Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissat ja helteet

Huoli kissoista
22.07.2018 |

Nämä helteet ovat järkyttäviä näin lemmikkien omistajana. Asun vuokralla kerrostalossa kaksiossa, ylin kerros ja kämppä kuumenee sietämättömäksi, ja kissat kärsii. Pidän makuuhuoneen ja vessan suljettuna, jotta saan olohuoneen pidettyä suht siedettävänä tuulettimien avulla. Vettä on kipoissa lähes joka nurkassa, annan märkäruokaa veteen sekoitettuna, jotta kissat eivät ihan kuivu kasaan. Märällä pyyhkeellä silittelen useamman kerran aina kun olen kotona, mutta käyn töissä joten en voi koko päivää vahtia kissoja, mistä koituu stressiä ja huolta.
Eli olisiko muita vinkkejä, millä saisi kissojen oloa helpotettua näin kuumilla keleillä?
Pahoittelen sekavaa tekstiä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljetuskoppaan kylmäkallet pehmusteen alle. Menevät varmaan sinne lepäileen ja auttaa hetken.

Vierailija
2/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin aika neuvoton. 2 ulkokissaa on. Kumpikaan ei suostu juoma vettä, pihalla on muutaman eri astiaa. Yleensä tykkäävät juoda ojasta, mutta oja on kuivunut. Toinen mistä tykkäävät, on vesitynnyrit, mutta kun ei sada niin ei niihinkään mitään kerry.

Suihkutelin vähän vettä kisujen päälle, molemmat 'yllättäen' suuttuivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kissa pakastimeen vähäksi aikaa.

Vierailija
4/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissatkin tietää, että +29 ei ole enää siedettävä lämpötila. Ja kissat sentään tykkää lämpimästä yleensä.

Vierailija
5/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin aika neuvoton. 2 ulkokissaa on. Kumpikaan ei suostu juoma vettä, pihalla on muutaman eri astiaa. Yleensä tykkäävät juoda ojasta, mutta oja on kuivunut. Toinen mistä tykkäävät, on vesitynnyrit, mutta kun ei sada niin ei niihinkään mitään kerry.

Suihkutelin vähän vettä kisujen päälle, molemmat 'yllättäen' suuttuivat.

Laita vettä ruoan joukkoon tai anna laktoositonta maitoa, jos siitä tykkäävät.

Vierailija
6/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ikkunat peitetty kunnolla? 

Vierailija
7/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ikkunat peitetty kunnolla? 

ja siis mieluiten jollain heijastavalla, ei tummalla joka vaan imee lisää lämpöä.

Vierailija
8/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ne mahdollista viedä johonkin vilposempaan kämppään helteiden ajaksi? 

Vierailija
9/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkäkarvainen tai tuuhea kissa eikä mikään näyttelykissa, sen voi hyvin keskivartalosta trimmata. Meidän cooni oli pakko trimmata, vähän hassulta näyttää kun häntä ja tassut ja pää karvaiset, mutta selvästi olo helpotti. Tällöin myös kylmät vesipullot ym viilentää paremmin, kun ei ole turkkia tiellä.

Vierailija
10/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan suret. Meillä on Kanarialta kotoisin oleva kissa, joka väkisin tunki syliini ja pakko se kai sitten oli ottaa. Kissat rakastavat helteitä. Tämäkin menee aina ikkunan eteen "aurinkoa ottamaan", kun se porottaa oikein kuumasti. 

Katsot vaan, että on raikasta vettä saatavilla. Meidän kissa nykyään vetäytyy varjoiseen huoneeseen nukkumaan, kun saa tarpeekseen lämmöstä.

Hyvää lämmintä kesää sinulle ja kisuillesi!

Vierailija
11/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Afrikassa ja siellä isot kissat makasi auringossa nautiskellen lämmöstä. Kyllä ne katit pärjää Suomessa vaikka täällä on yleensä aika kylmä.

Vierailija
12/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Pitää kokeilla tuota kylmäkallekikkaa.. tekee vaan pahaa seurata vierestä kun normaalisti oikein leikkisät ja vauhdikkaat kissat vaan nukkuvat ympäri vuorokauden. :(

Olohuoneessa on sälekaihtimet ja keittiössä rullaverhot. Makkarissa on mustat ja paksut pimennyverhot jotka kerää lämpöä huoneeseen, sen takia pidän makkarin oven kiinni ettei lämpö leviä koko asuntoon.

Onneksi yöllä on hieman viileämpää niin voi pitää ikkunoita auki.

Vierailija
13/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolen mutta kyllä meidän kissat ainakin pärjää, toki ne on rauhallisempia näin kuumalla mutta ei se makoilu ja nukkuminen vielä merkki mistään vakavasta ole. Raikasta vettä tarjolla koko ajan ja ruokaa vaikka vähän useammin. Kissa etsii kyllä itse varjoisan ja viileän paikan jos sitä kaipaa, esim kylppärin lattia on meillä suosittu. 

Kovin kuumassa se tuuletin muuten itse asiassa on enemmän haitaksi kuin hyödyksi ja se saattaa kuivattaa kissoja vielä entisestään joten miettisin sen käyttöä uudelleen. Esim iltaisin sen voi laittaa ikkunasta ulos puhaltamaan tehostamaan ilmanvaihtoa. 

Vierailija
14/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkaat ne välillä pesuvatiin.

Kokeiltu konsti kyläpaikassa, missä katti pyöri jatkuvasti jaloissa ja tunki mukana jopa vessaan: räppäsin sen niskaan vettä. Piristyi ja häipyi! 😁

Vierailija
15/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat nauttivat kuumasta. Johan ne siellä muinaisessa Egyptissä paistattelivat auringossa.

Vierailija
16/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kissa lähinnä vain makaa päivällä. Illalla ja aamulla leikkii ja juoksee. Olen antanut laktoositonta jäätelöä nyt pari lusikallista joka päivä kun tulen töistä. Ja märkäruokaan vähän lirauttanut vettä mukaan. Meillä myös kissa juo huonosti.

Vierailija
17/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän huolen mutta kyllä meidän kissat ainakin pärjää, toki ne on rauhallisempia näin kuumalla mutta ei se makoilu ja nukkuminen vielä merkki mistään vakavasta ole. Raikasta vettä tarjolla koko ajan ja ruokaa vaikka vähän useammin. Kissa etsii kyllä itse varjoisan ja viileän paikan jos sitä kaipaa, esim kylppärin lattia on meillä suosittu. 

Kovin kuumassa se tuuletin muuten itse asiassa on enemmän haitaksi kuin hyödyksi ja se saattaa kuivattaa kissoja vielä entisestään joten miettisin sen käyttöä uudelleen. Esim iltaisin sen voi laittaa ikkunasta ulos puhaltamaan tehostamaan ilmanvaihtoa. 

Ahaa, kiitos vinkistä! Sitä vain ajatteli kun tuuletin liikuttaa ilmaa ja se tuntuu mukavan viileältä, niin helpottaisi myös kissojen oloa.

Pitääpä kokeilla olla ilman tuuletinta kuumimman ajan päivästä.

Nyt asunnossa on 25 astetta sisällä, kohta pääsee jo avaamaan ikkunat ja saa raitista ilmaa :)

Vierailija
18/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut kovat käyttöön ja suihkutan kissat joko suihkun alla tai isolla kastelukannulla märiksi kuumimpaan aikaan. Kissat eivät tästä tykkää, mutta pitkäkarvaisina tuntuvat läkähtyvän. Pakko loukata heidän tunteitaan omaksi parhaakseen.

Vierailija
19/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli kissoista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, kiitos vinkistä! Sitä vain ajatteli kun tuuletin liikuttaa ilmaa ja se tuntuu mukavan viileältä, niin helpottaisi myös kissojen oloa.

Pitääpä kokeilla olla ilman tuuletinta kuumimman ajan päivästä.

Nyt asunnossa on 25 astetta sisällä, kohta pääsee jo avaamaan ikkunat ja saa raitista ilmaa :)

No eihän 25 ole vielä edes paha. 

Vierailija
20/27 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän johtuu, etteivät kissat ymmärrä juoda? Eivätkö ne tunne janoa?