Miten ihmeessä kaikilla ei jo ole ilmastointilaitetta kotona?
Nykyään ilmastointilaitteet ja ilmalämpöpumput on jo niin halpoja, ettei ainakaan hinnalla voi perustella sellaisen olemattomuutta.
Turhaahan se on kuumasta valittaa, jos ei saa aikaiseksi hankkia viilennystä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä meillä ei viilennetä sisäilmaa,
https://yle.fi/uutiset/3-5083226
eikä se ole viitsimisestä kiinni, sillä olen niin paljon nähnyt home- ja kosteusongelmataloja, jonka asukas on itse aiheuttanut.
Hyvä artikkeli. Tätä eivät monet tajua yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla. Harvoissa vuokra-asunnoissa on ilmastointilaotetta joka viilentää. On pakko turvautua pölyiseen tuulettimeen.
Saahan niitä ostettua kompakteja ilmastointilaitteita, joka ei paljoa vie tilaa huoneen nurkasta.
Luuletko että vuokran-antajat sallii vuokralaisten asentaa itsekseen sellaisia hökötyksiä asuntoihinsa? Tuskin, vaikka lupaa kysyttäisiin.
Meinaat että kieltää avaamasta ikkunaa että siitä ujuttaa putken ulos? Jonka sitten ottaa pois ikkunan välistä kun ei ilmastointia käytä. Ei varmasti tarvi lupia kysellä erikseen.
Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole samanlaiset ikkunat kuin sinulla. Aika monessa kämpässä, jossa olen asunut, tuuletusikkunoissa on ritilät ja hyttysverkko. Todellakin tarvitsee luvan, jos niitä lähtee repimään irti!
Voit ostaa sopivan adapterin, tehdä itse tai palkata jonkun tekemään ja tadaa! Toimii paremmin kuin putken nosto ikkunasta pihalle. Mitään rakenteita ei rikota ym. Itse tehtynä minulla meni materiaaleihin alle 5 euroa.
Sinullako se putki ei lämpene ollenkaan? Sehän siinä suurin ongelma on, että se ilma ei mene kunnolla ulos, vaan se putki lämpenee tulikuumaksi, kun se on ritilän sisäpuolella eikä sitä saa ulos.
Vierailija kirjoitti:
eikä se ole viitsimisestä kiinni, sillä olen niin paljon nähnyt home- ja kosteusongelmataloja, jonka asukas on itse aiheuttanut.
Yli 7 vuotta vanha juttu. Aika paljon osaaminen ja tieto lisääntynyt noiden ensimmäisten pumppujen jälkeen
Kotonani ei ole mitenkään erityisen kuuma. Ihan hyvin pärjään ilman ilmastointia. Pidän sellaisen hankkimista myös turhanpäiväisenä tuhlauksena, koska Suomessa on tällaisia lämpötiloja vain pari viikkoa kerran kolmessa vuodessa. 99,99 % ajasta ilmastoinnille ei tässä maassa ole mitään käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ilmastointilaitteet ja ilmalämpöpumput on jo niin halpoja, ettei ainakaan hinnalla voi perustella sellaisen olemattomuutta.
Se mikä sulle on halpaa, voi jollekkin olla kallista.
Ihan turha vekotin muutaman päivän käytölle. Pari viimeistä kesää ei ole ollut yhtään kuumaa ja sitä ennen muistan vain kesän 2010 kun oli pidempään tosi kuumaa. Hermo on mennyt jo näihin tuulettimiinkin (2 kpl) mitä on joskus ostettu, suurimman osan aikaa vain tiellä varastossa.
Palataan asiaan jos ilmastonmuutoksen myötä joka kesä on kuukauden yli 30 astetta ja pari kuukautta yli 20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 7 vuotta vanha juttu. Aika paljon osaaminen ja tieto lisääntynyt noiden ensimmäisten pumppujen jälkeen
Yhä edelleen rakennuksista käytetään muovista kosteussulkua ja asennetaan väärälle puolelle, jos halutaan viilentää huoneistoa. Ongelma on kosteus, joka jää rakenteisiin, eikä pääse pois.
Nykyrakennustekniikalla varmasti onnistuu huoneiston viilentäminen, mutta se vaatii erilaisen rakennustekniikan, joka on erittäin kallis ratkaisu, jos vanhoja rakenteita joudutaan avaamaan, koska lämpötilan vaihtelut voi olla jopa 75 astetta.
Ongelma ei ole ilmalämpöpumput, vaan rakennustekniikka ja rakennuslainsäädäntö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki ihmiset eivät ole jo tarpeeksi älykkäitä ja sivistyneitä, että kyselevät kokoajan näin typeriä kysymyksiä, vaikka ihmisellä on ollut aikaa kehittyä tuhansia vuosia, ja kehittää myötätuntoa ja rakkautta näkemään muiden hätä ja kärsimys.
Tuskimpa kukaan omasta tahdostaan haluaa kärsiä kuumuudesta, ja pahimmillaan jopa kuolla tähän helteeseen. Voisikohan olla mahdollista, että kaikilla ei ihan oikeasti ole varaa ostaa edes sitä kaikkein halvinta ilmastointilaitetta?
Voiko turhempaa laitetta olla kuin ilmalämpöpumppu, jos se hankitaan sisäilman viilennykseen. Järki hoi, missä olet?
Olen kohta 50v enkä muista kuin kaksi hellekesää, jotka ovat olleet useamman viikon eli tämä kesä ja kesä 2010. Enkä ole edrs kuullut jonkun Suomessa kuolleen helteeseen.
Ilmalämpöpumpun hinnalla voi matkustaa Lappiin ja makoilla siellä hellekauden täyshoidolla ja olla viileässä, mitään tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko turhempaa laitetta olla kuin ilmalämpöpumppu, jos se hankitaan sisäilman viilennykseen. Järki hoi, missä olet?
Olen kohta 50v enkä muista kuin kaksi hellekesää, jotka ovat olleet useamman viikon eli tämä kesä ja kesä 2010. Enkä ole edrs kuullut jonkun Suomessa kuolleen helteeseen.
Ilmalämpöpumpun hinnalla voi matkustaa Lappiin ja makoilla siellä hellekauden täyshoidolla ja olla viileässä, mitään tekemättä.
Olen samaa mieltä. Meillä on ilmalämpöpumppu mutta vain lämmityskäytössä. Ihan pahimpina hellepäivinä on käytetty viilennykseen ihan hetkellisesti esim. pidempien ruuanlaittojen yhteydessä kun asunnossa muutenkin jo yli 30 astetta lämmintä ja aurinko paistaa ikkunoista sisään, mutta muuten pärjätään ihan läpivedolla, sisällä ei ole myöskään mikään pakko istua koko päivää vaan voi lähteä liikkeelle ja käydä esim. ilmastoidussa kauppakeskuksessa vilvoittelemassa.
Voit ostaa sopivan adapterin, tehdä itse tai palkata jonkun tekemään ja tadaa! Toimii paremmin kuin putken nosto ikkunasta pihalle. Mitään rakenteita ei rikota ym. Itse tehtynä minulla meni materiaaleihin alle 5 euroa.