Mietin aiemmin tänään asioita ja tuli mieleen ainakin yksi asia joka yhdistää useimpia köyhiä
Kaikki tietämäni pitkäaikaistyöttömät (viisi perhettä, yhteensä kahdeksan aikuista henkilöä) on aikaansaamattomia. Niitä ei kiinnosta edes yrittää tehdä mitään monimutkaista tai työlästä. Esimerkiksi muuttoapua on yleensä turha pyytää. Uusien taitojen opettelu ei yleensä tule kuuloonkaan.
Kyse ei voi olla laiskuudesta sinällään, vaan enemmän asenteesta että kaikki on saatava valmiiksi kannettuna naaman eteen. Onko muilla samankaltaisia havaintoja?
Kommentit (29)
Naiset ovat syvällisempiä ja älykkäämpiä kuin miehet. Minä esimerkiksi mietiskelen kuinka maapallolle käy jos tänne vielä rakennetaan lisää esim. Taloja, putoaako maapallo ja jos niin minne.
Onko ap sammunut vai miksi ei vastaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla samankaltaisia havaintoja?
Ei. Olen itse pitkäaikaistyötön ja ajankulukseni pähkäilen matemaattisia ja ohjelmointiongelmia ja opiskelen uusia kieliä. Kaverin mökillä auttelen, mm. teen pieniä nikkarointihommia.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap sammunut vai miksi ei vastaa?
Ehkä hän on niin aktiivinen, ettei ehdi roikkua missään av-palstalla? Ehkä hänellä on kiire miettiä meille huomiseksi jokin yhtä loistava oivallus kuin tämänpäiväisensä?
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana mentiin yhdessä köyhien kämppisten kanssa leipäjonoon. En tiedä miten aikaansaamaton voi olla, jos opiskelee dippainssiksi
Ainakin lukutaidoton voi näemmä olla.
Olen tehnyt havaintoja, että ne köyhät, joihin minä olen törmännyt ja joiden elämää olen päässyt seuraamaan jo vähän matkaa, asettavat kivuuden elämässä ensimmäiseksi tavoitteeksi aina. Koko ajan pitäisi olla jotakin kivaa. Nämä käyttävät alkoholia runsaasti, soittelevat ja roikkuvat somessa paljon, lukevat roskalehtiä, pelaavat paljon, syövät usein ja napostelevat jatkuvasti karkkia ja hyvää. Tupakoivat myös joissakin tapauksissa, lepäävät paljon, vapaa-aikaa on heillä paljon, shoppailevat tai kiertelevät kaupungilla ja kahviloissa usein, vaikka rahaa on niukasti. Tavoitteiden asettaminen ja niihin pyrkiminen, ponnistelu tai ajoittainen kärsimys, joka on osa kaikkea menestymistä, ei kuulu heidän osaansa.
Minä en tavallaan ole työtön, olen ollut 5 lapsen kanssa kotihoidontuella n. 15v.työelämä muuttunut paljon tänä aikana ja en edes tiedä mitä pitäis tehdä. Olen siis jotenkin syrjäytynyt työstä, vaikka haluaisin tehdä työtä.
Muuttaminen on raskasta ja ei meitäkin kukaan ole auttanut niin en kyllä 53v. jaksa kenenkään muuttoa hoitaa.
Jos on vuosia työttömänä, kyllähän se vaikuttaa jo lannistavasti. Itsekin olen ollut pitkään ilman työtä ja kyllähän se masensi, mutta sama ihminen olin silloin ja nyt, kun olen töissä päällikkötehtävissä. Vaikka silloin aloinkin jo kuvitella, ettei minusta ole mihinkään. Mikään marjanpoimijatyyppi en ole koskaan ollut.