Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys on vaikeaa ja ahdistavaa. Mikä auttaa?

Vierailija
20.07.2018 |

Olin luullut, että imetys sujuu niin että rinta esille ja vauva sen eteen ja sitten hän syö ja maitoa tulee tarpeeksi jne. Tällaisen kuvan sain perhevalmennuksessa enkä miettinyt imetystä sitten sen enempää ennen synnytystä. No toisin kävi. Maito ei noussut moneen päivään synnytyksestä, sairaalassa pakottivat minut sen vuoksi antamaan pullosta lisämaitoa ja vauva oppi pulloon ja sitten kun maito vihdoin alkoi nousta niin sitä ei koskaan ole tullut kuin vähän ja vauva raivoaa joka kerta imettäessä. Olen käynyt neuvolan imetystukiterkkarilla pari kertaa ja hänen mukaan imuote on ok ja "kyllä se siitä alkaa sujumaan". No ei vain ala. Vauva raivoaa rinnalla yhä joka kerta, minä alan itkemään kun ei vain suju, kaikki imetysasennot sattuu jonnekin (niska jumittuu, käsi puutuu, selkä kramppaa, niska kramppaa jne). Ahdistaa kun tämä on niin vaikeaa. Mikä tähän oikein auttaa? Tuntuu että imetys pilaa koko arjen. Vauva haluaa imeä koko ajan, mutta aloitettuaan hän lopettaa parin minuutin päästä, ja taas viiden minuutin päästä haluaa jatkaa. Yöllä on liian väsynyt imemään ja alkaa huutamaan nälkää ja sitten ei rauhotu enää imemään kun on jo niin raivoissaan nälän vuoksi.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään jatkuva helle on haastavaa aikaa niin imettävälle äidille kuin vauvallekin. Tsemppiä! Katso, etä vauva saa tarpeeksi nestettä. Nielemistiheys kertoo siitä tuleeko maitoa ja voisit tehdä imetyksen jälkeisiä punnituksiakin. Hanki tarkka kotivaaka. Tottakai vauva protestoi, kun on tottunut saamaan maitonsa ilman työtä pullosta. Tsemppiä! Ei ole aihetta itkeä. Rinnat voivat tuntua jopa tyhjiltä, mutta silti maitoa tulee, kun vauva vain imee. Punnitse kuitenkin varmuuden vuoksi.

En usko että maitoa tulee riittävästi koska en kuule nielemisääntä kuin ekat pari minuuttia. Ap.

Kuulostaa siltä, että tuossa alkaa olla jo kuivumisriski näillä helteillä. Tärkeintä pitäisi olla vauvan (ja äidin!) hyvinvointi, ei se tuleeko ruoka tissistä vai pullosta.

Sen takia annankin vastiketta pullosta joka kerta imettämisen jälkeen niin paljon kuin vauva haluaa. Ap.

Imetettävällä vauvalla ei ole suurta kuivumisriskiä. Ap:n kannattaa tehostaa imetystä eli imetä tiheämmin ja vähennä korviketta. Rinnat eivät koskaan ole tyhjät kun imetät. Imetä vuorotellen molemmista rinnoista monta kertaa peräkkäin. Se tehostaa maidon tuloa.

Nyt jo imetän aina kun vauva haluaa imeä. Välillä vartin välein. Miten sitä vielä voisi tehostaa? Jos tarjoan rintaa ilman että vauva haluaa imeä niin hän suuttuu. Ap.

Imetystä voi tehostaa imettämällä yhdellä kerralla molemmista rinnoista monta kertaa sen sijaan että antaa korviketta.

Vierailija
42/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun imetys loppui kun vauva oli 2,5 viikkoa. Se vaan kieltäytyi imemästä enää tissiä. Muutama päivä sen jälkeen ei pumpullakaan irronnut enää mitään. Oppi pullolle jo sairaalassa kun maidon nousuun meni monta päivää ja imetyspunnituksissa todettiin että sai vain vähän imeytyä maitoa. Ei meinannut jaksaa syödä tarpeeksi ja antoivat ohjeeksi imettää vain 4 kertaa päivässä.

Kukaan ei kertonut mistään suihkeista. Sen jälkeen kun imetys oli jo loppunut niin kuulin ekan kerran että aamuyöstä heruisi parhaiten. En usko et meidän neuvolassa on mitään imetysneuvojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun imetys loppui kun vauva oli 2,5 viikkoa. Se vaan kieltäytyi imemästä enää tissiä. Muutama päivä sen jälkeen ei pumpullakaan irronnut enää mitään. Oppi pullolle jo sairaalassa kun maidon nousuun meni monta päivää ja imetyspunnituksissa todettiin että sai vain vähän imeytyä maitoa. Ei meinannut jaksaa syödä tarpeeksi ja antoivat ohjeeksi imettää vain 4 kertaa päivässä.

Kukaan ei kertonut mistään suihkeista. Sen jälkeen kun imetys oli jo loppunut niin kuulin ekan kerran että aamuyöstä heruisi parhaiten. En usko et meidän neuvolassa on mitään imetysneuvojaa.

Joo siis meillä se on yksi neuvolaterkkari, joka on jotenkin erikoistunut imetysjuttuihin, ei siis mitenkään virallinen imetysneuvoja. Olen hänellä käynyt pari kertaa koska pyysin apua imetykseen ja oma terkkari ei osannut auttaa riittävästi. Ap.

Vierailija
44/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään jatkuva helle on haastavaa aikaa niin imettävälle äidille kuin vauvallekin. Tsemppiä! Katso, etä vauva saa tarpeeksi nestettä. Nielemistiheys kertoo siitä tuleeko maitoa ja voisit tehdä imetyksen jälkeisiä punnituksiakin. Hanki tarkka kotivaaka. Tottakai vauva protestoi, kun on tottunut saamaan maitonsa ilman työtä pullosta. Tsemppiä! Ei ole aihetta itkeä. Rinnat voivat tuntua jopa tyhjiltä, mutta silti maitoa tulee, kun vauva vain imee. Punnitse kuitenkin varmuuden vuoksi.

En usko että maitoa tulee riittävästi koska en kuule nielemisääntä kuin ekat pari minuuttia. Ap.

Kuulostaa siltä, että tuossa alkaa olla jo kuivumisriski näillä helteillä. Tärkeintä pitäisi olla vauvan (ja äidin!) hyvinvointi, ei se tuleeko ruoka tissistä vai pullosta.

Sen takia annankin vastiketta pullosta joka kerta imettämisen jälkeen niin paljon kuin vauva haluaa. Ap.

Imetettävällä vauvalla ei ole suurta kuivumisriskiä. Ap:n kannattaa tehostaa imetystä eli imetä tiheämmin ja vähennä korviketta. Rinnat eivät koskaan ole tyhjät kun imetät. Imetä vuorotellen molemmista rinnoista monta kertaa peräkkäin. Se tehostaa maidon tuloa.

Nyt jo imetän aina kun vauva haluaa imeä. Välillä vartin välein. Miten sitä vielä voisi tehostaa? Jos tarjoan rintaa ilman että vauva haluaa imeä niin hän suuttuu. Ap.

Imetystä voi tehostaa imettämällä yhdellä kerralla molemmista rinnoista monta kertaa sen sijaan että antaa korviketta.

Siis vauvani saattaa imeä 45 min molemmista rinnoista vuorotellen ja sen jälkeen juoda pullosta vielä 90 ml vastiketta. Eikä pulauta eli ei syö liikaa selvästi kerralla. Luulen että hän ei saa imemällä oikein mitään rinnoista irti vaikka imetysote on kuulemma ok. Kielijänne on tarkistettu lääkärissä ja se on ok myös. Ap.

Vierailija
45/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaisin maito on takana eli ensin tulee kevyempää, sitten rasvaista. Vauva saa 50% energiastaan rasvasta. Imetä pari kertaa samasta rinnasta, jolloin Rasvaisin maito tulee myös vauvan käyttöön. Imetä pitkään ja usein. Juo ja syö hyvin, myös rasvaa. Helli vauvaa, nukkukaa vierekkäin jos mahdollista. Lepää, jätä kotityöt vähiin. Juo vadelmanlehtiteetä tai ykkösolutta, jos maistuu. Jätä pullo aluksi pois (jos vauva syö rintaa). Nämä siis jos haluat imettää, mutta korvikekin on ihan hyvä etkä ole äitinä parempi tai huonompi, teet niin tai näin. Tärkein on se pikkuinen nyytti :) Onnea vauvasta! Aika menee nopeasti, sitä ei kannata tuhlata liikaan murehtimiseen.

T. Viiden äiti

Vierailija
46/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku neuvoa sen nenäsuihkeen nimen niin voisin hakea tänään apteekista? Ap.

Vierailija
47/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko antaa vettä pullosta?

Kaksikuiselle vettä? Miksi? Ap.

Koska on kuuma? Koska vauva tarvitsee viilennystä? Koska vauvaa voi kärsiä nestehukasta? Juo itse janoosi kuohukermaa kun mittari näyttää +32 varjossa. Daiju.

Vierailija
48/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on kuuma? Koska vauva tarvitsee viilennystä? Koska vauvaa voi kärsiä nestehukasta? Juo itse janoosi kuohukermaa kun mittari näyttää +32 varjossa. Daiju.

Daiju taidat olla itse. Noin pienelle vauvalle ei anneta vettä vaan se saa maidosta kaiken nesteen mitä tarvitsee. 

Vierailija
49/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetettävä vauva ei tartte vettä helteelläkään vaan saa maidosta kaiken nesteen. Ei kannattaisi haukkua ketään daijuksi.

Vierailija
50/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imettänyt ollenkaan, koska en halunnut pilata rintojani. Lapsi on terve viisi vuotias.

Vierailija
51/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry korvikkeisiin. Niin minäkin tein 19v sitten kun poika oli 3 viikkoa vanha. Neuvolan konrollikäynnillä ei ollut paino noussut. Siihen loppui tissien kanssa pelleily. Terve ja fiksu tuttelivauva. Pääsi yliopistoon fysiikkaa opiskelemaan.

Vierailija
52/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksessä epäonnistuneilla on hirveä hinku saada kaikki lopettamaan imetys. Imetys kuitenkin on paras tapa ruokkia vauva. Suurin osa äideistä voi imettää.

Vierailija
53/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englannin kieli sujuu, suosittelen tutustumaan fed is best -saittiin. Paljon hyvaa (tutkittua) tietoa, ohjeet osittaisimetykseen ja tukea aideille: onnellinen, stressaamaton aiti on vauvalle tarkeampi kuin rintamaito :-)

Vierailija
54/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetyksessä epäonnistuneilla on hirveä hinku saada kaikki lopettamaan imetys. Imetys kuitenkin on paras tapa ruokkia vauva. Suurin osa äideistä voi imettää.

Kukaan ei ole "epäonnistunut" jos kroppa ei toimi. 🙄 Jos ei tule maitoa niin ei tule. Ehkä sulle tulee yllätyksenä ettei kaikkien kroppa toimi samalla tavalla kuin sinun.

Vierailija
55/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole "epäonnistunut" jos kroppa ei toimi. 🙄 Jos ei tule maitoa niin ei tule. Ehkä sulle tulee yllätyksenä ettei kaikkien kroppa toimi samalla tavalla kuin sinun.

Minulle synnärillä kätilö sanoi, että kaikilta tulee maitoa riittävästi kunhan se ensin nousee, kun itkin hänelle sitä että maitoni ei nouse. Hänen mukaansa kaikilla maito myös nousee, joillakin siihen vain menee muutama päivä pidempään kuin toisilla. En tiedä mikä vika minussa sitten on kun maitoni ei riitä vaikka kätilön mukaan kaikilla naisilla tulee maitoa riittävästi jos ei itse pilaa imetystä jollain asialla. Ap.

Vierailija
56/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärkeä saa käyttää, kun maitoa ei tule yrityksistä huomimatta ja äiti sen itse parhaiten tietää.

Vierailija
57/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin ihmetellä tätä imetyshypetystä. Keinoja kaihtamatta on siitä suoriuduttava. N. 90% muista äideistä kannustaa täällä menemään vaikka läpi harmaan kiven ja vaikka missä asennossa kunhan onnistuu. Vois vähän jo laittaa jäitä hattuun. Ei ole mikään elämän tai kuoleman kysymys. Tsiisus teidän kanssa!

Ap itse pyysi apua imetykseen. Tiedän kyllä, että tällä palstalla on pieni mutta aktiivinen imetyksen vihaajien joukko, jolle ainoa oikea ratkaisu on korvike, mutta voitaisiinko välillä kiinnittää vähän huomiota siihenkin, mikä on keskustelun aihe.

Vierailija
58/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin ihmetellä tätä imetyshypetystä. Keinoja kaihtamatta on siitä suoriuduttava. N. 90% muista äideistä kannustaa täällä menemään vaikka läpi harmaan kiven ja vaikka missä asennossa kunhan onnistuu. Vois vähän jo laittaa jäitä hattuun. Ei ole mikään elämän tai kuoleman kysymys. Tsiisus teidän kanssa!

Ap itse pyysi apua imetykseen. Tiedän kyllä, että tällä palstalla on pieni mutta aktiivinen imetyksen vihaajien joukko, jolle ainoa oikea ratkaisu on korvike, mutta voitaisiinko välillä kiinnittää vähän huomiota siihenkin, mikä on keskustelun aihe.

Joo siis minä nimenomaan haluaisin imettää ja onnistua siinä. Ap.

Vierailija
59/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaikkein tärkeintä on, että sinä voit hyvin ja jaksat hoitaa vauvaa ja suhtautua häneen positiivisesti. Korvikkeeseen siirtyminen voi olla ratkaisu tähän.

Mulla on 2 kertaa mennyt imetys noin, että tissi suuhun ja vauva syö, kunnes on kylläinen. Ei raivareita, ei mitään. Imetin esikoista 14kk ja tokaa 12kk. En ennen edes tajunnut että se voi muuten mennä, enkä varmaan olisi jatkanut jos olisi ollut tuollaista pitkään.

Ainoa mitä voisin sanoa neuvona on, että mä tosiaan istuin imettämässä todella pitkiä sessioita, jos vauva halusi, ja niin usein kuin vauva halusi, vaikka tunnin välein (meillä 6v ikäero joten oli mahdollista). Oon huomannut että monet äidit ajattelee että jokin on vialla jos pitää istua tuntikaupalla imettämässä usein, mutta ei mun lapsilla ainakaan ollut vaan se oli just oikein heille (ymmärrän siis senkin jos joku ei halua imettää tuntikaupalla ja siirtyy sen takia korvikkeeseen, mulle se ei vaan ollut ongelma). Eli tämä vaan vinkkinä siihen että se että täytyy imettää PALJON voi olla ihan normaalia eikä siitä kannata hermostua.

Vierailija
60/98 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis minä nimenomaan haluaisin imettää ja onnistua siinä. Ap.

Lisään vielä että en imetä neuvolan painostuksen vuoksi enkä yhteiskunnan asenteiden vuoksi tms vaan ihan siksi, että haluan. Ja olen ahdistunut, koska en onnistu siinä vaikka haluan. Jos lopetan imettämisen kokonaan niin ahdistun vain enemmän siitä. Ap.