Mitkä kaksi täysin eri asiaa sinulla menee sekaisin?
Boko Haram ja Procol Harum.
Adam Sandler ja se toinen huono näyttelijä.
Nuudelit ja nugetit.
Kommentit (1900)
Vierailija kirjoitti:
4 ja a
Terveisin matikan opettaja :D
Haa, en malta olla kysymättä matematiikkaa sivuavaa seuraavaa kysymystä:
Tiedän mitä ovat ja osaan käyttää logaritmeja, mutta mulla on vaikeuksia muistaa mikä niistä on merkinnältään mikäkin. Siis onko helppoa muistisääntöä muistaa että kumpi ln vai lg on mitäkin.
lg(x) = log10(x) ts. brigsin 10 kantaminen ja
ln(x) = loge(x) ts. luonnollisen Neperin luvun kantainen
(Valitettavasti alaindeksin kirjoitus ei kännykällä onnistunut)
En toki ihan joka päivä enkä kuukausi tarvitse näitä, mutta monta kertaa vuodessa jurppii kun aina pitää keskeyttää ja käydä erikseen tarkistamassa jostain lähteestä. Muistamista hankaloittaa sekin vielä kun tietokoneissa ja laskimissa on eri käytäntöjä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Logaritmi
Voi olla, että aikanaan matikantunnilla olisin saanut vihjeen, mutta taisin haaveilla jostain muusta ja se meni multa ohi. No omista kouluajoistani on niin monta vuosikymmentä aikaa, että ehkä se olisi unohtunut joka tapauksessa :)
Minusta brutto ja netto on helppo muistaa siksi, että brutto-sana kuulostaa itsessään jotenkin äveriäältä, raharikkaalta, pullealta sanalta. Kun taas netto-sana kuulostaa niukalta, köyhemmältä ja vähäisemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T- ja n-kirjaimet vain kirjoittaessa. En tiedä miksi. Yleensä vain niin, että sanan lopussa olevan t-kirjaimen tilalle olen epähuomiossa kirjoittanut n-kirjaimen. Ei mene sekaisin, jos on sanan keskellä tai alussa.
Minulla p ja m. Sekä a ja 2. Selittäkää tämä minulle.
Minullakin A ja 2! Uskomatonta, että jollain on sama!!
Kaikki nämä intialaiset kastikkeet: tikka masala, garam masala, satay, tandoori, jne
Vierailija kirjoitti:
Joskus ensimmäisillä ruotsin tunneilla luulin, että Mina Kompisar on nimi.
:D Varmaan sukua Nya Vindarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T- ja n-kirjaimet vain kirjoittaessa. En tiedä miksi. Yleensä vain niin, että sanan lopussa olevan t-kirjaimen tilalle olen epähuomiossa kirjoittanut n-kirjaimen. Ei mene sekaisin, jos on sanan keskellä tai alussa.
Minulla p ja m. Sekä a ja 2. Selittäkää tämä minulle.
Minullakin A ja 2! Uskomatonta, että jollain on sama!!
Minulla on kaikissa salasanoissa a-kirjaimen kohdalla numero 2. Selitys: Tietokoneen näppäimistössä @-merkki ja 2 on samassa nappulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ensimmäisillä ruotsin tunneilla luulin, että Mina Kompisar on nimi.
:D Varmaan sukua Nya Vindarille.
Ja Noreply-yritykselle (no reply)
Itä ja länsi, oikea ja vasen.
Pohjoinen ja etelä eikä ylös ja alas mene koskaan sekaisin. Jännä.
lukea ja luulla menee sekaisin