Imetys on vaikeaa ja ahdistavaa. Mikä auttaa?
Olin luullut, että imetys sujuu niin että rinta esille ja vauva sen eteen ja sitten hän syö ja maitoa tulee tarpeeksi jne. Tällaisen kuvan sain perhevalmennuksessa enkä miettinyt imetystä sitten sen enempää ennen synnytystä. No toisin kävi. Maito ei noussut moneen päivään synnytyksestä, sairaalassa pakottivat minut sen vuoksi antamaan pullosta lisämaitoa ja vauva oppi pulloon ja sitten kun maito vihdoin alkoi nousta niin sitä ei koskaan ole tullut kuin vähän ja vauva raivoaa joka kerta imettäessä. Olen käynyt neuvolan imetystukiterkkarilla pari kertaa ja hänen mukaan imuote on ok ja "kyllä se siitä alkaa sujumaan". No ei vain ala. Vauva raivoaa rinnalla yhä joka kerta, minä alan itkemään kun ei vain suju, kaikki imetysasennot sattuu jonnekin (niska jumittuu, käsi puutuu, selkä kramppaa, niska kramppaa jne). Ahdistaa kun tämä on niin vaikeaa. Mikä tähän oikein auttaa? Tuntuu että imetys pilaa koko arjen. Vauva haluaa imeä koko ajan, mutta aloitettuaan hän lopettaa parin minuutin päästä, ja taas viiden minuutin päästä haluaa jatkaa. Yöllä on liian väsynyt imemään ja alkaa huutamaan nälkää ja sitten ei rauhotu enää imemään kun on jo niin raivoissaan nälän vuoksi.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
En imettänyt ollenkaan, koska en halunnut pilata rintojani. Lapsi on terve viisi vuotias.
rinnat menee pilalle itse raskaudesta, ei imetyksestä.
Esikoinen oli juuri tuollainen vauva. Päädyin sitten pumppaamaan maidon ja tarjoamaan pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En imettänyt ollenkaan, koska en halunnut pilata rintojani. Lapsi on terve viisi vuotias.
rinnat menee pilalle itse raskaudesta, ei imetyksestä.
Ihan samalta nuo näyttävät kuin ennen raskautta ja imetystäkin. Tämä on urbaanilegenda!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun imetys loppui kun vauva oli 2,5 viikkoa. Se vaan kieltäytyi imemästä enää tissiä. Muutama päivä sen jälkeen ei pumpullakaan irronnut enää mitään. Oppi pullolle jo sairaalassa kun maidon nousuun meni monta päivää ja imetyspunnituksissa todettiin että sai vain vähän imeytyä maitoa. Ei meinannut jaksaa syödä tarpeeksi ja antoivat ohjeeksi imettää vain 4 kertaa päivässä.
Kukaan ei kertonut mistään suihkeista. Sen jälkeen kun imetys oli jo loppunut niin kuulin ekan kerran että aamuyöstä heruisi parhaiten. En usko et meidän neuvolassa on mitään imetysneuvojaa.Imetysneuvojat ovat parhaimpia heillä on oikein kunnon koulutus siihen. Kysy uudelleen josko saisit ajan imetysneuvojälle jos kunnassasi on olemassa sellainen. Itselle oli todella paljon apua imetysneuvojasta kun imetys sattui vielä 3viikon jälkeen.
Joo siis meillä se on yksi neuvolaterkkari, joka on jotenkin erikoistunut imetysjuttuihin, ei siis mitenkään virallinen imetysneuvoja. Olen hänellä käynyt pari kertaa koska pyysin apua imetykseen ja oma terkkari ei osannut auttaa riittävästi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kaikkein tärkeintä on, että sinä voit hyvin ja jaksat hoitaa vauvaa ja suhtautua häneen positiivisesti. Korvikkeeseen siirtyminen voi olla ratkaisu tähän.
Mulla on 2 kertaa mennyt imetys noin, että tissi suuhun ja vauva syö, kunnes on kylläinen. Ei raivareita, ei mitään. Imetin esikoista 14kk ja tokaa 12kk. En ennen edes tajunnut että se voi muuten mennä, enkä varmaan olisi jatkanut jos olisi ollut tuollaista pitkään.
Ainoa mitä voisin sanoa neuvona on, että mä tosiaan istuin imettämässä todella pitkiä sessioita, jos vauva halusi, ja niin usein kuin vauva halusi, vaikka tunnin välein (meillä 6v ikäero joten oli mahdollista). Oon huomannut että monet äidit ajattelee että jokin on vialla jos pitää istua tuntikaupalla imettämässä usein, mutta ei mun lapsilla ainakaan ollut vaan se oli just oikein heille (ymmärrän siis senkin jos joku ei halua imettää tuntikaupalla ja siirtyy sen takia korvikkeeseen, mulle se ei vaan ollut ongelma). Eli tämä vaan vinkkinä siihen että se että täytyy imettää PALJON voi olla ihan normaalia eikä siitä kannata hermostua.
En vain ymmärrä miten kukaan ehtii imettää kaikki päivät ja yöt vartin välein. Haluaisin ehtiä välillä nukkumaan, syömään (ja laittamaan ruokaa) ja käydä joskus kävelylläkin. Nyt vauva haluaa imeä koko ajan ja vaikka luulen että hän ei edes maitoa rinnoistani imemällä juurikaan saa niin en ehdi yöllä enkä päivällä muuta kuin imettää. Ap.
Joo kuulostaa tosi raskaalta, en mä kuitenkaan vartin välein joutunut imettämään. Mutta siis, tätä varmaan nyt alapeukutetaan, mutta mä olen antanut kodin joutua kaaokseen/miehen kaikki kotityöt kun kotona on ollut pieni vauva, mies on myös tehnyt/tuonut mulle ruoan. Mä olen ne ekat kuukaudet keskittynyt vain vauvaan ja imetykseen ja lepäämiseen. Näin imetys on mulla onnistunut kaksi kertaa. Ja noi tiheän imetyksen vaiheet on lyhyitä yleensä.
MUTTA voi toki olla että teillä on jotain pielessä, ja kyllä sinun pitäisi saada nukkua. Mun vauvat söivät 2-3kertaa yössä ja yleensä nukuin imetyksen ajan joten se oli helppoa. Edelleenkään korvike ei ole lainkaan huono ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puuttuu nyt ihan tärkein ohje äidille. Sinun itsesi pitää juoda riittävästi ja syödä myös kunnollista ruokaa 3 h välein. Enkä tarkoita voileipiä, vaan kunnollista ruokaa mm. naudanliha yksi parhaita.
Nimittäin pelkkä imettäminen ei riitä, jos ei ole mitään annettavaa. Söin myös tummaa suklaata, sillä imetys vie paljon energiaa.
Tuon ikäisen lapsen syöttäminen voi viedä 30-45 min per kerta. Paljon muuta ei aluksi ehdi tekemään.
Ja kaikki korvike ja pumppaus häiritsee normaalia maidontuotantoa. Vauva tilaa itselleen oikean määrän maitoa.
Syötä rinnat vuorotellen tyhjäksi asti. Seuraavan kerran aloitat täydemmällä rinnalla. Tsemppiä! Helpoin tapa ruokkia lapsi, kun alkaa sujumaan. Nyt siis jääkaapille!
Varmistan vielä, että olethan syönyt usein kunnollista ruokaa? Ja ihmeellinen alapeukku.
Aina puhutaan siitä, että imettävän äidin tulisi juoda paljon. Totta. Mutta kukaan ei muista mainita, että myös syöminen, etenkin niiden ”pahojen ” hiilareiden syöminen on tärkeää. Hiilarit sitoo nestettä ja maito nousee. Itselläni kaikista parhaiten maitoa nosti sokerimunkki, mansikat ja suklaa. Tietty niitäkään ei koko ajan voi vetää ja terveellisemminkin voi hiilarinsa valita, mutta jos maito tosi tiukassa suosittelisin hiilareita reippaalla kädellä. Takaan, että seuraavana päivänä maito tulvii.
Imettäjän vinkit:
1. Luota itseesi. Maitoa tulee kyllä, kun syöt ja juot riittävästi. Jos tissi tuntuu tyhjältä, älä anna korviketta, vaan mene juomaan. Vesi muuttuu parissa sekunnissa maidoksi. Se on oikeasti aivan ihmeellistä, että parin vesilasin jälkeen maitoa tulee hetkessä. Vettä pitää juoda niin paljon, että melkein ällöttää, ja syödä oikein hyvin. Sinun pitää luottaa itseesi ja siihen, että maitoa tulee kyllä.
2. Imetyksessä on kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauva imee ja on tissillä, sitä enemmän maitoa tulee. Maitoa ei saa säilyttää tississä, koska silloin maidon tulo ehtyy ja vähenee. Siksi on tärkeää, että vauva on paljon tissillä. Vauvalla on tiheän imun kausia, jolloin hän tilaa lisää maitoa. Silloin pitää itse juoda ja syödä hyvin ja antaa vauvan olla tissillä.
3. Tissi tyhjenee parhaiten, kun vauva imee sitä. Eli unohda pumput. Itse tein saman virheen esikoisen kanssa, koska pumpatessa näkee maidon määrän. Itse kuitenkin huomasin, että tissi saattoi olla täynnä maitoa, mutta en sähköpumpulla en saanut tulemaan tippaakaan. Tissi tyhjeni vasta, kun vauva herautti sen ja maitoa tuli sen jälkeen vaikka kuinka.
4. Ota vauva yöksi kainaloosi nukkumaan. Rinnat paljaiksi. Sinun ei tarvitse nousta öisin imettämään, vaan saat kääntää vain kylkeä ja antaa tissin suuhun. Yöunesi paranevat ja maidon tulo kasvaa.
Esikoisen kanssa keittelin tuttipulloja, pumppasin ja valvoin öitä ja pelkäsin maidon loppumista. Kuopuksen kanssa söin, join ja nukuin hyvin, enkä pumpannut kertaakaan. Lapsi ei ole koskaan juonut tuttipullosta, vaan 6kk iässä alkoi hörppiä suoraan mukista. Kun imetys lähtee sujumaan helpottaa se arkeasi todella. Ei enää tuttipullojen ja pumpun osien keittelyä ja aina on sopivan lämmintä evästä mukana. Kätevää varsinkin näin kesälomalla.
Onnellisia imetyshetkiä!
Pienirintaisille äideille haluaisin vielä sanoa, että rintojen koko ei vaikuta millään tavalla maidon tuloon. Mulla oli ennen raskaaksi tuloa A kupit (ellei jopa pienemmät). Nyt ole imettänyt kaksi lasta yli 2-vuotiaiksi. Ja kuopuksen täysimetin 6 kk ikään. Eli maitoa tulee myös pienistä tisseistä. Tärkeintä on luottamus itseensä. Maitoa tulee kun antaa vauvan olla tissillä ja syö ja juo itse hyvin. Jos annat korviketta alkaa maidon tulo ehtyä. Eli kun tissi tuntuu tyhjältä, niin syö ja juo.
Maalaisjärjen käyttö myös sallittua. Meillä esikoinen olisi kuollut ilman korviketta koska maito ei noussut rintoihin ollenkaan. Pumppasin ja imetin niin että lopuksi ne tyhjät tissit tai nännit hajosi täysin. Nännit oli pelkkää mustaa arpea, haavoja, verta ja kudosnestettä. Pumpatessa veri vaan tirskui pulloon eikä maitoa.
Erittäin hyvä ihminen kasvoi korvikkeellakin. Vauva ei edes raivonnut kun näki tissin vaan meni ihan paniikkiin kun vauvakin tiesi ettei sieltä maitoa tule. Jumalalan kiitos korvikkeesta.
Minua raivostuttaa nämä maitoa tulee kyllä jos imettää paskajorinat.
Ei vaan aina tule. Ei vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärjen käyttö myös sallittua. Meillä esikoinen olisi kuollut ilman korviketta koska maito ei noussut rintoihin ollenkaan. Pumppasin ja imetin niin että lopuksi ne tyhjät tissit tai nännit hajosi täysin. Nännit oli pelkkää mustaa arpea, haavoja, verta ja kudosnestettä. Pumpatessa veri vaan tirskui pulloon eikä maitoa.
Erittäin hyvä ihminen kasvoi korvikkeellakin. Vauva ei edes raivonnut kun näki tissin vaan meni ihan paniikkiin kun vauvakin tiesi ettei sieltä maitoa tule. Jumalalan kiitos korvikkeesta.
Terveitä lapsia kasvaa korvikkeellakin, mutta itse mietin, että onko kauhuimetyskokemusten jakaminen välttämätöntä, jos jollain on vähän alkuvaikeuksia. Täällä on annettu ihan rakentavia neuvoja, joilla imetyksen saa onnistumaan ilman korvikkeita. Suurimmalla osalla se imetys onnistuu ihan hyvin, oikeilla neuvoilla ja ohjauksella. En näe mitään syytä miksei ap:lla imetys onnistuisi, kun hänellä on maito noussut ja hän imettää kaiken aikaa.
Ihmetyttää tosiaan, että mikä siinä imettämisessä on niin vaikeaa? Se onnistuu ihan maalaisjärkeä käyttäen. Kaikilla naisilla on tissit ja niistä tulee maitoa. Kuvittele itsesi vauvan asemaan ja mieti miten haluaisit tissin tarjottavan jos olisit itse imemässä.
Kysyit siitä suihkeesta. En tiedä, myydäänkö sitä apteekeissa, mutta itse sain oksitosiinisuihkeen mukaan synnyttäneiden osastolta, kun maito pakkautui toiseen rintaan pahasti. Siinä ei ollut suomenkielisiä ohjeita ollenkaan mukana, eikä ainakaan sitä tuotemerkkiä myydä Suomen apteekeissa. Vieripolilla sain syyllistystä siitä, etten ollut laittanut suihketta ihan joka kerta ennen imetystä. Niinpä sitten kuuliaisesti laitoin suihketta joka kerta sillä seuraamuksella, että sykkeeni laski tosi alas. En tiedä olisiko voinut käydä huonostikin jos en olisi tajunnut lopettaa, vähitellen sitten syke normalisoitui. Että varovasti, jos sitä suihketta jostain saat.
Vierailija kirjoitti:
Imettäjän vinkit:
1. Luota itseesi. Maitoa tulee kyllä, kun syöt ja juot riittävästi. Jos tissi tuntuu tyhjältä, älä anna korviketta, vaan mene juomaan. Vesi muuttuu parissa sekunnissa maidoksi. Se on oikeasti aivan ihmeellistä, että parin vesilasin jälkeen maitoa tulee hetkessä. Vettä pitää juoda niin paljon, että melkein ällöttää, ja syödä oikein hyvin. Sinun pitää luottaa itseesi ja siihen, että maitoa tulee kyllä.
2. Imetyksessä on kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauva imee ja on tissillä, sitä enemmän maitoa tulee. Maitoa ei saa säilyttää tississä, koska silloin maidon tulo ehtyy ja vähenee. Siksi on tärkeää, että vauva on paljon tissillä. Vauvalla on tiheän imun kausia, jolloin hän tilaa lisää maitoa. Silloin pitää itse juoda ja syödä hyvin ja antaa vauvan olla tissillä.
3. Tissi tyhjenee parhaiten, kun vauva imee sitä. Eli unohda pumput. Itse tein saman virheen esikoisen kanssa, koska pumpatessa näkee maidon määrän. Itse kuitenkin huomasin, että tissi saattoi olla täynnä maitoa, mutta en sähköpumpulla en saanut tulemaan tippaakaan. Tissi tyhjeni vasta, kun vauva herautti sen ja maitoa tuli sen jälkeen vaikka kuinka.
4. Ota vauva yöksi kainaloosi nukkumaan. Rinnat paljaiksi. Sinun ei tarvitse nousta öisin imettämään, vaan saat kääntää vain kylkeä ja antaa tissin suuhun. Yöunesi paranevat ja maidon tulo kasvaa.Esikoisen kanssa keittelin tuttipulloja, pumppasin ja valvoin öitä ja pelkäsin maidon loppumista. Kuopuksen kanssa söin, join ja nukuin hyvin, enkä pumpannut kertaakaan. Lapsi ei ole koskaan juonut tuttipullosta, vaan 6kk iässä alkoi hörppiä suoraan mukista. Kun imetys lähtee sujumaan helpottaa se arkeasi todella. Ei enää tuttipullojen ja pumpun osien keittelyä ja aina on sopivan lämmintä evästä mukana. Kätevää varsinkin näin kesälomalla.
Onnellisia imetyshetkiä!
Hyviä ohjeita imettävälle äidille, mutta aina nekään asiat eivät ratkaise ongelmaa, vaikka äiti tekisi mitä. Tämän huomautan siksi, että joskus se "vika" voi olla vauvassakin. Ei välttämättä ap:n tapauksessa, mutta ehkä joillakin on näin ja sitä ei tunnistettu. Mulla on molemmilla vauvoilla ollut kireät huuli- ja kielijänteet, jotka vaikeuttivat imetystä. Esikoisella kireät jänteet tajuttiin vasta taaperona ja kuopuksella synnärillä epäiltiin, mutta ongelmaa vähäteltiin. Kuopuksella sitten leikattiin jänne viimein 3kk iässä yksityisellä, koska siitä oli mielestäni merkittävää haittaa hänelle ja yksityinen lääkäri oli samaa mieltä.
Nuo kireät jänteet oireilivat lapsillani eri tavalla, joten ne oli jo senkin vuoksi hankalampi tunnistaa. Esikoisen kanssa imetys sattui erittäin pitkään ja nännit arpeutuivat ja hän kärsi refluksista. Kuopuksen kanssa imetys ei sattunut, mutta imuote oli heikko ja irtoili. Hän maiskutteli rinnalla kovaan ääneen ja kärsi ilmavaivoista, kun hörppi ilmaa niin kovasti vatsaansa rinnalla ollessaan. Kun kielijänne leikattiin kuopuksella, niin imetysongelmat loppuivat ja kasvu parani. Esikoisella imetys helpottui jonkin verran ajan myötä. Imetin molempia pitkään, mutta imetyksen aloitus oli molempien kohdalla hyvin vaikeaa. Aluksi rinta ei oikein pysynyt kummankaan suussa ja oli epävarmuuta, että saivatko riittävästi maitoa.
Eli ihan vain sillä sanon, että jos muutoin olette kaikkenne yrittäneet, niin tutkikaa vielä vauvakin, jos imetysongelmat senkus jatkuvat. Joskus syy voi löytyä vauvasta johtuvista asioista. Kuitenkin molempien vauvojeni kohdalla mulle sanottiin synnärillä, että ihan hyvältä näyttää, imuote on oikein ja maito noussut molemmista kolmantena päivänä, mutta itse tunsin jonkin olevan pielessä. Aina kaikkia asioita ei huomata ja synnytyssairaalan ohjeilla voin sanoa, että pieleen olisi hyvin todennäköisesti mennyt molempien imetys. Piti itse olla aika sisukas, että onnistui.
Lue pullonpyörittäjien opas ja meille tulee vauva
https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/70d02e762ccf645f05694806840…
Maidon pumppauksesta ja korvikkeiden käytöstä
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129572/MUU2017_306.pdf?seq…
Ja lue imetys.fi sivustolta tiheän imun kaudesta sekä lisämaitojen purku jos haluat kokonaan korvikkeesta eroon.
Muista syödä ja juoda aina kun voit.
Soita neuvolaan ja pyydä lisäpunnituksia niin tiedät että painoa tulee hyvin lisää kun vähennät korviketta vähitellen ja lisäät imetystä.
Jos paino ei nouse niin sitten vain takaisin korvikkeelle.
Tsemppiä!
Vettä ei kannata antaa, vaan imettää ja antaa korviketta. Vesi täyttää vatsaa eikä alle 2kk tarvitse vatsantäytettä muusta kuin korvikkeesta tai äidinmaidosta.