Mietin aiemmin tänään asioita ja tuli mieleen ainakin yksi asia joka yhdistää useimpia köyhiä
Kaikki tietämäni pitkäaikaistyöttömät (viisi perhettä, yhteensä kahdeksan aikuista henkilöä) on aikaansaamattomia. Niitä ei kiinnosta edes yrittää tehdä mitään monimutkaista tai työlästä. Esimerkiksi muuttoapua on yleensä turha pyytää. Uusien taitojen opettelu ei yleensä tule kuuloonkaan.
Kyse ei voi olla laiskuudesta sinällään, vaan enemmän asenteesta että kaikki on saatava valmiiksi kannettuna naaman eteen. Onko muilla samankaltaisia havaintoja?
Kommentit (29)
En tunne tuollaisia ihmisiä, mutta ymmärrän hyvin, että sinä tunnet.
Ehdotan, että palkkaat tarvitsemasi muuttoavun äläkä yritä kiristää vieraita ihmisiä kantamaan tavaroitasi.
Rahalla mällätään niin kauan kuin sitä riittää ja sit ihmetellään, ku ei ole ruokarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietämäni pitkäaikaistyöttömät (viisi perhettä, yhteensä kahdeksan aikuista henkilöä) on aikaansaamattomia. Niitä ei kiinnosta edes yrittää tehdä mitään monimutkaista tai työlästä. Esimerkiksi muuttoapua on yleensä turha pyytää. Uusien taitojen opettelu ei yleensä tule kuuloonkaan.
Kyse ei voi olla laiskuudesta sinällään, vaan enemmän asenteesta että kaikki on saatava valmiiksi kannettuna naaman eteen. Onko muilla samankaltaisia havaintoja?
Ryömi Suski takas riippumattoosi, jooko. Älä rasita päätäsi suotta muuta kuin kampaajalla.
Olen huomannut köyhissä muitakin yleispiirteitä. Niitä ovat ilkeys ja katkeruus.
Ehkä syy- / seuraussuhteet menevätkin niin päin, että ilkeät ja katkerat köyhtyvät. Iloisilla positiivisilla ihmisillä riittää ystäviä ja sitä kautta ansioita ja vaurautta.
Ei päde ainakaan minuun. Teen usein esim. remonttia ja opiskelen jatkuvasti uutta, ja autan ystäviäni. Olen pienikokoinen nainen, enkä tarvitse esim. miestä tekemään ns. miesten hommia. Silti olen pitkäaikaistyötön akateemiselta uralta.
Tämä kaikki työttömät on laiskoja mantra on jo aika kulunut. Provo taisi ollakin.
Tää on niin totta! Työttömät on laiskoja ja aikaansaamattomia. Eivät viitsi edes mennä poimimaan marjoja tai luovuttamaan sukusolujaan!
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta! Työttömät on laiskoja ja aikaansaamattomia. Eivät viitsi edes mennä poimimaan marjoja tai luovuttamaan sukusolujaan!
Ei vaan ihminen on työtön koska hän on laiska ja aikaansaamaton.
Opiskeluaikana mentiin yhdessä köyhien kämppisten kanssa leipäjonoon. En tiedä miten aikaansaamaton voi olla, jos opiskelee dippainssiksi
Ilmaiseksiko kuvittelit joltain tuttavaltasi saavasi sitä muuttoapua ja vielä näin hikihelteellä?
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana mentiin yhdessä köyhien kämppisten kanssa leipäjonoon. En tiedä miten aikaansaamaton voi olla, jos opiskelee dippainssiksi
AP:n tapauksessa puhuttiin ihan työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta otsikossa köyhistä. Eikö kokemus kannattaisi yleistää pitkäaikaistyöttömiin mieluummin kuin köyhiin, jos johonkin on pakko yleistää?
Youtubessahan on se video, jossa kerrotaan, mikä todella erottaa köyhät ja rikkaat toisistaan. Siinä sanotaan, että köyhät mm. nukkuvat pitkään ja ainoa ajatus, mikä heillä on päivän aika mielessään, on "viihteelle, viihteelle, viihteelle". Viihteellä siihen asti, kunnes on taas aika mennä nukkumaan. Lisäksi köyhät usein ajattelevat että "ainahan on huominen". Köyhät ovat myös kärkkäitä syyttämään yhteiskuntaa kaikista ongelmista sen sijaan että katsoisivat itse koskaan peiliin. Köyhät haluavat käydä töissäkin vain siksi, että saavat rahaa elämiseen.
Rikkaat eivät sen sijaan nuku puolille päivin. Lisäksi rikkaat näkevät työnteon mm. kehittävänä ja rikkaat haluavat kehittää itseään myös vapaa-ajalla. Rikkaat ymmärtävät myös, mitkä ovat heidän omat heikkoutensa ja vahvuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta otsikossa köyhistä. Eikö kokemus kannattaisi yleistää pitkäaikaistyöttömiin mieluummin kuin köyhiin, jos johonkin on pakko yleistää?
Ei. Ei kannata yleistää sinun tavallasi. Se olisi argumentum ad preferentiam.
Väkisinkin tulee sama mieleen. Minulle olisi tarjolla töitä enemmän kuin ehdin tehdä. Teen niitä sekä työntekijänä että yrittäjänä. Kehitän myös osaamistani jatkuvasti opiskelemalla. Ja aina vain tulee mieleen uusia ideoita , joilla itsensä työllistää, mutta millään ei kaikkeen ehdi. Välillä on mukava lomaillakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihminen on työtön koska hän on laiska ja aikaansaamaton.
Jaa? Minä olen laiska ja aikaansaamaton, mutta en ole koskaan ollut työtön. Työnantajakin väittää olevansa tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Youtubessahan on se video, jossa kerrotaan, mikä todella erottaa köyhät ja rikkaat toisistaan. Siinä sanotaan, että köyhät mm. nukkuvat pitkään ja ainoa ajatus, mikä heillä on päivän aika mielessään, on "viihteelle, viihteelle, viihteelle". Viihteellä siihen asti, kunnes on taas aika mennä nukkumaan. Lisäksi köyhät usein ajattelevat että "ainahan on huominen". Köyhät ovat myös kärkkäitä syyttämään yhteiskuntaa kaikista ongelmista sen sijaan että katsoisivat itse koskaan peiliin. Köyhät haluavat käydä töissäkin vain siksi, että saavat rahaa elämiseen.
Rikkaat eivät sen sijaan nuku puolille päivin. Lisäksi rikkaat näkevät työnteon mm. kehittävänä ja rikkaat haluavat kehittää itseään myös vapaa-ajalla. Rikkaat ymmärtävät myös, mitkä ovat heidän omat heikkoutensa ja vahvuutensa.
Sinullekin tekisi hyvää, jos hieman "rikastaisit" ajatusmaailmasi jakäsityskykyäsi jostain muualta, kuin youtube videoilta, joista saattaa ja voi kyllä löytää aina sen eniten omia ennakkoluuloja ja asenteita ruokkivankin vaihtoedon.
Hei ap! Haluaisin, että vastaisit minulle. Olen 55 vuotias, yksinelävä nainen. Maksan vielä 7vuotta yksiöni asuntolainaa. Jouduin työttömäksi yt-neuvotteluiden johdosta. Työuraa on takana 38-vuotta. Hoidan 87-vuotiasta isääni, joka ei ole vielä niin pää kainalossa, saadakseen kaupungin kotihoitoa. Hoidan isäni puutarhan, talon siivouksen, laskujen maksut yms. Sekä yksiöni jossain välissä. Olenko loinen, kun saan työttömyyskorvausta? Olenko luuseri, kun kukaan ei palkkaa ikäistäni töihin? Jos et vastaa, olet trolli tai pelkuri.
En tunne muita köyhiä kuin itseni, ja ainakaan omalla kohdallani nuo kriteerit eivät täyty. En tosin epäile etteikö aikaansaamattomuus saattaisi selittää monen kohdalla köyhyyttä.