Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aikuiset lapset tulevat kylään eivätkä tee yhtään mitään". Odottavat samanlaista passausta kuin lapsena kotona asuessaan.

Vierailija
20.07.2018 |

Tämmösiäkinkö on oikeasti olemassa? Muututaan lapseksi jälleen vaikka vanhemmat toinen jalka haudassa....🙄

https://www.is.fi/perhe/art-2000005764045.html

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outimaria kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte sitten kutsua. Mulla on kotona omat hommat, en oleta vieraiden tulevan meille töihin, enkä mene vieraisille töihin,en äidilleni, enkä anopille.

Auttaa voin jos pyydetään, mutta kyläilyt ei ole sitä varten.

Monet kerrat olen sanonut että tulkaa meille, mutta ei kelpaa. Siinäpähän laittavat sitten. Minä en muilla huushollaa.

T. 33 ja viiden äiti

Jännä miten menee ihmisillä eri tavoin: meillä vanhempien luona tiskasin ja siivosin pyytämättä, kun lapsena on passattu hyvin ja autettu aina ♡.

Tosin vanhemmat sairastelivatkin. Kun kyläilivät en antanut heidän tarttua töihin. Huushollasin sen vähän mielelläni.

Joka kodissa tapansa. Esimerkkitapauksen lainasin vain siksi, että vertailin.

Kuten sanottu, äitini ikkunat pesen ja isästä ei tarvi enää huolehtia, anoppia autan jos pyytää, mutta kyläilyt ei sitä varten ole.

Täällä passaan kun tulevat, joten jos heille kutsutaan, en minäkään siellä muiden taloutta rupea hoitamaan. Sitten ei vaan kutsuta, jos ei jakseta.

Vierailija
22/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa jos menee kylään, niin täytyy heti tarttua imuriin? Mitä ihmettä? Eikös kyläilyn idea ole vaihtaa kuulumisia ja jutella, ei siivota tai pyykätä toisen kotia?

Riippuu varmaan kyläilystä. Yleensä kyläily on sellainen, että kutsutaan kylään ja vieraita passataan se maksimissaan muutama päivä. 

Kolmekymppinen veljeni ja tämän vaimo voi ex- tempore ilmoittaa tulevansa vanhempien luo "kyläilemään."  Vierailun tarkoitus ei ole selkeästikään tavata vanhempiani, vaan olla reilu viikko lomasta täysihoidossa. Veljen vaimo on myös samoilta seuduilta kotoisin mutta hänen vanhempansa ovat muuttaneet jo muualle. Heidän vierailunsa on yleensä sitä, että vanhempien luona käydään syömässä, nukkumassa ja suihkussa. Muuten juostaan pää kolmantena jalkana tapaamassa niitä lapsuudenkavereita ja muita tuttuja. Ovat vieläpä ihan hyvätuloisia mutta ikinä ei ole mitään tuomisia mukana. Sitä vastoin vanhemmat kustantavat heille ravintolasyömisiä, jotta edes jotakin yhteistä tekemistä, sekä auto on heidän vapaassa käytössään, tai kukaan ei ole näin sanonut mutta käytävät vanhempien autoa sen viikon ajan kuin omaansa. 

Lähtiessään eivät siivoa edes omia jälkiään, tuskin edes kiitosta vanhemmille tullut. Vanhempien vikahan se on, kun sallivat tämän. Tiedän kuitenkin, että varsinkin äiti on eläkkeellä ollessaan yksinäinen ja me lapset ovat hänelle kaikki kaikessa. Varsinkin kun veljen vaimo ilmoitti vähän aikaa sitten raskaudestaan niin varmasti siinä on sekin ettei uskalleta sanoa, kun pelätään, että sitten viedäänkin esim. tulevilta lapsenlapsilta tapaamisoikeus tms. 

Veljen tietyllä tavalla vielä ymmärränkin, koska tottunut siihen ettei kotona ole ikinä tarvinnut tehdä mitään, vaan äiti huolehtii ja passaa. Mutta tämä veljen vaimo. Luulisi että hieman hävettäisi tulla kutsumatta reiluksi viikoksi täysihoitoon, siivoamatta edes omia jälkiään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on ainakin ihan normaalia. Jääkaapilla saa käydä. Ruokaa ei tarvitse tehdä kun jääkaapin omistajat on suunnitelleet ja ostaneet ruuat. Sitten syödään yhdessä. Parikymppisillä ei ole edes rahaa hyviin ruokiin.

Vierailija
24/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte sitten kutsua. Mulla on kotona omat hommat, en oleta vieraiden tulevan meille töihin, enkä mene vieraisille töihin,en äidilleni, enkä anopille.

Auttaa voin jos pyydetään, mutta kyläilyt ei ole sitä varten.

Monet kerrat olen sanonut että tulkaa meille, mutta ei kelpaa. Siinäpähän laittavat sitten. Minä en muilla huushollaa.

T. 33 ja viiden äiti

Katsot sitten itse sentään kai kakaroittesi perään? Kun niitä on täytynyt hommata noin penteleesti.

No eiköhän se ole ihan meidän oma asia.

Ja kyllä katson. Ja omien lasteni jäljet siivoan.

Vierailija
25/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kylässä ollessa ei osallistuta taloudenhoitoon, jos ei viivytä päiväkausia. Koskee muitakin vieraita kuin aikuisia lapsia.

Jep ihmettelin samaa. Olisi hieman kiusallista, jos vieraat haluaisivat osallistua esim. tiskikoneen täyttämiseen

No todellakin vanhempieni luona käydessä autan kattamaan / siivoamaan pöydän sun muuta pientä. Vaikka äiti tykkääkin passata niin haluan hänen pystyvän osallistumaan yhdessäoloon muiden kanssa kun harvoin nähdään, eikä niin että hän olisi jumissa keittiössä kun muut pitää hauskaa keskenään. Vastaavasti myös kavereilla iltaa istuessa kysyn usein voinko auttaa.

Vierailija
26/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin se on. Joka kesäinen puheenaihe ja joulun jälkeen mummojen harrastuspiireissä.

Ja jos erehtyy pyytämään apua, ollaan niin väsyneitä ja ärtyisiä. Eikä riitä passaaminen, mummojen oletetaan hoitavan myös lapset, kun vanhemmat kutsuvat sitä laatuajaksi.

Ja se ruoka, kun jokaisella on omat erityisruuat.

Ja helpotuksen huokaus kun auton takavalot eivät enää näy pihatiellä ja lasten lomat ovat ohi ja mummot palaavat työelämään.

Vierailija
27/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota äitiä tulee nykyään jo passattua, kun on pyörätuolissa. Mutta ei se silti pyydä koskaan mitään.

Vierailija
28/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kylässä ollessa ei osallistuta taloudenhoitoon, jos ei viivytä päiväkausia. Koskee muitakin vieraita kuin aikuisia lapsia.

Jep ihmettelin samaa. Olisi hieman kiusallista, jos vieraat haluaisivat osallistua esim. tiskikoneen täyttämiseen

Vieraat?

Kyllä.Jos vakituinen osoite on jossain muualla, he ovat vieraita.

ohis

Vierailija
29/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarkoitin vierailuja esim puolison ja lasten kanssa. Vaikka vanhemmat eivät koskaan pyytäneet niin autettiin.

Koska välimatka oli pitkä ja oltiin kolmekin päivää vaikkakin "kylässä" niin lapsuudenkodissa.

En tiedä. Minua on niin paljon autettu, että itse halusi antaa jotain takaisin vaikka sitten siivoamalla 😊

Vierailija
30/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä toivoisin, että aikuiset lapset joko katsoisivat pienten lastensa perään tai laittaisivat ruokaa, koska itseni on vaikea tehdä yhtä aikaa molempia: hoitaa lapsia paikassa jossa he eivät asu ja laittaa ruokaa  koko porukalle.

Ja kyseessä on miehen aikuiset lapset, joita itse en ole kasvattanut.

On todella raivostuttavaa katsoa kun lapset juoksevat kaikissa huoneissa (ja meillä saattaa olla huoneissa esim. lääkkeitä, sytyttimiä, lasiesineitä, soittimia jotka eivät kestä kaksivuotiaan takomista), itse huhkin keittiössä ja lasten vanhemmat nukkuvat sohvalla tai pälpättävät isänsä kanssa.

Muutama kuukausi sitten ilmoitin tällaisen vierailun jälkeen miehelle, että en voi pitää tavaroitani tässä huushollissa, jos nämä pienokaiset näin estoitta täällä juoksentelevat. Ja jos en voi pitää tavaroitani täällä, en myöskään asu itse täällä. Mistä seurasi että tällä hetkellä mies (joka selkävammainen) juoksee lasten perässä kun minä laitan ruokaa, lasten vanhemmat edelleen lorvivat sohvalla.

En tiedä kauanko viitsin tätä porukkaa katsella. Mieluiten olisin poissa kotoa kun tuo apinalauma tulee. Mutta kun ne usein tulee ihan ilmoittamatta. Ja onko sitä paitsi reilua, että joudun lähtemään kotoani pois.

Ja joo, koti on puoliksi minun omistuksessa eikä kyseessä ole näiden aikuisten lasten lapsuuskoti. 

Näin meilläkin oli vuosia. Miehet lapset perheineen elivät kuin pellossa. Kotitöiden, ruuanlaiton lisäksi olisi pitää hoitaa vielä lapset.

Viisi vuotta tapeltiin mieheni kanssa, yritti parhaansa ja koti ei tuntunut enää kodiltani, vaan täyshoitolalta ja lopulta muutin yhteisestä kodista pois. Huolehtikoon lapset nyt vastavuoroisesti isästään.

Vierailija
31/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä ollaan kyllä niin autisteja, että keittiöön ei edes saa mennä auttamaan. Koko perhe on sellaisia, että mieluummin tehdä itse hommat kuin yritetään säätää ryhmätyössä hommia, jotka tekee nopeammin yksin.

Vierailija
32/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat asuu niin kaukana, että siellä ollaan aina yötä. Kyllä minä osallistun ruuan laittoon, tyhjennän ja täytän tiskikonetta, pyyhin pöydät, imuroinkin jos tarvetta, petaan ja puran sängyt ja pesen vessasta meidän sotkut ennen lähtöä. Anoppilassa ei taas saa edes omia astioita viedä pois pöydästä tai anoppi loukkaantuu. Meillä kyläillessä taas toivon, että isovanhemmat ovat mahdollisimman paljon lasten kanssa, eivätkä hääri mun keittiössä.

Vierailija
33/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut opettaa lapset toisenlaisille tavoille? Tähän pätee "jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia". Syy on omassa passaamisessa ja uhriutumisessa. Lykkyä jatkoon!

Vierailija
34/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini luona harvoin autan häntä, ei asu lapsuuden kodissani, enkä löydä hänen kodistaan mitään, kokoajan joudun kysymään, mitkä kupit, missä ne on, mitkä lusikat ja missä ne ovat, hän on lisäksi ihminen, joka on jäänyt lapsen tasolle olettaen, että jokainen tietää samat asiat kuin hän eli närkästyy kun ihmettelen miten pikkulusikoita voi pienessä kodissa säilyttää neljässä eri laatikossa.

Omat aikuiset lapseni tulevat kotiini kuin kotiinsa, tämä on heidän lapsuuden kotinsa ja osallistuvat ruuanlaittoon ja pöydän kattaukseen, en oleta heidän siivoavan kuin omat jälkensä.

Vierailija
35/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on onneksi suu jonka osaan avata ja pyytää " kattaisitko pöydän", "kuorisitko perunat" jne. Ei ole ollut ongelmia aikuisten lasten tai heidän perheidensä kanssa.

Vierailija
36/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapset tule kuin käymään ja tarjoon heille jotain.Onneksi ei ole mökkiä en ole mökki ihminen.

Vierailija
37/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei yleensä juurikaan kestitse, joten en siksi käy siellä. Meillä kuitenkin istutetaan iloisena valmiiseen pöytään ja pyydellään kahveja yms.

Vierailija
38/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Macaronmrs kirjoitti:

Oisko kannattanut opettaa lapset toisenlaisille tavoille? Tähän pätee "jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia". Syy on omassa passaamisessa ja uhriutumisessa. Lykkyä jatkoon!

Ei aina ole kasvatuksen tulos, vaan seura tekee kaltaisekseen.

Minulla on kaksi poikaa ja tekivät kotitöitä ihan kiitettävästi kotona asuessaan.

Nyt kun toinen poika tulee vaimoneen ja kahden lapsensa kanssa, meidän koti on tunnin päästä kuin olisi räjäytetty pommi. Tavaroita hujan hajan ja mitään ei laiteta paikalleen. Jos ovat viikonlopun petit ovat petaamatta, tavaroita hajallaan, pyyhkeet ja tyynyt lattialla, leluja kaikkialla ja kun lähtevät pois, kaikki jäävät siihen, missä ne ovat olleet, kun sulkevat ulko-ovet. Ja joka kerta heidän tavaroitaan jää meillä ja joskus vaatteita löytyy viikonkin päästä, niin ihmeellisisiin paikkoihin ne on laitettu. Olen lopenväsynyt jo 1-2pv jälkeen ja voimien palauttamiseen menee meiltä useampi päivä.

Toinen poika ja miniäni on vastakohta, petaavat petit, lakanat ja pyyhkeet vievät pyykkikoriin, pitävät tavarassa vierashuoneessa, auttavat ihan pyytämättä jne.

Vierailija
39/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meillä ollaan kyllä niin autisteja, että keittiöön ei edes saa mennä auttamaan. Koko perhe on sellaisia, että mieluummin tehdä itse hommat kuin yritetään säätää ryhmätyössä hommia, jotka tekee nopeammin yksin.

Samoin meillä. On sanonta että vain yksi emäntä sopii keittiöön kerrallaan ja se on totta. Mummu passaa omassa huushollissaan ja minä omassani. Vieraat viihtyy vaan sillä aikaa, on miehelläkin jotain tekemistä viihdyttäessään. Tosin asumme sen verran lähekkäin, joten kaikki viettävät yöt kotonaan.

Vierailija
40/45 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ei yleensä juurikaan kestitse, joten en siksi käy siellä. Meillä kuitenkin istutetaan iloisena valmiiseen pöytään ja pyydellään kahveja yms.

Mun vanha isä yrittää kyllä huonolla menestyksellä. Leskimiehen on kotihommia vähän hakusessa. Ostaa pullat ja viimeksi oli jotain pikkupizzoja pakasteesta, jotka oli jäässä. Laitoin ne vaivihkaa uuniin. Maito oli yli viikon vanhaa. Jotenkin käy sääliksi. Aina kun kutsun meille syömään, laitan kaikki viimeisen päälle jotta pääsee pappa yksin kotiinsa vatsa täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan