Onko näillä säillä vaarallista paastota?
Tuli yllättävä lasku ja loppukuun budjetti menikin sitten siinä; kuun viimeisille päiville ruokarahaa pyöreät 0 euroa.
Mietin tässä vain, kuinka vaarallista tulee olemaan paastota 7-10 päivää näillä helteillä? Kotoa minun ei tarvitse kauaksikaan poistua ja vettä saa hanasta, mutta ruokaa on luvassa tod.näk. _aikaisintaan_ joskus 30. tai 31. päivä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon saat kuukaudessa palkkaa nettona, eli paljon jää käteen? Ja ostatko paljon valmisruokia, jos ei ole mitään tarvikkeita, joilla valmistaa ruokaa? Jauhoja, öljyä, kananmunia?
Olen toimeentulotuella. Laskujen jälkeen käteen jää n. 300.
En osta valmisruokia, mutta en myöskään valmista alusta asti itse (jauhoista jne). Kananmunia paistan ja keitän. Jos ostan ruokatarvikkeita, ihan niitä simppeleitäkin (makaroonia, puuroa...), niin syön ne kaikki sitten sillä viikolla pois, ennen kuin ostan lisää.
Ap
Sulla on siis paljon ylimääräiseksi luokiteltavia laskuja, kun peruselämiseen liittyvien laskujen jälkeen käteen pitäisi jäädä toimeentulotuen perusosa, joka on joku 450 €...
Perusosa on 487, 89 eli kivan pyöreä summa :)
Peruselämiseen ei lasketa puhelinta ja nettiä eli tästä lähtee vielä viitisen kymppiä pois. Mutta jää siis suunnilleen 430 euroa.
Kyllä sillä nippa nappa kituuttelee eli hengissä pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa voisi jo turvautua ruokajonoon tai seurakunnan apuun. Varmaan joku ystävä/sukulainenkin voisi sen verran jeesata, että saisit edes jotain syötävää? Ja jos ei, niin sossun on käsittääkseni pakko auttaa tällaisissa tilanteissa.
Sossun ei valitettavasti ole pakko auttaa eikä se niin teekään vaan jopa päinvastoin, mutta kirkko tuskin vieläkään jättää pulaan eli diakonin puoleen kääntyisin jos ei ole läheisiä auttamaan.
T: toinen tt-tuella sinittelevä ja Kelan kanssa oikeusasiamiestä myöten vääntävä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon saat kuukaudessa palkkaa nettona, eli paljon jää käteen? Ja ostatko paljon valmisruokia, jos ei ole mitään tarvikkeita, joilla valmistaa ruokaa? Jauhoja, öljyä, kananmunia?
Olen toimeentulotuella. Laskujen jälkeen käteen jää n. 300.
En osta valmisruokia, mutta en myöskään valmista alusta asti itse (jauhoista jne). Kananmunia paistan ja keitän. Jos ostan ruokatarvikkeita, ihan niitä simppeleitäkin (makaroonia, puuroa...), niin syön ne kaikki sitten sillä viikolla pois, ennen kuin ostan lisää.
Ap
Sulla on siis paljon ylimääräiseksi luokiteltavia laskuja, kun peruselämiseen liittyvien laskujen jälkeen käteen pitäisi jäädä toimeentulotuen perusosa, joka on joku 450 €...
Perusosa on 487, 89 eli kivan pyöreä summa :)
Peruselämiseen ei lasketa puhelinta ja nettiä eli tästä lähtee vielä viitisen kymppiä pois. Mutta jää siis suunnilleen 430 euroa.
Kyllä sillä nippa nappa kituuttelee eli hengissä pysyy.
Niin. Sitten on bussilippu (hsl n. 50€), hygieniatarvikkeet ym. Mutta joo, kyllä tuolla hetken elää muttei kovin pitkään. Kun tuo pitkittyy ja laitteet, vaatteet ja kengät alkaa hajoamaan, olet pulassa. Niin ja luuletko ettei tt-tukea saavilla ole vaikkapa ripille pääseviä tai naimisiin meneviä läheisiä? Lahjat, matkat ja siistit vaatteet ei ole ilmaisia. Tämä on vielä tätäkin laajempi asia, mutta antaa olla, ette pysty kuitenkaan ymmärtämään. Älä silti luule tietäväsi kun et oikeasti tiedä eli jättäkää nuo onnettomat ja naurettavan yksinkertaistetut laskelmanne siitä kuinka tuo raha riittää muka oikein hyvin...ihmisen elämään kuuluu niin paljon muutakin kuin vain ruoka. Ei luulisi olevan vaikea tajuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos vastauksista!
Rahaa on kirjaimellisesti 0 euroa, eli ei ole varaa suolaan, kivennäisveteen, makarooniin, jne. Kotoa kaapeista ei löydy mitään, siksi paasto.
Pulloja voisin lähteä lähipuistoihin metsästämään, mutta korkeintaan nyt maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona, koska kolmen päivän jälkeen en ole varma pääsisinkö pyörtymättä kotiin asti. Kaupungin marjapaikkoja en tunne (eikä ole kyllä ämpäriäkään, ja enemmän energiaa minä niitä marjoja kerätessä kuluttaisin kuin ne syödessä saisin – en oikein usko, että kukaan ostaisi jotain vaivaista paria sataa grammaa minkä saisin ehkä kerättyä).
Mutta ei ilmeisesti pitäisi ainakaan henki lähteä vaikkei syökään? :"D
Ap
:D Ei edes ämpäriä... no hae roskisesta muovipussi ja pese se.
Vaikka energiankulutus ylittäisi saadun, niin tuleehan niistä ravintoa.
Tässä kyllä vahvistuu käsitys, jonka mukaan köyhyys on älyn puutetta.
Siis sulla vai? Huomaan...tsemppiä kuitenkin. Mutta diakonille ap ja id arit hiljaa pliis, teitä e i j a k s a ja nolaatte itsenne vaan ihan _täydellisesti_.
Suolapurkkia ei varsinaisesti lasketa hätävaraksi.
Mutta totta kai naapuri antaa suolaa ja vaikka femman, että saat makaronia, kaurahiutaleita ym.
Tai ainakin, jos mun ovelle tulisit, niin antaisin pari kymppiä. Ei tarttis edes maksaa takaisin. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että olisit täysin asiallisen näköinen ihminen, sanoisit nimesi ja ovesi missä asut.