtoa. Asia ok.
Vaikea sanoa kun itsekin olen joskus oksennusrefleksin saanut joistain aineksista, mutta en ole luovuttanut vaan olen maistellut uudestaan ja useat näistä ovatkin herkkujani nykyään.
Ex- mies oli krantuista krantuin myös joskus, mutta hänkin oppi syömään ties mitä kun en ruokia tehnyt vältellen inhokkejaan, kuten äitinsä oli 40 vuotta tehnyt.
Hän, kuten lapsetkin oppivat myös että kannattaa kaikkea maistaa useamman kerran, joskus sieltä viimein löytyykin joku herkku.
En katselisi kyllä hetkeäkään jonkun Janne katajan nirsoilua.
En kommentoinut herne-episodia. Kunhan totesin, että jos tulee oksennusrefleksi, on kohteliaampaa olla syömättä inhoamiaan ruokia. Ruokia voi silti olla syömättä tekemättä siitä mitään suurta numeroa. En kuitenkaan suosittele myöskään äiti-poika suhteeseen puuttumista. Hoitakoot sen keskenään.