Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko oppinut jonkun kielen lähinnä yksin kotona opiskelemalla ja ilmaiseksi?

Vierailija
22.07.2018 |

Onko joku onnistunut tällaisessa?

Haluaisin oppia erään kielen, mutta mulla ei ole juuri varoja lähteä kielikursseille tai hommata kymmeniä oppikirjoja. Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat tuota kieltä äidinkielenään ja varmasti löytäisin jonkun, jonka kanssa harjoitella, kunhan opin ainakin perusteet ja tarpeeksi sanastoa. En ihan alussa kehtaa ruveta vaatimaan mitään erityistä opetusta keneltäkään.

Netistä tuntuu löytyvän reilusti videoita ja sanastoa. Ainoa huoli on kielioppi.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ladata duolingo puhelimeen tai tabletiin! Ihan paras uusien kielten opiskelussa! :) 

Kyllä sillä alkuun pääseee, mutta ei pelkästään duolingolla kuitenkaan sujuvaa kielitaitoa saa.  

Vierailija
42/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiaa olen opiskellut. Tällä hetkellä B2 tasolla. Useita eri väyliä olen käyttänyt. Duoligolla sanastoa ja fraaseja, ihan perinteisistä oppikirjoista kielioppia, ja suosikkini on In classe Verona kanava, jossa 3 natiivia keskustelee keskenään milloin mistäkin aiheesta. Siinä oppii parhaiten, kun kuulee aitoa luonnollista kieltä. Luen myös italiankielisiä tekstejä, ja keskustelen tekoälyn kanssa jotta puhuminenkin sujuvoituu mahdollisimman hyvin. En sitten tiedä missä vaiheessa voi sanoa että todella osaa kielen. Kyllä minä nyt jo perus turstitilanteet ja yksinkertaiset keskustelut hallitsen, mutta ei se mielestäni vielä voi kielen osaamiseksi sanoa. Kyllä pitää osata takeltelematta keskustella ihan oikeasti, lukea sujuvasti kirjoja, ymmärtää vaikka elokuvan puhetta ilman tekstistystä jne. Kielen pitää myös olla rikasta ja vivahteikasta, eikä mitään yksinkertaistettua tönkkö-kieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku täsmentää mikä on kielen oppimista? Mikä on kielen osaamista? Minun on vaikea käsittää miten joku voi oppia kielen vain kuuntelemalla sitä. Miten kielioppi ja lauserakenteet sitten? Olen itse kiinnostunut kielistä, mutta ilmeisesti minulla on huono kielipää, koska en opi vuodessa tai kahdessa uutta kieltä.

Sitten on kielet kuten japani ja espanja jotka pääsääntöisesti äännetään samoin kuin kirjoitetaan

Mitään kieltä ei koskaan äännetä kuten kirjoitetaan. Kirjoitus ei myöskään ole kieltä.

Kyllä suomea äännetään mun mielestä ihan kuten kirjoitetaankin.

Vierailija
44/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku täsmentää mikä on kielen oppimista? Mikä on kielen osaamista? Minun on vaikea käsittää miten joku voi oppia kielen vain kuuntelemalla sitä. Miten kielioppi ja lauserakenteet sitten? Olen itse kiinnostunut kielistä, mutta ilmeisesti minulla on huono kielipää, koska en opi vuodessa tai kahdessa uutta kieltä.

Parhaiten kielen oppii kuuntelemalla ja puhumalla eikä kielioppia lukemalla.

Kyllä. Huomasihan sen jo kouluaikoina miten kaverit jotka oli jossain vaihto-oppilaina vuoden, puhui sujuvasti kieltä palatessaan, kun olivat oikeassa elämässä joutuneet sitä käyttämään päivittäin luonnollisissa tilanteissa ihmisten kanssa jotka puhuivat kieltä äidinkielenään. 

Vierailija
45/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kannattaisi aloittaa englannin opiskelu, kun lähtötaso on 4-5 - luokkalaisen tasolla? Haluaisin oppia nimenomaan puhumaan ja ymmärtämään ihan arkipäivän tilanteissa ja ymmärtää edes sinnepäin uutisartikkelin sisällön. Jos katson vaikka englanninkielistä elokuvaa, ymmärrän sanoja sieltä täältä, mutta lauseet ja niiden merkitys jää täysin pimentoon. Millä esim youtubesta kannattaa etsiä?

Netissä on ihan loputtomasti erilaisia ohjelmia englannin opiskeluun. Googlaa tai kysy vinkkiä tekoälyltä. Sitten vaan kokeilemaan mikä tuntuu itselle sopivalta ja selkeältä. 

Vierailija
46/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vanha ketju. Oppiko AP Venäjää? Kahdeksassa vuodessa luulis että jotain on oppinut. 

Vierailija
47/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vanha ketju. Oppiko AP Venäjää? Kahdeksassa vuodessa luulis että jotain on oppinut. 

Ap:n osalta vanha, mutta aina ajankohtainen aihe kuitenkin.

Vierailija
48/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku teistä ystävällisesti vinkata hyvästä nettimateriaalista tämmöiselle kohta eläkkeelle jäävälle naiselle, joka haluaisi oppia englantia. Kiitos!

Babbel-sovellusta suosittelen. On mielestäni parempi kuin Duolingo, jota monet käyttävät. Duolingossa on enemmän kieliä valittavana, mutta jos englantia haluat, niin se nyt löytyy kaikista sovelluksista. 

Babbel opettaa enemmän puhumista ja myös rakenteita, kielioppia ja kulttuuritaustaakin. Ainakin minulle sopii paremmin tämä tyyli, jossa oppii ymmärtämään myös miksi jokin asia on niin kuin se on. Näin aikuisena ei oikein enää opi sillä tavalla, että ulkoa toistellaan. 

Vierailija
49/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtuben kielivideoista voisi olla hyötyä. Tekijät ovat yleensä koulutukseltaan opettajia.

Sovelluksista esim. Duolingo ei opeta kielioppia kunnolla.

Googlella löytyy erilaisia kielioppisivustoja. Vilkaise vaikka Mangon sivuja:

Klikkaa linkkiä, valitse kieli ja skrollaa alaspäin. Siellä on kielioppiaiheisia artikkeleita.

https://www.mangolanguages.com/available-languages/

Vierailija
50/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Si, ho imparato lingua italiana con Duolingo tre anni.

Vierailija
51/51 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on kielet kuten japani ja espanja jotka pääsääntöisesti äännetään samoin kuin kirjoitetaan

Mitään kieltä ei koskaan äännetä kuten kirjoitetaan. Kirjoitus ei myöskään ole kieltä.

Kyllä suomea äännetään mun mielestä ihan kuten kirjoitetaankin.

Pääsääntöisesti äännetään kuten kirjoitetaan, mutta joitain poikkeuksiakin on:

olekaan: olekkaan

en mä tiedä: emmä tiedä

isänmaallinen: isämmaallinen

ota kirja: ota(k)kirja

niin kuin: äännetään usein yhdyssanana niinkuin